Sälja vagn eller ej?

kolblakkur

Trådstartare
Har sådan beslutsångest. Fick köpa en Globusrockard med grövre hjul i nyskick. Till ett bra pris också :d Mina hästar ska inte dra vagn förrens tidigast ett halvår. Funderar lite på om den håller ifall någon häst flippar ut och skenar iväg. Så min fråga är helt enkelt: Är den okej som inkörningsvagn? Hade en tidigare, i storleken mindre. Den var kanon till min supertrygge minishettis. Men nu har jag ett fullblod i shettisförpackning, han hade lätt kunnat böja en skakel eller två :crazy:

Sv: Sälja vagn eller ej?

Tror inte det finns någon vagn som håler för en skentur. Jag hade behållt den. Vi har vagnar från 1800 talet kvar här hemma. Inte för att vi kör med dom men dom är kul att ha. Samma med slädarna. Spara är mitt tips. Man vet aldrig vad man skaffar sig längre fram.

Hur långa är skaklarna?

Det jag tycker är viktigt med en inkörningsvagn är att den lämnar utrymme om hästen slår!
Att skaklarna inte sitter så lågt ner så att det är lätt att komma över!
Det är inte alltid en slaggjord fyller sin funktion!

Fördelen med den vagnen är ju att den är lätt och smidig!
Hellre att en lättare skakel böjs än att en kraftigare dito blir som ett spjut om någonting skulle hända!

Det är sen när man ev. börjar köra lite tuffare som jag kan tycka att just den vagnen är i klenaste laget!

Skaklarna är förlängda, så jag tror de är 145 cm. 10 cm extra än vad shetlandsstorleken brukar vara alltså.

Jag tror jag behåller den :) Sedan blir det nog någon annan till nästa sommar.

Jag hade ju inte velat ha en sådan lätt vagn men det är ju jag det.Min häst hoppar till några steg och försöker vända sig om när han blir rädd så gillar att det är lite tyngd i vagnen så han inte kan vända sig om lika enkelt.

Men tror du verkligen att typ 40-50 kg spelar någon roll om han vill vända?

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka