Sälja hingstämne - hingstkontrakt?

Boop

Trådstartare
Ska sälja en av unghingstarna som är ett hingstämne. Någon som har gjort det tidigare? Vad ska jag tänka på? Jag vill ju på något sätt "gardera mig" för att köparen visar fram hingsten, kan ett så kallat hingstkontrakt vara en lösning? Hur fungerar det?

//Boop - "grön" på hingstämnesförsäljning :D

Sv: Sälja hingstämne - hingstkontrakt?

Jag har sålt 2 stycken:) Du kan skicka PM så kanske jag kan hjälpa dig lite...

Hoppas det går väl och att han visas! Det behöver komma fram fler hingstar, helt klart. Ni får gärna skriva lite löst här hur ni löser det, är nog intressant för många av oss!

Jag såg ett jättefint hingstföl till salu i Tyskland. Den kostade 6000 €, men om man visade fram den som hingst endast 2500 €! Får en att tänka till lite.

Nemen! Det är klart du måste skriva här!!:D Inte i PM:mad::D

Nemen! Det är klart du måste skriva här!!:D Inte i PM:mad::D

Håller med!! Är jättenyfiken ju!:D :bump:

Allvarligt, så vore det nyttigt och roligt att få möjlighet att lära sig av rutinerade och kunniga uppfödare eftersom jag inte har koll på just detta.

Hoppas det går väl och att han visas! Det behöver komma fram fler hingstar, helt klart. Ni får gärna skriva lite löst här hur ni löser det, är nog intressant för många av oss!

Jag såg ett jättefint hingstföl till salu i Tyskland. Den kostade 6000 €, men om man visade fram den som hingst endast 2500 €! Får en att tänka till lite.

Det var intressant! Berätta mer...................

Jag sålde ett hingstföl för några år sen som hingstämne och där skrev vi in i kontraktet att de skulle visa den på rådgivande bedömning och om den verkade lovande även försöka få den till bruksprovet. Dessutom fanns det med en liten klausul om att om den blev godkänd skulle en viss summa betalas till oss. Jag vet dock inte hus pass bindande såna överenskommelser är, för hur ska man kunna bevisa att den verkligen är så lovande och i bra form att det är läge att gå vidare med den till bruksprov (om det blir en tvist menar jag). Nåja, i alla fall var det i det här fallet i köparnas intresse att försöka få fram den eftersom de var ägare till fadern i fråga. Han visades på rådgivande som 1½-åring och bedömdes som mycket lovande hopphäst, och att de om han utvecklades positivt ville se honom igen. Dock blev han inte så stor (bara 157 cm på våren som 3-åring) och han kastrerades och exporterades till USA som hunterhäst.

Flyinge har i alla fall tidigare köpt unghingstar som lovande hingstämnen.
Minns inte riktigt hur avtalen var, men tror att de köptes för en summa och vid ett ev godkännande så betalades samma summa ut igen.

Hur juridiskt bindande dessa avtal är vet jag inte, men ett stort stuteri borde ju inte chansa.

Oj, över 300 "tittar". :) Spännande ämne!:D

SeagirlM: Jag tar tacksamt emot din hjälp, men det vore roligt om vi kunde prata om det här på forumet så fler kan läsa.
...men om du gärna vill att jag PM:ar dig dock så gör jag det:)

Cyllene: Har själv funderat lite åt det hållet. Stoet kommer ur en stolinje med Elitston i långa rader som lämnat godkända hingstar. Hon är själv helsyster med godkänd hingst. Hingstsidan är inte så pjåkig heller. ;) Jag skulle kunna tänka mig att sälja lite billigare till rätt person som matchar hingsten till ett godkännande eftersom det skulle vara en bra merit för stoet och naturligtvis ge en del reklam till syskon. Jag ser det lite som en investering och hoppas kunna sälja övriga avkommor från stoet över medelpris i fortsättningen.

Men hur löser man den varianten? Sätter ett pris och skriver en klausul i kontraktet att ytterligare en summa ska betalas när hingsten är x år om den inte har blivit godkänd? Hur pass bindande är sådant?
Om köparen inte visar så har den en fin sporthäst, och skulle jag sälja den som sporthäst från början så vill jag ju ha mer betalt än som nu när jag säljer som hingstämne som en investering i reklam för syskonen.

Stommen: Hur formulerar man sig i fallet som du skrev om? Jag menar, kan inte köparen bara stunta i att visa, alternativt förbereda hingsten så dåligt att den inte blir godkänd och på så vis slippa betala den extra summan?

Någon annan som har något förslag/erfarenhet på hur man kan lösa det?

Det här är jättesvårt! Vill ju att det ska bli rätt!:):crazy:

Jag vet en numera godkänd hingst som såldes för 5000 euro på fölauktion i Tyskland. Uppfödaren fick sedan 5000 euro till när han blev godkänd, kontraktet var skrivet så.
Förra året hade hingsten över 200 ston i Danmark och ett antal här, så det har varit riktigt roligt att följa hans karriär, både avelsmässigt och i sporten.

Fast detta låter i mina öron rätt galet... Det betyder då i princip att ju finare häst man föder upp, ju billigare ska den säljas. Eller tänker jag fel nu :confused:.

Stommen: Hur formulerar man sig i fallet som du skrev om? Jag menar, kan inte köparen bara stunta i att visa, alternativt förbereda hingsten så dåligt att den inte blir godkänd och på så vis slippa betala den extra summan?

:

Jag kommer inte ihåg exakt hur vi formulerade det, men som sagt var undrar jag om det är juridiskt bindande egentligen. De här köparna var jag ganska säker på att de skulle ha försökt att ta fram honom i fall han hade blivit lite större, eftersom de hade ett egenintresse i att få honom godkänd (fadershingsten hade inga godkända söner innan).
Men annars är det ju lätt att säga att han inte är i form för att visas fram osv om man inte har lust med det hela. och vem ska kunna bevisa motsatsen. Fast jag tror ju inte att man går så långt att man sabbar ett godkännande om hingsten väl startar i bruksprovet. Det är ju rätt så dyrt att komma dit, så är man väl där gör man nog allt för att få den godkänd.

Nä, det har du rätt i. Man lägger nog inte ner allt jobb och en massa pengar för att sedan förstöra för sig själv...:o.

Jag undrar som du hur juridiskt bindande det är. Sen som sagt, om köparen struntar i att visa och skyller på div saker. Hur reglerar man det?

Finns det något standardkontrakt för den här typen av försäljning? ...eller är det så ovanligt att man får knåpa ihop något själv.:cool:

Jag vet en numera godkänd hingst som såldes för 5000 euro på fölauktion i Tyskland. Uppfödaren fick sedan 5000 euro till när han blev godkänd, kontraktet var skrivet så.
Förra året hade hingsten över 200 ston i Danmark och ett antal här, så det har varit riktigt roligt att följa hans karriär, både avelsmässigt och i sporten.

Om man som köpare är ute efter en godkänd hingst och hittar ett lovande hingstämne så är ju detta sätt väldigt "säkert". Man betalar inte för en godkänd hingst fören den är godkänd.

Problemet blir, som jag ser det, om jag som uppfödare får en spekulant på min hingst som utger sig för att vilja köpa ett hingstämne, för att visa för ett godkännande, men egentligen bara vill ha en lovande sporthäst och ser en chans att få en till vrakpris. En köpare som inte har några avsikter att visa fram hingsten. Hur reglerar man detta?
Den här modellen funkar nog bra när köparen har störst intresse av att hingsten blir godkänd.

Ja, det är svårt att sälja hingstämnen till "vanliga" köpare tror jag, tyvärr har de oftast varken ekonomin eller kunskapen att ta fram en hingst.

För att vara säker på att köparen gör sitt bästa för att kunna visa fram den som hingst så måste köparen både vilja och kunna, dvs ha råd och kunskap ( det senare kan iof köpas om hästen lämnas bort) att ta fram en hingst.

Nålsögat är som vi alla vet väldigt litet, men har man ett riktigt bra hingstämne så kanske man ska försöka visa den för sådana som man vet klarar av allt vad det innebär att ta fram en hingst.

Jag håller med dig. Att sälja ett hingstämne till "vanliga" köpare är nog att glömma. Det är klart att alla måste börja någongång, men det är till "etablerade" jag vänder mig i första hand när jag annonserar hingsten.

Har precis själv köpt en hingst för att få den godkännd (köpte honom utomlands) vet att uppfödaren sålde honom aningen billigare till mig för att jag vill ta fram honom som hingst (dock var han inte billig!) Jag tror att det ligger i mitt intresse, nog lika mycket som uppfödaren.
Sen även om jag måste lägga en del pengar och tid på att få honom godkännd så är det värt det. värdet på hästen gå ju helt klart upp efter ett godkännande.
uppfödaren (som jag körde 120 mil för att träffa personligen och som jag nu har en bra relation till) har berättat nu att hon sa nej till ett antal som hon som hon uttryckte det -inte hade en bra kännsla med!

så jag tror på bygga en relation om det går och gå på kännsla!

ville bara dela med mig lite från "andra sidan" =)

Jag köpte en ettåring som hingstämne, visade honom som treåring och han godkändes, han gjorde bruksprov som 4 åring och blev slutgodkänd.
I vårt kontrakt stod inget, jag betalde ganska mycket för honom som ettåring, men inget mer vid godkännandet.

Nu antar jag att det är relativt "ofarligt" att sälja till en person som dig som mer eller mindre lever på hingstarna/hästarna. Jag menar en sån typ av köpare har ju stort intresse av att hingsten ska bli godkänd.
Fanns det några krav på att du skulle visa honom som hingst?

Vilken deal skulle du göra om du sålde att hingstämne som du har som högsta prioritet att den ska bli godkänd? (Misstänker att du förmodligen inte skulle sälja i det läget, men vi kan låtsas:D)

Jag har bara erfarenhet från islandshästvärlden, men ändå.
Jag köpte ett föl (2 månader gammal) på hingstkontrakt. Han hade en så bra BLUP att han som 2-åring skulle få betäckningsrätt på 10 ston.
Kontraktet var efter följande:
20 000 kr vid köpet
10 000 kr då jag löste licens på honom som 2-åring
15 000 kr då/om han blev visad och blev godkänd avelshingst (går tidigast att göra då de är 4 på islandshäst).
Och så hade uppfödaren 1 eller två (kommer inte ihåg) fria betäckningar med honom.

Nu blev det tyvärr aldrig så då han skadade sig allvarligt då han var 1,5 år och till slut (efter sju sorger och åtta bedrövelser) fick avlivas. Några kanske kommer ihåg tråden om honom.

/Malin

Liknande trådar

Avel Det här är bara spekulationer för kanske 10 år in i framtiden, men vilka hästraser har större chans för att ha mjukare gångarter att...
2
Svar
23
· Visningar
1 852
Senast: Kajsalisa
·
Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 501
Juridik & Ekonomi Hur går det till? Det är inte aktuellt i dagsläget, men jag känner att jag längre fram vill ha något annat, lite längre bort från...
Svar
9
· Visningar
1 290
Senast: julgrisen
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 097
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Bästa hagbootsen?