Salt i fodret

T

tinystina

Jag har nu hört diverse påståenden om salt, att det räcker med slicksten och att det behövs tillskott i fodret. Vad är sant. Min häst stoppar i sig sina saltstenar ganska bra så hon är ingen saltvägrare men vissa säger att man ska ha den som komplement och ge i fodret. Vad är sant? Hur gör ni till era?
 
Sv: Salt i fodret

Mitt vbl slickar ytterst lite på sin saltsten. Hon får 40 gr salt i maten dagligen, det dubbla då hon svettas efter motion.
Före, under och efter distansritter och hårda träningar är det extra viktigt.

Fölet och gammelfjordan äter saltsten flitigt och får inget salt i maten.
 
Sv: Salt i fodret

Min häst får oxå 40g salt blandat i fodret efter normal ansträngning.
Ingen saltsten. Har läst av Christina Planck att en häst som äter hö och havre ska göra slut på sin saltsten inom 6-8 veckor ungefär för att få i sig tillräckligt med salt.
Andra färdigfoder och mineraler innenhåller ju salt.
 
Sv: Salt i fodret

Min häst får bara salt i fodret, eftersom hon grisar ner sin saltsten med torv och foderrester de perioder som hon faktiskt använder den. Däremellan blir den mest dammig och äcklig... :p

Samma sak gör jag med en häst som sätter i sig en saltsten på ett par veckor.
 
Sv: Salt i fodret

Fölungen (eller ja 1 år nu) får salt i maten eftersom han ratar saltstenen. Stoet äter på sin saltsten normalt och får därför inget i maten.
 
Sv: Salt i fodret

Behovet av salt växlar från häst till häst samt under säsongen. Detta beror på hur mycket hästen svettas. Fri tillgång innebär ingen risk för överskott, eftersom hästen via njurarna utsöndrar den mängd som behövs. Ett normalbehov är mellan 10-30 g salt per dygn. Hästar har en hög tolerans mot högt intag. Tränande och tävlande hästar behöver nästan alltid extra intag.
 
Sv: Salt i fodret

Min häst äter ganska lite på sin sten, men hon får krafft mineral vit, och i den är det ju salt tillsatt redan så hon får inget extra salt i maten, utom på sommaren då hon inte får ngt extra mineralfoder.
 
Sv: Salt i fodret

Många hästar som inte tränas mycket hårt klarar sitt behov genom att ha fri tillgång till saltsten.

Sen finns de andra som vägrar använda den, och andra som äter hela på en gång, och för dessa hästar kan det vara bättre att ge salt i fodret.

Den forskning som gjorts om hästens förmåga att själv reglera sitt saltintag från saltsten är gjord på högpresterande hästar (travhästar), och man fann då att i princip alla fick i sig för lite salt via saltsten.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Man skall höra mycket för öronen trillar av. Senaste påståendet jag har hört är att betfor enligt en bekant inte skulle vara bra för...
2 3
Svar
53
· Visningar
4 605
Senast: MiniLi
·
Foder & Strö Idag släppte vi på bete och trots att det har sina fördelar innebär det också att det blir betydligt svårare att få i hästen sina...
2
Svar
27
· Visningar
2 657
Senast: iNHALE
·
Foder & Strö Skulle behöva lite hjälp från er som kan räkna eftersom min hjärna inte klarar av matematik. I år har vi fått två skördar som är så...
2
Svar
21
· Visningar
1 448
Senast: animalasia
·
Foder & Strö Hej! Efter en tid i sjukhage har min häst tyvärr tappat en del i hull (varit lite stressad och då ätit dåligt) och behöver få upp henne...
Svar
12
· Visningar
1 130
Senast: Anna-Bella
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp