Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
För att det skall vara ngn mening at blanda i salt skall det vara någonstans runt 0,9% Dvs drygt en tsk per liter vatten.
PL
Min häst har ett sår just nu som är sytt, och är väl bra om man sköljer/sprutar rent det varje dag (sköljt med desivon, men nu är den snart slut)? Kanske inte så viktigt längre, nu när det gått 4 dagar sen det syddes, jag är så kass på sårvård . Men tänkte att det lär väl inte skada iaf?!
En tumregel:
våta sår behandlas vått
torra sår behandlas torrt
Alltså tvättar man inte sydda sår då ett sytt sår räknas som torrt.
Det är förstås ett alternativ, men vad är det för fel på tvål och vatten? Tvålen är mer bakteriedödande än en spädd koksaltlösning och inte heller retande för vävnaden.
Varför skulle man massera ett sår med tvål och vatten? Jag låter sår vara(!) ifred så länge de inte är infekterade för att inte störa läkningen, masserar du dina egna sår? Ett rent sår håller jag kollen på men pillar inte med.
Desivonet kan du lika gärna hälla ut efter att du använt det en gång, bättre isf att koka ny saltlösning när du behöver det eller köpa engångsförpackningar på apoteket.