Sälja nyfödd fölunge?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Eddvin
  • Startdatum Startdatum
E

Eddvin

Jag fick en föunge för ca en vecka sedan och nu har jag redan en köpare. Jag har aldrig sålt föl så här tidigt så hur går man nu till väga med betalning, ansvar, försäkring osv fram tills den är "leveransklar" vid avvänjning.

Fölungen är försäkrad, först med fosterförsäkring och den övergår nu till en egen försäkring som är samma som försäljningsbeloppet.

Gör man köpet klart nu så att den nya ägaren betalar fölet och tar över försäkring? (Det känns som säkrast för min del.) Vad händer då om den skadar sig, skriver man ngt annat slags kontrakt på att jag har den "uppstallad" tills den är avvand?

Eller väntar man tills den blir äldre?

Sv: Sälja nyfödd fölunge?

Jag har sålt tre så unga föl och då har vi gjort på följande sätt.

En handpenning betalas och köpekontrakt skrivs.
I kontraktet står det bla ungefärligt datum för leverans. Slutbetalning sker i samband med leverans och fram tills dess står uppfödaren för alla kostnader inkl. försäkring.
Fölungen ska även besiktigas innan leverans, skulle den av ngn anledning inte gå igenom bes. så upphävs köpet och handpenningen betalas tillbaka.
Skulle köparen backa ur av annan orsak, återbetalas ingen HP.

Antar att det är jag som uppfödare som tar den största risken när man går tillväga som jag gör. Men det känns ändå väldigt "ärligt" och bra för mig.

Jag har sålt "hyfsat" nyfödda föl, då har jag fått hela köpeskillingen och köparen har övertagit/tecknat egen försäkring direkt.

I kontraktet har vi skrivit att jag står för veterinärkostnader för fölet om den har skadad sig p.g.a min oaktsamhet annars står köparen för veterinärkostnader.
Jag har även skrivit in att jag står för registrerings kostnader och allt som hör det till (dnatypning, id kontroll chip etc) samt första vaccineringen och foder/strö etc. Samt skrivit in att fölet skall avhämtas senast "datum" annars tar jag jag inackorderings kostnader á xxxkr/vecka den stannar.
Så slipper man problemet med folk som "bara ska" innan de hämtar.

Annars är ju Poffs sätt också ett alternativ, det är ju vad köpare och säljare trivs bäst med.

Senast ändrad:

Jag har tagit betalt till fullo och skrivit över ägarskap, försäkring osv direkt.
Köparen tar över alla kostnader för fölet såsom verkning, ev veterinär osv.

Men den står kvar "gratis" dvs jag står för foder, strö,vaccinering etc tills den är avvand.

Jag står för registrering, pass osv.

Som jag ser det kan en köpare aboslut få köpa en liten fölunge och då ev till billigare pris än om den säljs senare. jag ser ingen anledning att "hålla" en häst mot handpenning i minst 6 månader och stå med risk samt inte kunna sälja till någon annan. Vill köparen vänta tills fölet är äldre/avvant så är det helt okej, men jag garanterar inte att den inte blir såld eller att priset är detsamma om vi inte kommit överrens om något annat.

Ja, ett senaste datum för leverans är kanske inte så tokigt! Nu har jag i mina fall i stället nästan fått bromsa köparna, eftersom dom gärna vill ha hem ungen allt för tidigt...
Men allt kan hända, så det är nog smart att ha med det.

Jag har sålt två föl, 2 och 4 månader gamla.
Hela beloppet erlades vid kontraktskrivningen och nye köparen tog över försäkringskostnaden.
Jag stod för fölets foder, verkning, första vacc, avmaskning samt passkostnad.

Det ena fölet fick oturligt en sårskada i hagen bara en månad innan flytt till nye ägaren. Jag kontaktade ägaren direkt och i samråd valde vi att ta ut veterinär för behandling, vilket senare skulle visa sig väldigt nödvändigt också.
Ägaren stod för kostnaden där och jag ansvarade för vården som fölet behövde med medecinering och så, samt rapporterade hur det fortgick.
De var så tacksamma att jag skött om allting.

Ni som säljer mot en handpenning; hur stort är det beloppet? (vad kostar fölet då, under eller över 50´?)

Har sålt för både under & över 50 000 kr och tagit 10 % i handpenning.

20% i handpenning är väl ganska vanligt så det är det jag tagit i handpenning i de fall det varit så (ej föl).
Jag har använt mig av 20% oavsett vad beloppet är.

Det har nog jag med, när jag tänker efter :angel:. Tyckte det lät lite när jag skrev det...

När jag köpte mitt föl betalade jag handpenning 10% av köpsumman plus att jag tecknade en försäkring.

jag fick hälften i förskott och resten senare, jag stod för alla kostnader fram till avhämtning och det funkade bra.

Jag köpte min Iris Cob samma dag han föddes :love:. Jag betalade 10% i handpenning. Fullbetalade honom då han var 3 månader då jag även försäkrade honom. Fram tills jag hämtade honom när han var 6 månader så stod uppfödaren för all mat.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka