Sälja häst till skambud?

Sv: Sälja häst till skambud?

Tråkigt med den typen av mail, jag brukar svara artigt att det inte är aktuellt.

Jag har inget emot prutning som sådant, men om jag sänker priset eller inte beror mer på hur jag uppfattar personen som är intresserad, än hur desperat jag är. Och då är det relevant hur mycket man har berättat om sig själv, om man kommit och tittat, det är ju mitt förtroende som ska vinnas för att få ett bättre pris. Man får gärna fråga när som, men svaret blir olika till olika personer. Klart jag vill sälja min häst, men till vem och till vilket pris bestämmer JAG.

Överhuvud taget så har ingen ringt på nån av mina annonser på ett par år, bara skickat mail. De allra flesta skriver bara en rad "jag är jätteintresserad av din häst, skicka mera bilder". De som är intresserade brukar ringa upp efter att jag svarat på första mailet och boka en tid för provridning. Om jag svarar på fler än två mail från en person så visar min statistik att då blir det ingen affär.

Har haft ett par som varit direkt jobbiga, 20-30 mail fram och tillbaka, med detaljfrågor och bilder från den eller den vinkeln. När är det okej att be en presumptiv köpare att dra åt skogen? Om man är så intresserad kan det ju vara läge att ringa för att få med alla frågor på en gång, eller åka och titta!

Man behöver inte berätta hela sin livs historia i första mailet, men om man i alla fall skriver förnamn och vad man har tänkt att använda hästen till (fritid, tävling, hela familjen, avel) så är det trevligt.

Håller med om allt i detta inlägg. Så slapp jag skriva ett själv! :D

Till TS jag är inte ens säkert att jag hade svarat på ett sådant mail.

Jag skulle inte heller sälja!! Det händer allt som oftast att hästar köps in "billigt" på hösten,rids under vintern och säljs dyrt till vår/sommar.

Jag kan inte se att det skulle vara ett problem, så länge köparen är öppen med det. (riktigt sur blir man på dom som prutar ned priset för att dom har ett sånt bra hem och sedan säljer efter nån månad :devil:)Kan man höja värdet på hästen minskar ju risken för att hästen hamnar ngn "lågpriskarusell"

Är man i en situation att man måste bli av med sin häst här och nu, kan ju det vara ett bra alternativ. Finns många hästar som skulle bli betydligt mer lättsålda om dom visades av ngn proffsigare, som lägger ned lite tid på tillridning.

Skulle däremot avråda dig att sälja till den här personen då priset känns alldeles för lågt , om hästen är frisk och inte lastgammal. Låter oseriöst att bara mejla ett skambud utan vidare info.

Det låter precis så när det är slakt människor som är inblandade, hade jag varit dig så skulle jag inte ha sålt hästen till dom.
Slaktmänniskorna brukar oftast komma och rida dom och låtsas vara riktiga spekulater och kan betala upp till 10 eller 15 000 om jag inte minns fel, det har stått i ridsport!

Först får jag säga att summan 4000 säger egentligen ingenting förrän man vet vilket pris du hade tänkt.

Men f f a tycker jag inte om tonen i mailet. Det är arrogant och utgår från att du inte har råd att ha kvar din häst. (eller har du skrivit ang ekonomi i annonsen?). Nej, hade jag inte varit piskad till att bli av med hästen på studs så hade jag inte ens svarat på mailet.

Sälj inte till denna person! Snälla! Jag ber dej! Tänk på hästen!

Har en annons ute, ett fbl till lågt pris. Fick nu ett mail där någon bara skriver en mening i stil med "jag kan bjuda 4000, så slipper du 2-6 mån stallhyra eller du kanske inte blir av med hästen alls". Sen inget mer...
Att personen inte skriver något mer tyder på lite bristande kompetens. Men visst hade jag också kunnat bjuda dig 4.000:- för ditt sto om jag trodde att du skulle ta det. Jag tänker ju på mig själv och min egen ekonomi. Hellre då betala 4.000:- för ditt lilla sto än att betala 10.000:- liksom.

Sen handlar det lite om hur van man är att handla med häst. Jag har köpt massor med hästar till riktiga skambud. Det är inget fel med det. Jag har utbildat, tävlat, meriterat och skött om hästarna efter alla konstens regler för att sedan sälja hästen med lite förtjänst. Det är så marknaden fungerar!

Har man färdigutbildade eller enormt lovande lättridna hästar hemma så tar man inga skambud, de hästarna blir sålda ändå. Men har man en häst som kräver lite jobb så är det ju bättre att den hästen går till en person som klarar av att utbilda den korrekt för att sedan sälja den som trevlig ridhäst till någon som då klarar av den. Hellre det är att någon som bara vill ha en billig häst köper den...och tror att de kan utbilda ett fullblod som kommer direkt från banan.

Säljer man en häst vill man inte ha massor med jobbiga telefonsamtal eller mail om hur hästen beter sig illa. Då säljer man hellre hästen billigare till någon som bara mailar en trevlig bild och säger att allting går smidigt.

Jag raderar sådana mail utan att svara på dem. Den typen av mail fick jag flera gånger när jag annonserade ut hundvalpar. UPPKÖPARE AV FÖRSÖKSDJUR var min första tanke. Samma när jag har haft häst utannonserad och har fått de mailen. SLAKTDJURSUPPKÖPARE. Jag raderar utan att svara.

Visst finns det folk som är ute efter en billig häst och ändå är seriösa. DE människorna ringer och presenterar sig och berättar om sin situation. De har inget emot att du kommer och hälsar på dem.
Detsamma gäller vid mailsvar. Seriösa människor presenterar sig med namn, adress och telefonnummer. (Som inte går till ett oregistrerat kontantkort.)

De berättar också lite om sig själva och hur de har tänkt att ha hästen.

Vill du sätta hästen på en slakttransport till t.ex. Italien så kan du lika gärna göra det själv. Utan mellanhänder.

Har inte svarat "spekulanten" o är tveksam om jag kommer göra det heller, men som många av er trots allt säger så KAN det ju vara någon som är seriös. Jag har faktiskt inget problem med att sälja till någon som planerar att sälja vidare efter utbildning, men helst hooppas man ju att det ska komma någon som blir kär i hästen o vill ha den resten av dess liv. Det är ju antagligen en väldigt fånig dröm, för i de allra flesta fall ser inte verkligheten ut så, det är ju inte alla som kan behålla häsetn i 10-15-20 år även om avsikten är så från början.

Det som "bådar gott" är ju att ingen av er som svarat har fått precis det här mailet, men det kanske inte är någon av er som har något att sälja nu? Jag menar om 5 peroner till fått samma, så vore det ju uppenbart en "skojare"...

Mailet är skrivet på norska (el möjligen danska). Om det är intresant för debatten satte jag ut henne för 12 eller 15, minns inte det nu o har inte kollat på annonsen, vet inte säkert. Det spelar ju egentligen ingen roll kan jag tycka, men rent krasst försöker någon pruta ner hästen 2/3 av priset. Och som ni även kommenterat utan att uppge sitt fullständiga namn eller vad syftet med köpet är...

Skulle hellre "ge" bort henne än låta henne lida. Men nu ligger det nog på is i alla fall, hon har nog fått en spark i hagen:cry:, hon kände väl på sig att nåt var på gång :D.

Fast om du är villig att pruta så pass mycket på hästen för att hitta "rätt" köpare, då skulle nog jag sätta ut en ny annons med ett lite lägra pris och se vad du får för svar då.

Om det nu är 15 tusen som den ligger ute för så är det trots allt inte superbilligt för ett fullblod.

Svårt så klart, men om du inte får några bra svar så är det ju "bara" att ta bort annonsen och tänka nytt igen.

Hur som helst så hade jag aldrig ens ägnat en tanke åt att svara ett dyligt mail som du fått.

Sant på sätt o vis, men man blir totalt nerlusad med mail o telefonsamtal av väldigt oseriösa personer om det är tokbilligt också... Den är ju heller inte direkt från banan, även om den aldrig är hopptävlad har den gått regelbundna hoppträningar och i vintras skuttade vi banor på 1m. Sedan dess har den inte gjort så mycket, vår tränare flyttade och jag hade svårt att hitta någon annan, samt svårt att hitta lämplig tid pga 4 barn o deras miljoner träningar som det ska skjutsas på. Vill heller inte sätta ut för billigt pga de slakttransporter som var på tapeten för några år sedan.

Finns folk till allt... En ridskola där jag varit både elev ochjobbat på kollade på en häst för många år sedan. Säljaren ville absolut inte att den skulle gå till ridskola. Då åkte en annan ur personalen dit o köpte den "som privat" o sålde sedan till ridskolan. Värsta bulvanaffären :crazy::mad:, o egentligen väldigt olagligt. Det var en herrans massa år sedan, men ändå, man vet liksom aldrig vad det blir i slutändan.

Finns folk till allt... En ridskola där jag varit både elev ochjobbat på kollade på en häst för många år sedan. Säljaren ville absolut inte att den skulle gå till ridskola. Då åkte en annan ur personalen dit o köpte den "som privat" o sålde sedan till ridskolan. Värsta bulvanaffären :crazy::mad:, o egentligen väldigt olagligt. Det var en herrans massa år sedan, men ändå, man vet liksom aldrig vad det blir i slutändan.

Inte är det olagligt inte, men tämligen fult gjort.

Bulvanaffärer är väl ändå olagligt? (Sa min juridikstuderande vän när jag på skämt sa att jag skulle vilja köpa en gård av en som jag inte kommer så bra överens med, men det var aldrig något seriöst menat).

Ja och nej. Bulvanaffärer är olagliga, men det där är inte riktigt en bulvanaffär juridiskt (moraliskt - ja). Utan ett köpa - sälja. Där köparen valde att sälja till ridskolan.

Om däremot köparen fått pengar av ridskolan för att köpa och stå som ägare på hästen, hästen levrerats direkt till ridskolan, men köparen stått kvar som ägare - då hade det varit en regelrätt bulvanaffär.

Men nu byttes ägare igen - dvs ingen bulvanaffär. Bara mycket omoraliskt gjort.

Ok, egentligen menar jag bara att om det kommer någon som jag nekar för det känns som slakttransport på g, så kan den personen ju skicka en gullig 23-årig tjej, som köper min häst och sen skriver över den på slaktmänniskan. Vore ju överjävligt... :cry:

Japps, gissa varför jag nog när det kom till kritan aldrig skulle kunna sälja en häst. Man kan ju hitta vad som verkar vara det perfekta hemmet, men inte är det. Eller så hittar man det perfekta hemmet, men när de av ngn anledning blir tvugna att sälja så då kan det ju bli vad/hur som helst=/

ja inte är det lätt, jag är med livrädd för att släppa taget om min knepiga häst. Imorgon får vi domen från kliniken, är han frisk eller ska han till himlen. Vet inte vilket som blir värst för som du säger, jag kan ju reglera vem JAG säljer honom till men vart han hamnar sen vet man ju aldrig :(

Liknande trådar

Gnägg Tycker det känns som att priserna droppar och många ligger ute på annons läääänge, stämmer min iakttagelse? Framför allt många unga... 3 4 5
Svar
80
· Visningar
11 527
Senast: tuaphua
·
Hästmänniskan Just nu är det återigen en annons ute där någon vill köpa häst till ett mycket lågt pris. Kollar man upp "köparen" det minsta lilla så... 2
Svar
35
· Visningar
5 725
Senast: Donnaline
·
Hästmänniskan Känner mig så frustrerad efter ytterligare ett samtal med en köpare som vill ha en häst i princip gratis. Jag är höggravid, på grund... 2 3 4
Svar
77
· Visningar
11 353
Senast: Zephira
·
Ekonomi & Juridik Det är inte rätt att låta en ung arbetsglad häst gå och skrota i hagen när man själv inte hinner med längre. Men hur gör man för att...
Svar
10
· Visningar
3 143
Senast: Skugga
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka