Salt/elektrolyter

Mjuff

Trådstartare
Vad jag förstår så kan man lika gärna ge hästen vanligt SALT istället för ELEKTROLYTER efter en hård ansträngning? Håller ni med om det? KRAFFT SVETTERSÄTTARE - är det samma sak?
Hur mycket ger ni? HUR ger ni det?

Tacksam för svar! :banana:
 
Elektrolyter och salter är samma sak men när vi pratar om salt är det främst natriumklorid vi menar och vid en hård anstränging med mycket svettning är det det som främst behöver ersättas. Alltså vanligt salt är vad hästen behöver. Sen vad kraftig ansträngning betyder är en annan sak men generellt skulle jag säga att väldigt få av sveriges hästar skulle behöva någon annan ersättning efter arbete än vanligt salt.

De andra salterna/elektrolyterna i kroppen förloras främst vid sjukdomstillstånd, bukoperationer och större blödningar, trauman.
 
Förutom natrium o klorid innehåller hästsvett mycket kalium samt en del magnesium
Kalium finns i överskott i grovfoder o även efter ett hårt arbetspass med kraftig svettning har hästen fortvarande tillräckligt met kalim för att det skall atsöndras via njurarna. Magnesiumförlusterna vid svettning är inte så stora att de normalt kräver extra tillskott om magnesiumgivan är ok till vardags.
Att kasta ut pengar på svindyra elekrolytlösningar ger därför normalt inget.
PL
 
Jag har sagt det förut, så länge man inte ger alger eller tar sitt hö vid havsbandet eller ger över 100 g salt per dag så spelar det ingen roll om saltet är jodfritt eller ej.
Spännvidden är enorm på folks åsikter en del anser det helt ok att ge alger andra vågar inte ge några matskedar joderat salt, ibland undrar jag tom om det inte är samma folk.
PL
 
Antar att du undrar om jag ger alger? Nej, det gör jag inte.

Jag vågar inte riskera jodöverskott och då jag inte kan förstå varför hästen skulle behöva det utesluter jag det.
 
Om hästen inte får i sig jod på något annat sätt kan jodet från salt vara precis vad hästen behöver. Hästar är inte mindre känsliga för jodbrist än människor o anledningen till att vårt salt är joderat är att stora delar av sverige har jodunderskott i marken.
Därför menar jag att det inte finns något fog för att generellt säga att salt till hästar skall vara jodfritt.
PL
 

Liknande trådar

Foder & Strö Tjo, ja även om det fortfarande är flera dm snö på backen så går ju tankarna mot sommaren 🙈 Lite nyfiken på era erfarenheter av olika...
2
Svar
30
· Visningar
2 327
Senast: Shixle
·
Foder & Strö Hej! Efter en tid i sjukhage har min häst tyvärr tappat en del i hull (varit lite stressad och då ätit dåligt) och behöver få upp henne...
Svar
12
· Visningar
1 127
Senast: Anna-Bella
·
Relationer Jag skulle vilja bolla lite kring det här med initiativförmåga och känslan som jag har av att alltid vara den som tar initiativ och "tar...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
6 272
Foder & Strö Min väldigt matglada häst som äter det mesta har nu visat att gränsen går vid alldeles för mycket tillskottspulver i hennes 2 dl havre...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 544
Senast: Silje
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avels fråga
  • Köpa stamtavla av uppfödare?
  • Hundförarjacka

Hästrelaterat

  • Träna bommar
  • Dressyrsnack 17
  • Svårläkt sår

Omröstningar

Tillbaka
Upp