H

Hvida

Hej jag hörd här om dagen att salt inte är bra för föl och unghästar. Jag har en liten islandsföl på 6 månader och han tycker om att stå och slicka på salt stenen är det bra eller inte? Hans mamma tycker också om att slicka på salt stenen. Det är ju svårt att reglera så att hans mamma får slicka på salt stenen men inte han efter som den ligger i haggen. Är det inte bra för vuxna hästar heller??? Eller hur är det med salt till hästarna??? Mvh

Sv: Salt sten

Saltet gör att fölen får diarré och de är ju mindre trevligt!
Jag gav mitt sto salt genom kraftfodret så slapp man oroa sig för att fölet skulle slicka på saltstenen i boxen!

De är inte så att fölet dör om de får i sig salt men de är inge bra för bajseriet så att säga!

Våra hästar har saltsten i hagen men jag ger dom också extra salt till kraftfoderet.

det där hade en vän till mej fått för sig...och de gav inte fölet salt inte heller mamman o det var mitt i sommaren när det va som varmast typ 30grader så fölet blev förstås sjuk. de behöver ju salt när de svettas och jag tror inte på att man ska skita i o ge fölet salt jag skulle gett mamman i kraftfodret och ev lite till fölet emellanåt.

Gazzan skrev:
Saltet gör att fölen får diarré och de är ju mindre trevligt!
Jag gav mitt sto salt genom kraftfodret så slapp man oroa sig för att fölet skulle slicka på saltstenen i boxen!

De är inte så att fölet dör om de får i sig salt men de är inge bra för bajseriet så att säga!

När man ser hans skit är den normal och inte alls diarreig. Utan han har normalt bajs. Mvh

Liknande trådar

Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 756
Senast: Roheryn
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
574
Senast: tara
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 621
Senast: Shaggy
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 825
Senast: Anonymisten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar