Salt i kattfoder..

M

Musikoffer

Hej!

Jag har två huskatter varav ena fick för något år sedan kristaller i urinröret
vilket resulterade i att jag fick byta torrfoder. Istället för Friskies köpte jag
Royal Canin, vilket har fungerat jättebra. Nu har ju Royal Canin byt prisklass
så högt att jag numer inte har råd med detta foder och har då haft mina
tankar på Kattarina eller Nyttiga Godbitar.

Veterinären föreslog torrfoder med så lite salt som möjligt, men jag har ingen
aning om vad salt betyder i kemisk beteckning, vet ni?

Har ni något tips på billig, men bra och mättande kattmat till innekatter?

Tack på förhand!
/Sandra

Sv: Salt i kattfoder..

NaCl (Natriumklorid) är vanligt koksalt. Bra billig och mättande kattmat =MJAU burkmat.

Tack så mycket för svar. :)

Tänkte mest på torrfoder, glömde skriva det. :p

Varför torrfoder? Har du haft problem med kristaller så är det väl att be om problem att köra med torrfoder en katt som haft kristaller behöver få i sig mycket vätska blötfoder=80% vätska, rena dunderkuren alltså.

Om du ska ge torrfoder bör du ge sådant som är särskilt utformat (och kliniskt bevisat) för att förhindra att just den typ av kristaller din katt hade uppstår. Börjar du ge vilket torrfoder som helst (även i den dyra prisklassen) är risken för återfall rätt så stor. Minst risk för återfall är det om man ger burkmat.

Varför torrfoder? Har du haft problem med kristaller så är det väl att be om problem att köra med torrfoder en katt som haft kristaller behöver få i sig mycket vätska blötfoder=80% vätska, rena dunderkuren alltså.

Jag ger mina katter blötmat också, men inte varje dag.
Jag vill helst köra med torrfoder..

Om du ska ge torrfoder bör du ge sådant som är särskilt utformat (och kliniskt bevisat) för att förhindra att just den typ av kristaller din katt hade uppstår. Börjar du ge vilket torrfoder som helst (även i den dyra prisklassen) är risken för återfall rätt så stor. Minst risk för återfall är det om man ger burkmat.

Som skrivet är jag inte ute efter torrfoder i den högsta prisklassen
som veterinärer har. Jag vet riskerna och veterinären rekommenderade
att jag gav katterna blötmat några gånger i veckan, som jag gör.

Hm, stämmer verkligen detta till 100% ? Jag har en urinstenskatt. Har haft 3 anfall under sin livstid. Först åt han Specific, därefter Hills, och nu äter han Nutra Nugget. Han har ätit NN i några år nu, och detta foder är väl knappast speciellt designat för urinstenskatter ? Han är i dag 13 år och har inte haft ett anfall på massor av år. Men så dricker han mycket vatten med. Aldrig varit direkt svår med vätskeintaget.

Däremot undrar jag om blötmat. Man kan ju knappast bara gå på konsum och ta första bästa burk. Även blötmat har väl sina risker ? När hanen fick sitt första anfall så var jag tvungen köpa blötmat hos veterinären i allafall. Svindyra burkar. Min veterinär sa att det handlade om mineralinnehållet och då främst magnesiumet i fodrena.

Hm, stämmer verkligen detta till 100% ? Jag har en urinstenskatt. Har haft 3 anfall under sin livstid. Först åt han Specific, därefter Hills, och nu äter han Nutra Nugget. Han har ätit NN i några år nu, och detta foder är väl knappast speciellt designat för urinstenskatter ? Han är i dag 13 år och har inte haft ett anfall på massor av år. Men så dricker han mycket vatten med. Aldrig varit direkt svår med vätskeintaget.

Däremot undrar jag om blötmat. Man kan ju knappast bara gå på konsum och ta första bästa burk. Även blötmat har väl sina risker ? När hanen fick sitt första anfall så var jag tvungen köpa blötmat hos veterinären i allafall. Svindyra burkar. Min veterinär sa att det handlade om mineralinnehållet och då främst magnesiumet i fodrena.

Tror faktiskt att det är mer eller mindre en myt,
tror att vissa katter har lättare att få urinsten än andra katter.

Min familjs förra katt levde i 20 år, han åt bara KitKat under alla år.
Aldrig några veterinärsbesök på honom, om man borträknar kastrering då.

Nja, en hel myt är det inte. Hittade detta som en veterinär uttalat sig:

Det går ofta inte att säga varför en katt får urinsten men det är viktigt att alla katter hålls i ett lagom hull, dvs inte tillåts bli för tjocka. De flesta katter är "dåliga" på att dricka vilket gör urinen väldigt koncentrerad vilket kan underlätta bildningen av urinstenar. Om fodret innehåller stora mängder av t ex magnesium och liten mängd vätska kan detta leda till att katten får urinstenar. I dag vet alla fodertillverkare om problemet och är noggranna med sammansättningen av fodret så att kattmaten skulle innehålla för mycket magnesium är inte så troligt. Det finns kanske också ett anlag hos katten att bilda urinstenar av en viss typ.

Tyvärr finns det inga billiga o bra torrfoder längre....
De billiga (matbutik foder) innehåller inte kött vilket katter behöver.
Bara burkmat är heller inte att rekomendera då det blir vansinnit dyrt med tanke på att det är mest vatten i burken + att de inte får använda tänder o tugga maten vilket oxå är viktigt för kattens matsmältnings system och tänder.
Mitt råd är att du fortsätter med RC och att du drygar ut det med något billigare (ej från matbutik) Prata med de som jobbar i zoo butiken där du handlar kanske de kan ta in något billigare på beställning om det inte finns som lager vara.

Tyvärr finns det inga billiga o bra torrfoder längre....
De billiga (matbutik foder) innehåller inte kött vilket katter behöver.
Bara burkmat är heller inte att rekomendera då det blir vansinnit dyrt med tanke på att det är mest vatten i burken + att de inte får använda tänder o tugga maten vilket oxå är viktigt för kattens matsmältnings system och tänder.
Mitt råd är att du fortsätter med RC och att du drygar ut det med något billigare (ej från matbutik) Prata med de som jobbar i zoo butiken där du handlar kanske de kan ta in något billigare på beställning om det inte finns som lager vara.

Jag har inte råd med klumpsumman som jag måste ge då jag köper Royal Canin,
tyvärr. Hade jag haft råd hade jag fortsatt med det underbara fodret.
Jag är inte ute efter att handla kattmat i en vanlig butik, kan gärna åka till
zoobutiker för att handla något som är bra, men billigare än Royal Canin.

Skitsnack, vadå dyrt? Mina katter äter bara blötmat, det går åt en burk om dagen ungefär, 10 kr/dag =300 kr/mån = 100 kr/katt, det är 1½ pizza, inte speciellt dyrt!

Fråga på din butik om de kan ta hem ett foder som är köttbaserat men inte kostar skjortan. Hoppas att de kan hjälpa dig.

Skitsnack, vadå dyrt? Mina katter äter bara blötmat, det går åt en burk om dagen ungefär, 10 kr/dag =300 kr/mån = 100 kr/katt, det är 1½ pizza, inte speciellt dyrt!

Vad jag menade var att det är dyrt med tanke på att det är 80% vatten i burken.... Betala gärna för vattnet för min del, men jag skulle aldrig ge enbart blötmat till mina katter. Katter behöver tugga så mina får torrfoder.

Vad jag menade var att det är dyrt med tanke på att det är 80% vatten i burken.... Betala gärna för vattnet för min del, men jag skulle aldrig ge enbart blötmat till mina katter. Katter behöver tugga så mina får torrfoder.

För... Det är ju självklart inte vatten i katters naturliga föda.
Jag brukar också se katter jagandes efter små, torra bollar.

Hade jag en katt med urinvägsproblem skulle jag ge i princip vad som helst utom torrfoder, som bäddar för just problem med urinvägarna.

RC är faktiskt ett snuskigt dyrt foder tycker jag. Hills är mycket billigare. Har du funderat på det då ? I våran foderaffär skiljer det över 200:- mellan dessa foder.

Vatten är livsnödvändigt. Hellre betalar jag 100 spänn i månaden för vatten till mina katter än 20 spänn i månaden för urinstenar. Vad ger du själv för en månads foder?

Jag tycker det är ett skrämmande resonemang du för -du vill inte betala för vatten. Jag vill betala för mina katters välmående och alla som kan någonting om näringslära säger att färskt kött är det bästa du kan ge till en katt -burkmat är bra mycket närmare färskt kött än vad torra kulor gjorda av vete och morötter är.

Dessutom kan man ju komplettera burkmaten med t.ex. kycklingvingar, om man också vill ge något med lite mer tuggmotstånd i. Nu vet jag inte exakt vad ett kilo vingar kostar, men det är knappast dyrt i alla fall (omkring 20 kr?). Och för kattens del finns det väl knappt något foder som är naturligare än kött och ben.

Liknande trådar

M
Övr. Katt Hej! Jag har två innekatter vid ålder av 3 och 4 år, treåringen fick för något år sedan kristaller i urinröret och jag blev därför...
Svar
10
· Visningar
3 240

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka