Säljarens ansvar vid försäljning av häst

whalan

Trådstartare
Håller på, som många här redan vet, att sälja min häst. Nu är det så att en familj har blivit fästa vid hästen på videon som jag skickade.
De har väldigt gott ställt och egna hästskötare i stallet och så..jag misstänker att de kommer att bara hämta hästen med transport utan att ens göra en veterinärbesiktning ...alltså ta hästen totalt osedd...även fast det handlar om mycket pengar.

Vad har jag för ansvar som säljare? Behöver jag ex utföra en veterinärbesiktning för att visa att hästen är frisk? Kan de sen komma och häva köpet pga dolda fel som skulle ha dykt upp vid ex röntgen eller veterinärbesiktning?

Hästen hostar lite nu, sen ett par dagar tillbaka. Veterinären säger att det bara är en förkyldning och att den kommer att försvinna snart...

..men om det nu i värsta scenariet skulle bli något annat, kan jag åka dit för det?

Hästen har pga hovslagare som inte dykt upp (tråd om det finns på hästvård) väldigt långa hovar just nu. Det har gått 13-14 veckor fast hon skulle ha verkats vid 10.
Om ex nya ägaren inte skor hästen...kan jag åka dit för att de var dåligt verkade redan vid försäljningen?

Sv: Säljarens ansvar vid försäljning av häst

som säljare har man givetvis ett enormt stort ansvar!!! DU ska i möjligaste mån se till atthästen får ett fortsatt bra liv!!!
GIVETVIS SKA DEN VARA BESIKTIGAD OCH HA NYA SKOR PÅ FÖTTERNA!!!
Hur seriös verkar du då om du säljer en häst som inte är skodd på 14 veckor???:eek: :cry:

Sedan betyder det inte att en ev spekulant med plenty money och anställda i stallet är ett bättre hem...

Jag vet folk i min närhet som kallar sitt "skrotupplag" för anläggning, sin sneda 20metersvolt för paddock, och dotterns skolkompisar för stallanställda.... Och till henne skulle jag aldrig sälja/lämna en häst!!!

Så låt dig inte förblindas av ord...

Ta det lite lugnt! Det låter på dig som jag inte bryr mig om min häst..och det tycker jag inte om! :mad:

Varför ska jag besikta en häst som jag vet är frisk? Hon är kollad av veterinär senast för en vecka sedan..dock ingen riktig veterinärbesiktning. Hon har aldrig varit halt i hela sitt liv och haltar inte nu heller. Oavsett om jag besiktar henne nu eller inte så betyder ju inte det att hästen får det bättre hos den nya ägaren. För hade jag inte sålt henne så hade jag aldrig besiktat en häst som verkar helt frisk!

Okej, så om köparna vill sko henne hemma hos sig ska jag då be de vänta ändå medans jag jagar hovslagare som inte vill komma? Jag har jagat hovslagare i flera veckor nu ...de lovar att komma..men svarar sen inte på telefonen och dyker inte upp. Det kan dröja bra länge innan något händer...och då finns det kanske inga spekulanter kvar sedan. Jag kan tyvärr inte ha kvar hästen så länge till, pga att jag har en ryggskada som gör att jag inte kan aktivera o jobba hästen så mycket som hon behöver. Hon är alldeles för stark för mig.
Hade jag inte varit med om bilolyckan i våras så hade jag aldrig någonsin sålt henne!!!

Jag kan tyvärr inte åka runt och kolla på spekulanters hem innan jag säljer hästen oavsett hur mycket jag än vill, det har jag varken råd med eller tid för tyvärr. I detta fallet har spekulanten troligen i stort sätt hur mycket pengar som helst...men det kunde likaväl vara en köpare som har jättelite pengar....så hur ska jag göra? Jag kan inte hitta några garantier för att hon får det bra hos någon...även fast de kanske provrider 20ggr.

Jag skulle nog sko om hästen och göra en veterinärbesiktning innan jag sålde hästen. Vad har spekulanterna sagt att de vill göra?

Du får gärna pm:a var i landet de bor, de kanske är någon man "vet vem det är"?

Dolda fel är dolda d v s dom hittas inte vid en besiktning. Du har som säljare upplysningsplikt. Så om du upplyser om hostan och bristen på hovslagare så har du gjort ditt. Om det nu inte finns annat. Gör det gärna skriftligt på papper eller ännu bättre i ett köpeavtal.
Köparen har undersökningsplikt och om dom bara hämtar hästen utan besiktning har dom inte precis uppfyllt sin del om det senare skulle bli problem.
Är du sedan privatperson när du säljer och dom då med tanke på anställda näringsidkare har dom inte lika stor rätt att ställa krav på dig om det är något fel på hästen. Kommer inte ihåg vilken lagstiftning som gäller, just nu.
Är det så att du säljer som privarperson och dom köper som privatperson så kan ni i ett köpeavtal i stor sätt avtala om vad som helst så länge bägge parter är överens.
Lycka till med försäljningen!

Du skall ge köparen alla upplysningar som finns att lämna om hästen, tidigare sjukdomshistoria, vilken utbildning hästen har osv. Du skall även påtala hästens nuvarande status, dvs att den hostar pga förkylning, att den inte är skodd på åtskilliga veckor.

Som säljare skulle jag se till så att hästen får nya skor, jag skulle ej heller lämna iväg hästen förrän hostan är över. När det gäller besiktning, så åligger detta faktiskt köparen och inte säljaren.
Om man som köpare inte besiktigar hästen, kan man ej heller åberopa dolda fel då man inte tagit det ansvar som åligger köparen vad gäller undersökningsplikten.

Har ni ingen klinik i närheten dit du kan åka och få hästen skodd? Dyrare än hemma men då lämnar du iaf iväg en nyskodd häst. Skulle inte heller skicka iväg hästen innan den slutat hosta.

Såhär skulle ajg göra, jag skulle säga att du inte fått tag på hovslagaren och dra av denna kostnaden på priset på hästen.
jag skulel säga allt som de var med hästen att den hostar lite nu men att du pratat med en vet och de tror de bara är en lätt förkyldning och att hästen aldrig har hostat innan eller haft problem med hostning förr.
Tala om för dom att du kan intyga att hästen är fullt frisk så vit du vet.
Och vill de göra en vet undersökning så får de givetvis göra en om de vill och de smartaste enligt mitt tycka är att de ringer till en vet nära dig och bokar en tid och att de då kommer så de är med och går hästen igeom provrider dom och sedan då köper hästen?
Eller att du tar ut en vet och kopierar intyget och skickar till dom vilket som=)

Jag tycker de alltid skall vara köparen som skall se till att hästen blir vet undersökt, som köpare är de du som skall kolal upp allt som ägaren säger är sant.
Be att få försäkringsnr och kolla så hästen är försäkrad så som ägaren säger.
Be att få telefonnummer till förra ägaren och ring och fråga varför de sålde hästen och hur de tyckte hästen var.
Har hästen tävlat?? kolla upp de på nätet och de verkligen stämmer resultaten står klart och tydligt då=)

Och tänk på att en äldre häst hur frisk den än må vara nog inte skulle klara ett böjprov.

När jag köpte mitt sto gjorde jag inge vet besiktning för jag fick se 1 år gammal vet undersökning , hon var lätt att kolla upp då hon är av en liten kändig här där jag bor.Och alla sa att hon aldrig varit halt eller skadad,Hästen har haft samma vet i 20 år och jag ringde och kollade upp henne och hon sa samma som ägaren!
Sen var ägaren till hästen min kompis kompis=)

Och jag ångrar mig inte en sekund=)

ja...kankse jag tog i lite men jag blev ganska upprörd över det hela... Om det varit min häst som inte fick sina fötter omsedda på så lång tid, ja då hade jag ringt runt till vartenda hovslagare på flera mil för att få det fixat!!! Jag skulle ALDRIG lämna iväg en häst med "dåligt skötta fötter", eller ngt annat heller för den delen...

Men det är din häst och ditt val... lycka till....

Som det står i min tråd på hästvård så har jag verkligen ringt alla hovslagare i hela Värmland. Har gjort allt jag kan verkligen och mår väldigt dåligt av att se att hästen har långa hovar.

Ska nu imorgon ringa och tjata på kliniken i Karlstad samt se om jag kan få tag i några travstall i närheten för att se om jag kan få sko min häst när deras hästar skos om det är snart.
Men tydligen är det bra många fler än jag, även i andra delar av landet, som inte lyckas få tag i hovslagare på flera veckor framåt.

Nä du är inte ensam om att ha problem med hovslagare. Min skulle vara hos mig den 4 juli klockan 10. Han har inte kommit än. Som tur är så kan jag klara mig själv om det inte är några konstiga beslag.

Oj! Men vad bra att du kan lösa det själv! Lyxigt!
Det önskar jag att jag också kunde göra! Men har tyvärr bara tappskokompetens :(

Masse skrev:
Nä du är inte ensam om att ha problem med hovslagare. Min skulle vara hos mig den 4 juli klockan 10. Han har inte kommit än. Som tur är så kan jag klara mig själv om det inte är några konstiga beslag.

Det var en lång väntan. Snart 6 månader :eek:

Men när det inte ska göras någon veterinärbesiktning alls, så kan ju inte jag åka dit för dolda fel eftersom köparen inte ens bemödat sig med att veterinärbesikta. Köparen har ju undersöktningsplikt enligt lagen.

Vill däremot köparen göra en veterinärbesiktning så kommer jag betala den och göra den med egen veterinär.

Men om man läser i artikeln så låter ju det som att man som säljare t o m måste röntga hästen innan för att garantera att hästen inte har något dolt fel.
Men å andra sidan kan inte såna fall vara särskilt vanliga med tanke på hur svårt det är att häva ett hästköp.

Ja..så kan det gå...
Har hört någonstans att man som säljare får vara "orolig" i 2 år efter köpet!
Nån som vet?:confused:
Jag har ett ex här hemmavid:
En fam säljer sin ponny..vetbesiktigad ua...aldrig varit sjuk el halt.
Efter ett halvår ringer nya äg....hästen är halt..
Förra äg ringer förs.bolaget, där de säger att i en tvist skulle de vara tvungna att återta köpet?
Vad i hela friden e det för mening m besiktning då alls?
Mkt konstigt, då det uppenbarligen är nya äg som ridit lite väl hårt med sin nya "leksak"..det var ju sååååå roligt att få en egen häst. :mad:

Senast ändrad av en moderator:

whalan skrev:
Håller på, som många här redan vet, att sälja min häst. Nu är det så att en familj har blivit fästa vid hästen på videon som jag skickade.
De har väldigt gott ställt och egna hästskötare i stallet och så..jag misstänker att de kommer att bara hämta hästen med transport utan att ens göra en veterinärbesiktning ...alltså ta hästen totalt osedd...även fast det handlar om mycket pengar.

Vad har jag för ansvar som säljare? Behöver jag ex utföra en veterinärbesiktning för att visa att hästen är frisk? Kan de sen komma och häva köpet pga dolda fel som skulle ha dykt upp vid ex röntgen eller veterinärbesiktning?

Hästen hostar lite nu, sen ett par dagar tillbaka. Veterinären säger att det bara är en förkyldning och att den kommer att försvinna snart...

..men om det nu i värsta scenariet skulle bli något annat, kan jag åka dit för det?

Hästen har pga hovslagare som inte dykt upp (tråd om det finns på hästvård) väldigt långa hovar just nu. Det har gått 13-14 veckor fast hon skulle ha verkats vid 10.
Om ex nya ägaren inte skor hästen...kan jag åka dit för att de var dåligt verkade redan vid försäljningen?

Måste säga ett den där beskrivningen av köparna låter precis som några "spekulanter" som min kompis hade, hästen var av det "dyrare" slaget, till slut bestämdes tid för provridning, tät telefonkontakt och allt var så bra ändå tills de borde varit på plats för provridning, där står min kompis med bokat ridhus dit hon kört hästen och dyker det upp några köpare.. nääää sen dess har det inte gått att nå dem på telefon heller.:angel:

Ja och han som alltid höll tiden innan! Så det blir väl till hitta upp någon ny. Men det är inte så lätt när man har så många hästar. Bra hovslagare har inte möjlighet att ta en så stor kund och dom andra..... ja det är ju frågan om man vågar ta dom!

Jag kan snart inte räkna på mina fingrar hur många "spekulanter" det är som bokat tid för att komma för att sen inte dyka upp...inte så kul att stå där, särskilt inte om man som din kompis har bokat ridhus och kört dit hästen. Jag förstår att hon var förbannad!

Jag vågar inte hoppas längre på någon spekulant...men ville iaf fråga i den här tråden om det skulle bli något köp.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har i stort sätt redan bestämt mig för att sälja min häst, har bokat in providing i helgen men självklart tvekar jag och har sån...
Svar
11
· Visningar
3 820
Senast: Fiorano
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 593
Hästvård (Lång text men behöver verkligen hjälp) Hej! Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som...
2
Svar
39
· Visningar
10 902
Senast: QueenLilith
·
Ekonomi & Juridik En bekant till mig har sålt sin häst i somras, en problemhästar till kraftigt reducerat pris (15.000:-) med tanke på hennes stam &...
Svar
9
· Visningar
3 938

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka