Salt i färdigfoder

mahlmt

Trådstartare
Jag stod och pratade med en produktansvarig från Salsa Hästfoder idag. Vi kom givetvis in på foder till distanshäst och arab eftersom det är det som jag sysslar med.
Generellt så går det ju inte att ta fram ett foder som passar alla distanshästar men vi kom fram till att vad som fattas i dagens foder är salt.
Det är ju inte bara distanshästar som behöver salttillskott även om man just vid träning och tävling behöver tillföra större mängder.
Skulle det inte vara intressant att höja saltinnehållet i vissa av färdigfoderna? De innehåller ju inte ens dagsbehovet utan att man måste ge rätt många kilo.
Hur ser ni alla på det?
// Linda

Sv: Salt i färdigfoder

Nej, jag tycker faktiskt inte det. Att tillsätta salt är nåt vi gör "vid sidan om", och det kan vara nog knåpigt med ett lite sämre hö att få ihop allt - och då är det lättare om vissa grejjor kan tillsättas "rent" på sidan om.

Saltbehovet varierar ju trots allt en hel del, och borde ju inte alltid följa resten av foderstaten "rakt av".

Sv: Salt i färdigfoder

Jag skulle också föredra att tillsätta salt vid sidan av eftersom jag tycker att hästar ska ha fri tillgång till salt. Många hästar kanske inte når upp till sitt dagsbehov trots saltsten, men då kan man ge dem extra salt i maten istället för att ge ett foder som vid relativt låga givor ska täcka dagsbehovet av salt...

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Passar inte med min hund :(
  • Skällande hundar
  • Freestyle och htm

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka