Sv: Sälja hingstämne - hingstkontrakt?
Oj, över 300 "tittar".
Spännande ämne!
SeagirlM: Jag tar tacksamt emot din hjälp, men det vore roligt om vi kunde prata om det här på forumet så fler kan läsa.
...men om du gärna vill att jag PM:ar dig dock så gör jag det
Cyllene: Har själv funderat lite åt det hållet. Stoet kommer ur en stolinje med Elitston i långa rader som lämnat godkända hingstar. Hon är själv helsyster med godkänd hingst. Hingstsidan är inte så pjåkig heller.
Jag skulle kunna tänka mig att sälja lite billigare till rätt person som matchar hingsten till ett godkännande eftersom det skulle vara en bra merit för stoet och naturligtvis ge en del reklam till syskon. Jag ser det lite som en investering och hoppas kunna sälja övriga avkommor från stoet över medelpris i fortsättningen.
Men hur löser man den varianten? Sätter ett pris och skriver en klausul i kontraktet att ytterligare en summa ska betalas när hingsten är x år om den inte har blivit godkänd? Hur pass bindande är sådant?
Om köparen inte visar så har den en fin sporthäst, och skulle jag sälja den som sporthäst från början så vill jag ju ha mer betalt än som nu när jag säljer som hingstämne som en investering i reklam för syskonen.
Stommen: Hur formulerar man sig i fallet som du skrev om? Jag menar, kan inte köparen bara stunta i att visa, alternativt förbereda hingsten så dåligt att den inte blir godkänd och på så vis slippa betala den extra summan?
Någon annan som har något förslag/erfarenhet på hur man kan lösa det?
Det här är jättesvårt! Vill ju att det ska bli rätt!