Salt på ridbanan

a1agnlju

Trådstartare
Nu är jag så förbenat trött på den här vintern så jag vet snart inte vad jag ska ta mig till. Som sista utväg så att jag kan göra något annat än att skritta i kolmörkret på stenhård grusväg så tänker jag faktiskt salta ridvolten. Nu blir det inte jättekallt här men det fryser tillräckligt för att det ska bli knögligt och hårt ( och volten är ganska dåligt dränerad, ska fixa det i sommar). Men hur mycket salt ska jag ha? Och vilken sort, och var kan jag köpa den? Volten är inte större än 17x16 meter, så det är inte någon jätteyta det handlar om (håller på att spara till större volt också :) )

Tacksam för svar och idéer

Sv: Salt på ridbanan

Det kan vara svårt att "tina upp" en volt som redan har frusit.

Det du kan prova med är att sprida ut ca 300 kg salt, företrädesvis magnesiumklorid ( Kalciumklorid kan bli "cement" om man har på mycket av det och Van Toft´s tal är lägre på natriumklorid ) och sedan harva med en rejäl harv.

Självklart inte någon liten mesharv utan en rejäl traktormonterad sådan som verkligen river i ordentligt.

Passa på om det blir plusgrader någon dag... och om det regnar mycket behöver du lägga på nytt salt för att den inte ska frysa igen - salt fungerar ner runt -10, så blir det jättekallt under flera dagar så fryser volten igen då också.

Men som sagt var så kan det vara svårt att tina upp en volt som redan är frusen, salta bör man försöka göra innan den fryser ordentligt.

Senast ändrad:

nog svårt att tina med salt om det redan är fruset...

annars behövs inte så mkt salt. jag använde 15 kg helt vanligt salt nacl och det räckte till spåret på min 20x60 bana. bör vara harvad innan du saltar.

*kl*

Räkna med åtminstone 0,5-1 ton på en 20x60.... annars är det ingen större nytta !

På din bana så blir det sådär en 200-300 kg.

Självklart så sköter man inte bara om spåret, hela banan måste skötas om för annars får man en massa vallar och gravar och ridbanan börjar efter ett tag se ut ungefär som klippiga bergen.

Harvningen i sig hjälper till att tina upp underlaget så harvning och saltning bör göras vid samma tillfälle.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Ridning Hej! vi håller på att göra en enklare padock :) Vi har grävt upp en plan på en lägda ( 20X40 meter) eller ja inte grävt men fixat med...
Svar
1
· Visningar
989
Senast: Fjordhast
·
Hästmänniskan Nu när det blir kallare så funderar vi på om vi ska salta ridbanan i vårat oisolerade ridhus. Vilka för- och nackdelar blir det med salt...
Svar
3
· Visningar
1 608
Senast: Anna_
·
I
Träning I somras var jag ute och kollade på D-ponnyer....Alla var bra, men det var bara en som jag kände *wow*:love:. Hon var väll den som...
Svar
11
· Visningar
1 364
Senast: Imail
·
M
Hästvård Behöver lite hjälp! Min häst är en 21 år gammal valack, och han tränas och tävlas ganska mycket. Han är i fantastiskt bra kondition och...
Svar
7
· Visningar
816
Senast: Monsterkaktus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama