Säljarens ansvar vid försäljning av häst

Sv: Säljarens ansvar vid försäljning av häst

wert skrev:
Om alla kunde läsa detta så kunde kanske fler få upp ögonen för att det är viktigt för säljaren att hästen genomgår en riktig vet. undersökning för annars kan det bli onödigt dyrt för säljaren

http://www.kristianstadsbladet.se/apps/pbcs.dll/article?AID=/20051216/HASSLEHOLM/112160826

Denna häst hade klarat en veterinärbesiktning, genom det får man anta att köparen fullföljde sin undersökningsplikt och kunde därmed åberopa dolt fel. Är hästen däremot INTE veterinärt besiktigad blir det ju svårt att åberopa dolda fel eller skador.:angel:

Den artikeln har ju INGET gemensamt med trådskaparen.

Köparen bedömdes ju ha uppfyllt sin undersökningsplikt och felet var att betrakta som DOLT.

Har man riktig tur (när man köper en häst som man inte besiktigar) visar sig ett eventuellt fel vara av sådan natur att det inte hade upptäckts vid en besiktning, men det är ju en grov chansning.

Köparen har undersökningsplikt, säljaren upplysningsplikt. Skriv in allt du som säljare vet om hästen och dess historia i köpekontraktet så har man kommit en bra bit på vägen vid en eventuell tvist.

Som köpare tycker jag man kommer långt med en besiktning på seriös klinik av veterinär man känner och kan diskutera med.

Boj skrev:
Denna häst hade klarat en veterinärbesiktning, genom det får man anta att köparen fullföljde sin undersökningsplikt och kunde därmed åberopa dolt fel. Är hästen däremot INTE veterinärt besiktigad blir det ju svårt att åberopa dolda fel eller skador.:angel:

Det är mycket vanligare än folk tror att säljaren får ta tillbaka hästen och betala rättegångskostnaderna, det är ju därför alla är helt vansinniga pga denna lagen och menar att det är idag nästan helt omöjligt att sälja hästar särskilt som näringsidkare.

Förövrigt om köparen hade röntgat hästen hade felet upptäckts ganska enkelt så som köpare verkar det inte spela någon roll hur mycket/lite man undersöker tycker nog säljarna åker dit i dom flesta fall iallafall.

Jag vet att det kan vara mkt svårt att få tag i kompetent hovslagare, men jag ville bara förmedla min åsikt... hoppas det löser sig för dig...

OM jag hade köpt en häst, och fått hem den med ovårdade fötter så hade min tilltro till säljaren minskat katastrofalt... antar att du tyckt så oxå...eller...

Jag har hållt på med "hästaffärer" i snart 20 år, och jag vet hur viktigt det är att "ha allt på det torra" som säljare...den bästa kund kan bli den värsta i pressade situationer, och då gäller det att ha klara papper på ¨så mkt som möjligt!

Och nöjda kunder ger i förlängning fler nöjda kunder...

ancan skrev:
Jag vet att det kan vara mkt svårt att få tag i kompetent hovslagare, men jag ville bara förmedla min åsikt... hoppas det löser sig för dig...

OM jag hade köpt en häst, och fått hem den med ovårdade fötter så hade min tilltro till säljaren minskat katastrofalt... antar att du tyckt så oxå...eller...

Jag har hållt på med "hästaffärer" i snart 20 år, och jag vet hur viktigt det är att "ha allt på det torra" som säljare...den bästa kund kan bli den värsta i pressade situationer, och då gäller det att ha klara papper på ¨så mkt som möjligt!

Och nöjda kunder ger i förlängning fler nöjda kunder...

Jag kan inte låta bli att undra hur pass seriösa köpare skulle köpa en häst det "handlar om mycket pengar" helt osedd och obesiktigad... jag tror inte på den faktiskt..

Om inte köparen har uppfyllt sin undersökningsplikt blir det väldigt svårt att tala om dolt fel, vem kan då säga att ett ev fel inte skulle synts vid en ev besiktning, dvs att eet skulle vara dolt.
PL

14 veckor ... De va väl inget ... Huvudsaken är att vinklarna fortfarande är "korrekta" om hästen är lite "lång" gör ingen STÖRRE skillnad på en häst... Kalla den bara "dressyrskodd" :D

Har haft hästar som gått upp till det utan problem, och mest skotts om för att "nångång måste man ju" ...
Varför denna hets mot nån som inte håller sej till 6-8 veckor ?
Alla djur är individuella och kan således skos mindre ofta...
Medans vissa nästan kräver var 4e vecka... (tack gode nån att man sluppit de hästarna :) )

Sen ang hostan så skulle jag "nog" vänta till den gått över så man inte riskerar nåt, men sen beror ju även det på hostan... Host ibland antagligen inget jag skulle bry mej om (skyllt på vädret, damm eller vad som) men HOSTA så självklart kan man inte sälja den hostig...

Ang vetbesiktning... Upp till köparen om den vill ha den vetbes eller inte... Men om det nu är HÖG prisklass på hästen kanske köparen redan vet vem hästen är (hört talas om den på tävlingar mm) och därför tycker det är onödigt på en sån häst....
Ungefär som att vilja köpa en häst som Butterfly Flip å vilja ha vetbes :) (okejrå dåligt exempel :rofl: men ändå)

Olinda skrev:
Jag kan inte låta bli att undra hur pass seriösa köpare skulle köpa en häst det "handlar om mycket pengar" helt osedd och obesiktigad... jag tror inte på den faktiskt..

Nej, precis...jag tycker det låter som ngn som tänker göra sig ett klipp... inte speciellt seriöst faktiskt...

*kl*

Dolda fel är i 3 år nu.

Om jag hade fått hem en häst med ovårdade fötter utan att ha vetat om det hade jag inte blivit särskilt glad alls..men om jag som köpare hade accepterat det, vilket den här köparen nu har gjort, så hade jag inte sett säljaren som oseriös.

Helst vill man ju som säljare leverera en häst utan hosta och med vårdade fötter. Samt självklart veterinärbesiktad.

Förstår vad du menar...och du har helt klart en poäng med det du skriver :bow:

Jag sålde en häst i höstas för en hel del pengar där jag skrev in i köpekontraktet att köparen skulle ombesörja vet.besiktning innan ett visst datum, hästen hämtades av köparen en månad innan. Om inte hästen var tillbaka hos mig senast det datumet hade köpet gått igenom. Hon vet.besiktigade inte alls, och har därmed avskrivit sig all rätt att lämna tillbaka hästen eftersom hon inte har fullföljt sin del av undersökningsplikten.

Jag upplyste om de sjukdomar han haft igenom tiderna, och intygade att han var enligt mig fullt frisk vid leveransen.

Jag hade ALDRIG köpt en häst utan besiktning!! Inte ens Flippan. Det är mycket pengar det handlar om, varför inte bemöda sig att lägga ut 3 000 till för att få hästen bes. och röntgad?

Mli skrev:
Jag hade ALDRIG köpt en häst utan besiktning!! Inte ens Flippan. Det är mycket pengar det handlar om, varför inte bemöda sig att lägga ut 3 000 till för att få hästen bes. och röntgad?
Inte ens Flippan ? Vad skulle hindra dej ? Varför kräva en vetbes på en häst som bevisligen är hel och frisk ?

Varför jag skulle göra det? Konstig fråga, får jag nog säga.

För att jag ser Flippan på TV ett par gånger om året betyder det knappast att jag vet att hon är fullt frisk.

Om man vänder på det istället. Om du skulle köpa en Flippan för ex antal miljoner, varför inte kosta på sig ett par tusenlappar extra för att försäkra dig om att den dyra hästen du köper verkligen är så frisk som ägarna säger?

Jag tror inte en veterinärbesiktning säger så mkt om en häst som många hänger upp sej på...
En häst kan få böjreaktioner och ÄNDÅ funka klockrent till det man vill använda den till, en häst kan ha lösa benbitar å ÄNDÅ funka lika klockrent där med...

Så varför skulle jag böja en häst som utan problem hoppar OSbanor ? (nu är hon bara ett exempel) Hade det varit "fel" som inverkar på henne hade hon knappast hoppat de höjderna utan problem !

Detta gäller nog de flesta hästar i svår klass oavsett diciplin...
de hästar vi köpt har hälften vart obesiktade och den andra hälften så har hälften av dem haft "fel" men som vi inte tyckt haft någon som helst betydelse för deras uppgifter. Dvs endast 1/4 av de hästar vi har köpt har vart "helt friska" enl vetbesiktning.
Om jag köper en häst för 10 000 eller 1 milj kr så beror det helt upp till individen om jag besiktar och som sagt även efter besiktningen så tar man ställning till resultatet och bestämmer sej därefter !

