sällskap till föl

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare peroseng
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 17
  • Visningar Visningar 2 245
P

peroseng

Min häst är nu inackorderad i ett stall och hon kommer att få föl i maj. Då fölet är fött kommer jag att flytta dom till ett eget stall och då kommer ju inte fölet att ha några fölkompisar. Är det då skadligt för fölet att växa upp enbart med mamman, skulle man behöva ha en tredje häst som fölet kan gå med eller vad tycker ni?!

Sv: sällskap till föl

Det är bra, men inte tvunget med jämnåriga lekkamrater. Jag har haft både och.
Min uppfattning är att om det blir en hingstunge så är det bästa om den kan gå med en jämngammal kompis efter avvänjningen. Han måste ju bort från stoet tidigare än ett stoföl måste, om det finns odräktiga ston i hagen... Stofölen brukar jag oftast låta gå kvar i flocken, med eller utan jämnåriga.

Jag håller med Ameo - det viktigaste är ju att det finns någon att leka med om det blir ett hingstföl och i så fall kommer ju behovet främst när fölet är avvant - eller kanske någon månad tidigare.

Min mamma tycker att det är jätte viktigt med en jämn gammal lekkamrat. Men det är säkert olika med det.

Jag håller även jag med Ameo och övriga. Det viktiga är att de har jämnåriga kompisar att leka med efter avvänjningen och framåt i unghäståren. Särskilt viktigt är det för hingstföl.
Visst är det trevligt att kunna ha en liten stoflock med några föl tillsammans, om inte annat så för "ögats fröjd":D, men jag har aldrig märkt att föl saknar en kompis om de går själva med sin mamma...

..., men jag har aldrig märkt att föl saknar en kompis om de går själva med sin mamma...

Det kanske inte märks så länge som de går själva, men det märks den dag de ska släppas med flera hästar.

Har haft både och. Hade en ensam hingstföl förra året, han fick man hålla lite koll på när man var i hagen. Var lite välan stöddig. Men vi satte in ett annat vuxet sto i hagen, hon lekta med honom, det gick jättebra. mamman var bara glad för hjälpen med hennes buse

Det kanske inte märks så länge som de går själva, men det märks den dag de ska släppas med flera hästar.

det kanske är så... jag tror iallfall inte de lider av att gå själv med sin mamma, däremot tror jag de mår sämre av att vara ensamma när de börjar få hormoner och behöver rasta av sig allt som oftast...Då är hingstkompisar guld värt...

Jag har två hingstföl från förra året-de har gått tillsammans hela tiden, dom är som två plåster på varandra, särskilt sedan de särades från sina mammor... men vad jag minns lekte de inte särskilt mkt med varandra som riktigt små, kanske beroende på stooora hagar och en mkt vakande stomamma tilld en ena.:angel:
Däöremot älskade bägge två att leka med deras barnvakt, vårt lilla welshsto, hon fick stå ut med mkt:rofl:

Jag har för lite mer än 2 månder sen köpt en halvblodshingt - 06.a. Och uppfödaren gjorde så som du ska göra, flyttade han och mamman (visse ligen innan han var född) till ett annat stall med bara 2 boxar då hon inte ville att de skulle stå kvar i samma tävlingstall med så många hästar som "reser".

Så innan jag köpt min lillklille har han stått i hagen med en shettis valack med mamman brevid på andra sidan. Gick bra, förutom att när han sen kom till mig var han mkt kaxig och satte sog emot min 16 åriga "higstiga" valack. Nu har han dock kommigt ner på jorden.

Jag lät sto + föl (stoföl) gå ensamma i början, sedan flyttade jag dem på ett bete med andra ston med föl under ett par månader på sommaren, sedan fick de vara ensamma igen mot höstkanten till avvänjningen då jag tog unghästen till lösdrift med en jämngammal kompis. Där fick hon vara hela vintern och togs hem på våren/försommaren då hon fick gå med sin mamma igen (+ andra hästar då).
Jag tror detta var väldigt bra lösning då jag bara hade ett sto.

Tack för alla svaren.:) Vad tror ni om att skaffa en shetlandsponny att ha som sällskap åt fölet efter avvänjningen, ska kanske tillägga att det är ett halvblodsföl:D

Bara dom är jämn gamla så spelar inte rasen någon roll. Men vad skall du göra med shettis fölisen sen då?

Jag menade en vuxen shetlandsponny, som sällskapshäst:idea:

Det kan bli svårt med utfodringen om du ska ha så olika raser ihop. Varför inte köpa et hingstföl av något större ras istället?

Jag har en fantastiskt barnslig Shettis valack som nu är lekfarbror och uppfostrar sin tredje adoptivbäbis. Han lekte jättefint och försiktigt med mina ston när de var små och nu har han en nykastrerad 1,5 års kille som han leker riktigt hårdhänta hingstlekar med=full fart, krocka, stegra sig och bitas.
Helt klart behöver föl en flock att växa upp i, hingstfölen leker mer och har större behov av jämnåriga/lekkamrater än stofölen.
Fodringsproblemet har jag löst så att mina stora har en hökrubba i vindskyddet som shettisen inte når ner i, där kan unghästarna få tex lucernhack.
Men det är inte så farligt med grovfodret, man kan ju faktiskt ha Shettisar på fri tillgång utan att de exploderar.

Senast ändrad:

Min 06-a (hingst) gick med mamma och shettisunghäst under sommaren. Bägge var rätt glada att bli av med honom vid avvänjningen... Jag valde att skicka iväg honom till lösdrift med andra unghästar under vintern istället.

Det kan bli svårt med utfodringen om du ska ha så olika raser ihop. Varför inte köpa et hingstföl av något större ras istället?

Det låter som em mycket bättre ideé.

Jag vill inte ha något fler föl så det blir nog en sällskapsponny:smirk:

Liknande trådar

Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
946
Senast: Freazer
·
Hästvård För tre dagar sedan fick ett sto i vårt stall ett gulligt stoföl. Problemet är att stoet vaktar fölet extremt med utfall mot alla som...
Svar
1
· Visningar
417
Senast: Mia_R
·
Hästvård Hittat tillbaka till bukefalos som man en gång i tiden hängde på både i tonåren och vuxen och hittat tillbaka på grund av att jag tycker...
Svar
1
· Visningar
268
Senast: Elo
·
Avel Mitt sto ska föla månadsskiftet juni/juli och jobbar på logistiken nu. Är bara ett dräktigt sto på gården så vill ta in ett till så...
Svar
2
· Visningar
862
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka