Vänder mig till er kloka bukefalister om råd 
Jag fick ärva en hel den pengar i fonder efter min farfar. Jag har inte brytt mig så mycket det innan mer än att det känns tryggt att ha dem där "in case of" liksom.
Nu har "in case of" inträffat och jag vill sälja fonderna. Jag har googlat och kommit fram till att jag får betala en del vinstskatt, men iom att jag har ärvt fonderna så är väl alltihopa en vinst?
Hur fungerar det?! Kommer det som en saftig restskatt på deklarationen sen? Planen är att sälja alla fonder och sätta in pengarna på ett kapitalkonto, men om jag gör 100% vinst på fonderna så blir det ju liksom skatt av alltihop! Jag känner mig helt vilsen! Nån som har erfarenhet av att sälja fonder (även o-ärvda fonder) HJÄÄÄLP 
Jag fick ärva en hel den pengar i fonder efter min farfar. Jag har inte brytt mig så mycket det innan mer än att det känns tryggt att ha dem där "in case of" liksom.
Nu har "in case of" inträffat och jag vill sälja fonderna. Jag har googlat och kommit fram till att jag får betala en del vinstskatt, men iom att jag har ärvt fonderna så är väl alltihopa en vinst?