Jag pratar inte om att jag köpt HALTA hästar men som sagt böjprovsreaktioner eller lösa benbitar är inte = DÅLIGA hästar...

Jag håller förresten med dig angående skoperioden. Jag hade en häst förut vars hovar stannade av betydligt i tillväxten mellan han var 18 och 20 år. Han gick utan skor på sitt 4 månaders sommarbete, och under den skodda perioden hade jag hovslagaren ute ungefär var tredje månad. Så det blev inte många gånger om året. Blev kallad både för djurplågare och lite annat av andra i stallet, medan hovslagare och jag bara skakade på huvudet åt dom. Varför verka/sko en häst där hovarna inte växer och skorna sitter kvar? Hade jag skott om var 8:e vecka så hade han på sin höjd kunnat dra raspen ett par gånger och sedan slagit på skorna igen. Sen har jag en annan häst som måste skos om var 6:e vecka innan han ser ut som nåt som djurens värn har hämtat. OT jag vet, men ändå :)

Förövrigt om köparen hade röntgat hästen hade felet upptäckts ganska enkelt så som köpare verkar det inte spela någon roll hur mycket/lite man undersöker tycker nog säljarna åker dit i dom flesta fall iallafall.

Det finns inget formellt röntgenkrav, däremot har vissa raser ökade risker för vissa åkommor. Jag tänker på fullblod med ökad disposition för kissing spines, islandshäst med risker för spatt osv. Här bör man som köpare aktivt gå in och undersöka dessa saker, detta bidrar till att stärka köparens ställning i frågan om undersökningsplikten.

Det är tyvärr så att som köpare måste man alltså vara lite kunnig samt påläst, det är väl den bistra sanningen som flera fått erfara.

Har bekanta som förlorade i domstol pga att de inte röntgat hästen men i övrigt genomfört sin undersökningsplikt, genom det anses inte skadan som dold eftersom den enkelt hade kunnat upptäckas med röntgen.

Boj skrev:
Har bekanta som förlorade i domstol pga att de inte röntgat hästen men i övrigt genomfört sin undersökningsplikt, genom det anses inte skadan som dold eftersom den enkelt hade kunnat upptäckas med röntgen.

En bekant till mig var dock inte i domstol, råddes av advokat att ta tillbaka hästen för att risken att de skulle förlora var stor, säljaren erbjöd röntgen av en häst vid föräljningtillfället på en unghäst oinriden om köparen ville ha det, köparen tyckte det var onödigt och självklart struntar säljaren i den extra kostnaden, ett halvår år senare får de tillbaka hästen för en lös benbit vilken lätt hade upptäckts vid röntgen vid försäljningen.

Boj skrev:
Det är tyvärr så att som köpare måste man alltså vara lite kunnig samt påläst, det är väl den bistra sanningen som flera fått erfara.
Jag förstår hur du menar ;)

Men så här i juletider så blir man ju lite påmind också om hur många hästar som blir en julklapp där köparna inte kan något alls. Då är det ju bra att köparen behöver vara lite påläst, kan ju vara bra att ha lilte koll på hästens behov.

Om du använder standard köpe kontraktet för häst så kan man kryssa i en ruta i detta att köparen godkänner hästen som den är i säljar dagens kondition. därmed avsäger köparen sig reklammationer osv....

en sak är ju om köparna inte vill besikta, men då ska detta kryssas i i köpetkontraktet tycker jag. har hästen hosta skulle jag om jag var du definitivt påpeka detta, och kanske även skriva en rad om detta i köpe kontraktet, så är det dokumenterat att köparna godkänner oavsett.

Håller med..det är värt pengarna...

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har i stort sätt redan bestämt mig för att sälja min häst, har bokat in providing i helgen men självklart tvekar jag och har sån...
Svar
11
· Visningar
3 820
Senast: Fiorano
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 593
Hästvård (Lång text men behöver verkligen hjälp) Hej! Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som...
2
Svar
39
· Visningar
10 902
Senast: QueenLilith
·
Ekonomi & Juridik En bekant till mig har sålt sin häst i somras, en problemhästar till kraftigt reducerat pris (15.000:-) med tanke på hennes stam &...
Svar
9
· Visningar
3 938

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka