peperoni2

Trådstartare
Vet inte om det finns här tidigare... Ursäkta mig om det gör det.

Jag undrar lite hur mycket salt olika hästar behöver.

Vi har 3 hästar i stallet.

Häst 1: 28-årigt fjordsto som bara går i hagen. Äter en saltsten på 1 kg på ca 1 månad.

Häst 2: 25-årig islandsvallack. Rids ganska lugnt mellan 3-5 dagar i veckan. Har haft sin saltsten i 6 månader och inte ätit mer än ett par gram.

Häst 3: 8-årigt islandssto. Rids gansak normalt 7 dagar i veckan. Har ätit en halv saltsten på 6 månader.

Behöver man börja fodra med salt i maten till någon av dem eller är det så att de styr sitt behov sjäva???

De får hö och fibergi låg i övrigt.

Tacksam för svar!!!

/Linda
 
Om hästen utsätts för väldigt hårt(mycket svettigt) arbete kan det vara nödvändigt att tillföra salt.
Fritids hästar i "normalt" arbete klarar av att reglera detta om dom har fri tillgång till saltsten.


Här kommer ett exempel ut hästens näringsbehov och fodermedel från SLU. Svett förlust.
En häst 500kg i samband med hård träning eller tävling:
svettförlust ca 3l/100kg kroppsvikt = ca 15L svett.
Hästens svett innehåller ca 3-4g natrium/liter = ca 50g natrium förlust. Koksalt innehåller ca 40% natrium = 125g koksalt behöver tillföras efter det svettiga arbetet.
 
Ja, om de äter av saltstenen, och det är bara en mycket liten mängd av hästarna som inte gör det. Till dessa hästar måste man troligast tillföra i fodret men mängden vet jag inte.

När min häst var på utställning sommaren 2002 så var det väldigt varmt och det fanns ingen saltsten att tillgå. Då gav jag henne ca 1 msk /dag. Vet inte om det gjorde varken till eller från. Hon mådde iaf bra, drack normalt och fick guld poäng och blev 4:a i sin klass. :D
 
I snitt så är det väl 2 av 15 hästar som ätit ordentligt på saltstenen i de stall jag stått i de senaste 10 åren...
 
Men då vet man inte riktigt hur de hästarna rids...

Du måste ju veta mer eller mindre exakt vad hästarna presterar för att få fram vad dom skulle kunna ha för behov.

Jag har arbetat med hästar i typ 10år både avel och ridskoleverksamhet men även hårt presterande travhästar. Sista ridskolan som jag arbetade på hadde 48 ridskolehästar och 22 privathästar. Av ridskolehästarna var det 1 som inte åt nått av sin saltsten och av de privata var det 3 hästar där ägaren tyckte att hästen åt för dåligt av saltstenen...

Det man också ska tänka på näe man ser att en saltsten räcker mycket länge är att hästen får ju i sig salt på annan väg också. Tex så brukar man salta hö vid lagringen, dina mineraler innehåller också salt. Så att en vanlig "fritids häst" skulle få någon sorts underskott har jag mycket svårt att tro och det finns inget skrivet i boken från SLU som skulle tyda på nått annat. En tävligshäst som svettas mycket och måste prestera väldigt hårt får i sig för lite salt får den en försämring i sin prestationsförmåga så på en sån häst kan det märkas väldigt mycket. Om en häst får i sig för mycket salt... Dels påfrestar det njurarna men hästen konsumerar också mycket mera vatten.
 

Liknande trådar

Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 243
Senast: Blyger
·
Foder & Strö Jag skulle behöva lite kloka åsikter om foder till en liten krabat :confused: Lånar en liten shettis som sällskap till mina storhäst...
2
Svar
20
· Visningar
2 349
Senast: CFrisk
·
Ridning Vi får dotterns D-ponny på söndag, arabiskt fullblod, 17 år gammal. Han är fd tävlingsponny men är just nu inte i kondition...
2
Svar
20
· Visningar
2 223
Anläggning Jag funderar på inackordering och behöver hjälp att bolla lite.. Förutsättningar: Tre egna hästar (två shetlandsponnys, en stor) på...
9 10 11
Svar
217
· Visningar
13 444
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Stora shoppingtråden II
  • Fråga?

Omröstningar

Tillbaka
Upp