Salt och vatten som sårtvätt?!

Martina_m

Trådstartare
Visst kan man väl koka salt och vatten och sen ha som sårtvätt?

Hur mycket ska man ha av varje då?
Och hur länge håller det?

Sv: Salt och vatten som sårtvätt?!

Ja det går alldeles utmärkt! Det du ska tänka på är att inte blanda i mycket salt, man tror att lite inte ska hjälpa, men det gör det! Jag brukar ta en mugg med vatten (ca 2dl)..lägga i några korn salt, bara lite typ mindre än en nypa..Sedan värmer jag det i micron tills det kokar. Det är inget som håller länge, det är viktigt att sårtvätt är rent och om det ska stå ett tag drar det till sig bakterier. Om du vill ha bara en liten mängd i små omgångar då och då så rekomenderar jag att du ska köpa natriumklorid på apoteket, det finns 15 ml, 30 osv små plastflaskor som är mycket bra.

För att det skall vara ngn mening at blanda i salt skall det vara någonstans runt 0,9% Dvs drygt en tsk per liter vatten.
PL

För att det skall vara ngn mening at blanda i salt skall det vara någonstans runt 0,9% Dvs drygt en tsk per liter vatten.
PL

Precious & peter_lundin:

Okej, tack för svaren!
Men det kan vara okej att koka innan man åker till stallet då och sen använda samma dag? Eller kan man tom ha det till dagen efter oxå?

Min häst har ett sår just nu som är sytt, och är väl bra om man sköljer/sprutar rent det varje dag (sköljt med desivon, men nu är den snart slut)? Kanske inte så viktigt längre, nu när det gått 4 dagar sen det syddes, jag är så kass på sårvård :o. Men tänkte att det lär väl inte skada iaf?!

Inte alls säkert att det är bra att hålla ett sytt sår blött. Diskutera med behandlande vet!
PL

Min häst har ett sår just nu som är sytt, och är väl bra om man sköljer/sprutar rent det varje dag (sköljt med desivon, men nu är den snart slut)? Kanske inte så viktigt längre, nu när det gått 4 dagar sen det syddes, jag är så kass på sårvård :o. Men tänkte att det lär väl inte skada iaf?!

En tumregel:

våta sår behandlas vått
torra sår behandlas torrt

Alltså tvättar man inte sydda sår då ett sytt sår räknas som torrt.

Det är förstås ett alternativ, men vad är det för fel på tvål och vatten? Tvålen är mer bakteriedödande än en spädd koksaltlösning och inte heller retande för vävnaden.

Det är förstås ett alternativ, men vad är det för fel på tvål och vatten? Tvålen är mer bakteriedödande än en spädd koksaltlösning och inte heller retande för vävnaden.

Fast det är väl mer om man har ett vanligt sår? Som det är bra att massera/tvätta med tvål och vatten så att endorfiner bildas.

Men jag vill inte pilla på det sydda såret, så då har jag bara sprutat på desivon för att få bort det värsta dammet som kommer när man borstar.

Men nu har jag hört från flera håll, att jag bör låta det vara. Så nu får det bara vara och i nästa vecka ska jag ta bort stygnen.

Varför skulle man massera ett sår med tvål och vatten? :confused: Jag låter sår vara(!) ifred så länge de inte är infekterade för att inte störa läkningen, masserar du dina egna sår? Ett rent sår håller jag kollen på men pillar inte med.

Desivonet kan du lika gärna hälla ut efter att du använt det en gång, bättre isf att koka ny saltlösning när du behöver det eller köpa engångsförpackningar på apoteket.

Varför skulle man massera ett sår med tvål och vatten? :confused: Jag låter sår vara(!) ifred så länge de inte är infekterade för att inte störa läkningen, masserar du dina egna sår? Ett rent sår håller jag kollen på men pillar inte med.

Desivonet kan du lika gärna hälla ut efter att du använt det en gång, bättre isf att koka ny saltlösning när du behöver det eller köpa engångsförpackningar på apoteket.

Inte öppna sår, men man kan massera för att få igång endorfiner som sagt som gör att kroppen läker bättre. Men jag gör som du, låter dem vara. Kanske sköljer rent första gången jag ser såret för att undersöka det samtidigt.

Hmm, Desivonet använder jag bara en gång?!

Endorfiner är smärtstillande, kroppseget morfin. Endorfinet gör att djur och människor inte känner hur illa skadade de är utan vid en krissituation kan de fly för att komma i säkerhet, sen kan man ju dö av chocken efteråt istället. :angel: Vad jag vet så har endorfinet inget med själva läkningen att göra, lätt massage av området för att öka blodgenomströmningen skulle jag kunna tänka mig har en läkande egenskap, men inte att man masserar själva såret. :confused:

Gällande Desivonet så fick jag uppfattningen att du hade en flaska i stallet som du brukade skölja av såret med och som du återanvände och inte slängde efter varje gång?

Senast ändrad:

"Vid skada bidrar endorfinerna till att vävnaderna slappnar av så att alla nödvändiga antikroppar kan bege sig till den drabbade kroppsdelen för att läka."

Källa

Så endorfiner kan leda till både det ena och det andra ;), även om det i huvudsak ger smärtstillande!

Ok, då är det bara andra frågan kvar då, brukar du massera dina egna sår? Jag tror fortfarande inte på att massera ett sår, massera en skada beroende på typ: ja, massera ett sår; nej.

Går lika bra med vanligt vatten att tvätta med.
Detta lärde jag mig när jag studerade till undersökterska.

måste säga att jag tycker saltlösning är överskattat, för mig har vanligt vatten fungerat utmärkt:)

Liknande trådar

Hundhälsa Jag flyttade tillbaka från Storbritannien till Sverige i Oktober i år, och tog då med mig mina två hundar: 1 okastrerad hane, border...
Svar
5
· Visningar
1 083
Anläggning Vi behöver lära oss hur vi håller vår ridbana 25x35 m med underlag "ridbanegrus" dammfri till rimligast möjliga kostnad. Jag tar gärna...
Svar
10
· Visningar
971
Senast: Inte_Ung
·
Foder & Strö Tjo, ja även om det fortfarande är flera dm snö på backen så går ju tankarna mot sommaren 🙈 Lite nyfiken på era erfarenheter av olika...
2
Svar
30
· Visningar
2 466
Senast: Shixle
·
Hemmet Efter minst sju år av handdiskande vill jag inte mer. Jag älskar matlagning och som det är nu får jag diska minst 2 - 3 gånger om dagen...
2
Svar
39
· Visningar
1 114
Senast: Otherside
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar