Sälja triangelmärkt val som uppfostrare?

keilir

Trådstartare
Hur svårt tror ni att det är att sälja en 12-årig triangelmärkt islandshäst som uppfostrare till någon unghästflock.? Man ser inte på jhonom att det är något fel då skadan bara märks vid längre änsträgning och hårdare press vid ridning. Han älskar att leka och drar igång alla hästarna i hagen här nu.
Tror ni att det ens är möjligt att sälja, eller om ett fodervärdsavtal fungerar bättre? Om sälja, för hur mycket? Max några tusen antar jag, eller vad tror ni?
Tänkte ifall det var någon som hade erfarenheter av något liknande eller så?

Tacksam för svar!

Sv: Sälja triangelmärkt val som uppfostrare?

keilir skrev:
Hur svårt tror ni att det är att sälja en 12-årig triangelmärkt islandshäst som uppfostrare till någon unghästflock.? Man ser inte på jhonom att det är något fel då skadan bara märks vid längre änsträgning och hårdare press vid ridning. Han älskar att leka och drar igång alla hästarna i hagen här nu.
Tror ni att det ens är möjligt att sälja, eller om ett fodervärdsavtal fungerar bättre? Om sälja, för hur mycket? Max några tusen antar jag, eller vad tror ni?

Tacksam för svar!

En perfekt flockfostrare för unghästar säger jag! Det är inte bra att unga hingstar, valacker eller ston går i stora flockar med bara unga hästar utan äldre ledarskap. Dock är det inte alla som har möjlighet att hålla en extra häst som enbart är flockuppfostrare. Men en sådan som dessutom är trafiksäker är jättebra att ta med när unghästen skall på promenad osv och en valack är det perfekta valet då den funkar med både ston och hingstar. Runt 3-5000 (max) är kanske rimligt för en ren sällskapshäst som inte ens kan producera föl men om du vill ha riktig koll på att hästen verkligen inte far illa så lämna hellre ut honom på foder där du skriver in att du har ensamrätt att besluta om du anser att hästen tas om hand på ett korrekt sätt och i annat fall att du har rätt att hämta hem hästen. Skriv gärna in exakt vad hästen får användas till och vad den inte får användas till, vad den skall ha för foder, vem som skall stå för olika kostnader osv.

Jag tycker att detta är värt att påpekas, i samma stund som du säljer hästen kommer du även att förlora kontrollen. Det innebär att även om avsikten varit god från början kanske den inte blir det i slutändan, juridiskt sett kan du iofs framföra önskemål om hur hästen skall användas, men de nya ägarna kan disponera hästen mot dina ösnkemål utan att du kan göra ett dyft åt det.

Det är detta som är kruxet med T-märkta hästar, att man använder dem utöver dess förmåga och kapacitet. Sen kommer de tillbaka till kliniken för behandling, av samma gamla skada. I sämsta fall byter hästen ägare så många gånger att den sista ägarens inte ens vet varför hästen är T-märkt, det är endast en som lider av detta och det är hästen.:crazy:

Jag skulle istället förslå att du i såfall lånade ut hästen, summan du får är försumbar och kan knappast bidra till något större inköp. På så sätt kan du fortfarande ha kontroll, och om hästen används utöver det som är överenskommet kan du ta tillbaka den på stående fot.
Jag tycker att det är ett störra ansvar för ägaren när man T-märker, än vad det skulle ha varit om hästen tagits bort. Nu vet jag att många tycker motsatsen, men ofta grundar det sig på att man har lite dåligt samvete. (OBS detta är ingen kritik mot dig)

Jo, precis som Boj skriver så är det ju det jag funderar på också. Vill ju inte att han skall bli någon "vandringspokal".

Har som du säger träffat och sett hästar som ej är triangelmärkta eller som är det som är i sånt hemskt dåligt skick så man förstår inte varför hästen finns vid liv. Men både veterinären och jag som träffar just den här hästen tycker att T-märkning skulle fungera bra i detta fall!

Men tack för tipsen, att låna ut honom på foder är troligtvis det bästa alternativet, för jag vill bara honom väl såklart! Och märker jag att kontraktet inte sköts på det sätt som jag tänkt så kan jag ju ta hem honom, för med hans gnista och lekfullhet så tror jag att han skulle kunna vara nyttig i en unghästflock eftersom han har just denna personligheten.

En sån häst skulle jag kunna tänka mig att ha. Även som foder.
Jag letade efter sällskap till mitt sto, så hade jag fått veta att din häst fanns så hade jag säkert tagit kontakt med dig :-)
Men nu har jag lånat en fjordvalack på 8 år, och det fungerar bra. Trodde först att han kanske skulle vara för snäll mot henne, men hon visar att hon har respekt för honom.
Synd att mitt lösdriftsstall bara är för två hästar :-)

keilir skrev:

Tacksam för svar!

Jag köpte en sådan islandshäst för många år sedan, då var han äldre än var din häst är nu. Nu är han 26 år och mycket älskad!
(fortfarande ranghögst)
Kostade ett par tusen. Vi har aldrig ridit honom.
Håller ordning i hagen, oavsett ras och storlek på häst! ;)

:bow: Kan inte annat än hålla med i resonemanget.

Härligt att ni är positiva till min tanke. Då känns det bättre när jag väl ska ta mitt beslut!
För had ejag haft råd att ha två hästar så hade jag självklart haft honom kvar också, för han är så himla go och härlig häst, men nu är ju inte verkligheten så!

Men tack för allt stöd. Fler tips tas gärna emot!

Grana skrev:
En sån häst skulle jag kunna tänka mig att ha. Även som foder.
Jag letade efter sällskap till mitt sto, så hade jag fått veta att din häst fanns så hade jag säkert tagit kontakt med dig :-)
Men nu har jag lånat en fjordvalack på 8 år, och det fungerar bra. Trodde först att han kanske skulle vara för snäll mot henne, men hon visar att hon har respekt för honom.
Synd att mitt lösdriftsstall bara är för två hästar :-)

Synd det! Du kan ju alltid lämna tillbaka fjordingen! :angel: Nejdå, skämt åsido! Kul att det fungerar bra med den. Jag kommer säkert hitta något ställe där han kommer trivas bra, för det är det viktigaste! :)

Vi hade faktiskt en gammel som sällskap till min ridhäst under dryga 1,5 åren. Det funkade jättebra, gammelgubben fick lite promenader, leka gräsklippare runt huset, vara barnhäst på 15 minuters ritter med systerdottern, kortare tömkörningspass, mycket pyssel och gos och leka "vildhäst" lös i ridhuset när han följde med dit.

Tyvärr var den gynnaren grymt vanskött hos tidigare ägare så när åldern tog ut sin rätt fick han vandra vidare. Jag hoppas och tror att han i allafall hade en bra pensionärstillvaro hos oss. Just därför vill jag gärna att välsinnade ägare håller koll på sina hästar som skall åldras med trivsel och värdighet.

Jag har en vän som nog skulle vara intresserad, om du letar någon som vill ta honom på foder. Hon har sin häst tillsammans med en annan islänningsfarbror, tyvärr är inte sällskapet särskilt lekfullt men det är min kompis häst... Han har lite tråkigt nu... Pma gärna om du vill ha hennes nummer så kan du ju prata med henne själv! :idea:

Jag tycker han verkade ha ett riktigt bra pensinärsliv. Ser nästan hästen framför mig när han är vildhäst i ridhuset :-)

Nån som vet hur stort man måste ha för 3 hästar i lösdrift :-)

Liknande trådar

Ridning Jag har hamnat i en otroligt jobbigt sits och vet inte vad jag ska göra. Jag är en ganska erfaren ryttare (dock hobbynivå) som ridit...
2
Svar
34
· Visningar
7 614
Senast: akleja
·
C
Ekonomi & Juridik Luddig rubrik kanske, men jag skulle vilja ha lite input och åsikter. Har en 10 årig häst som inte presterat ngt, och som även har en...
2
Svar
26
· Visningar
4 213
Senast: Ramona
·
M
Övr. Hund att inte skapa den här tråden, men nu måste jag få skriva av mig. Har som ni vet fått en cockerspanielhane av mina föräldrar. Jag är...
Svar
15
· Visningar
1 778
Senast: millansnillan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka