Sälja eller inte?

M

Milschen

Jag har en liten fråga till er där ute då jag lider av beslutsångest.

Det är så att jag för 2 år sedan köpte en finnsele från Tärnsjö i stl 6 (34"). Den är i stort sett inte använd då jag sålde hästen för 1,5 år sedan och innan dess bara drog hem lite stockar från skogen. Det tog mig drygt fyra månader att få ett par nytillverkade lokor till den och nu verkar det inte gå att få tag på sådana längre. I dagsläget hänger den bara och "skräpar", om man nu kan säga det om en så vacker sele... :love:
Jag har inte något behov av den inom de närmaste åren och vet aldrig om jag någonsin kommer ha en häst med hals som kräver en finnsele igen. Dock kommer vi nog köpa en ny gård inom inte allför lång framtid (säg 5 år) och då kommer nog en arbetshäst införskaffas igen.

Hur skulle DU göra? Skulle du sälja den till en bättre behövande eller behålla den utifall att? :confused:

Vad tror ni den skulle betinga i värde vid försäljning med tanke på att de är svåra att få tag på? Nypris inklusive baksele var drygt 15000 kr inklusive moms.

Smått förvirrad
/ Milla

Sv: Sälja eller inte?

Hej lägg ut bild så alla fårnjuta av den Det är igentligen helgerån att den inte säljs och körs ,den är ju gjord för det MEN jag kanske inte skulle klara av att sälja den .Annars kan du köpa en häst som passar .Det sissta tycker jag verkar bäst .Detta sagt med tanke på det inlägg jag gjort i utrustningspris tråden .

Tja, det är ju alltid ett bekymmer med pengar när man har hästar... :smirk:

Jag behöver köpa en bra sele till mina islandshästar som ska köras in och så skulle jag vilja ha en fyrhjulig vagn (typ maraton-/träningsvagn). Nu har jag ett antal andra seler som ska säljas också, men jag har svårt att få tummen ur...

/ Milla

Jo, sambon och jag har diskuterat saken med att köpa häst efter selen. Det kanske är det bästa då jag nog har svårt att skiljas från selen, den är så välgjord! Jag blev helt överväldigad när jag fick hem den och öppnade paketet, den överträffade alla mina förväntningar. Största problemet med den är att den väger 21 kg komplett och jag är bara 161 cm över havet, inte särskillt stark, och får mer eller mindre baxsa upp den på hästen.

Tyvärr har jag inga kort på den, men det får jag väl ta och ordna.

/Milla

Behåll den!:idea:
Köp en häst som passar till den:D

Själv har jag kvar allt möjligt i hästutrustning fast jag inte har nån häst som kan ha det.....än, man vet ju inte:p
Å så länge jag klarar mig ekonomiskt kan det hänga där o glänsa:D
Fast om man tänker på hästvagnar/redskap kan man bli rätt frustrerad över att dom e så skrymmande....men en vacker dag kommer dom väll till användning:)

Lite jobbigt med tunga lokselar å om man inte kör i skogen/drar tungt e dom ju ganska klumpiga...
Dela på selen å kasta upp halva åt gången?:D
Jag klurade på nån lösning, men sen lånade jag en lättare loksele på 18 kg.
Skulle nog hitta på nått om jag dagligen använde en sån tung sele, typ dela upp den:smirk:

Sälj den! Till mig!! ;)

Nä, jag skulle absolut behållt den, en finnsele kan ligga bra på vilken häst som helst (beroende på storlek självklart), du måste ju inte använda den för tungt arbete utan kan lika gärna använda den till rockard/gigg/vagn i vardagskörningen. Bild vill vi ha! :)

Senast ändrad:

Jag skulle nog inte heller sälja. Särskilt inte med tanke på det du nämner om finnlokorna, har för mig att hann som tillverkade dom åt Tärnsjö var rätt gammal.

Är det Ardenner som passar i stl 6 eller? :)

Ja, det var en låg (153 cm) men grov ardenner som den syddes upp till. Den borde ju även kunna passa till en grov lite större nordsvensk kan jag tänka. Jag provade en herrans massa selar av olika typ innan jag kom fram till att jag var tvungen att beställa en finnsele. Här nere i Småland verkar de inte varit så vanliga, så det var lögn i helvete att få tag i en begagnad.

Nussikan: Du har helt rätt, den går ju faktiskt att använda till vardagskörning. Den gör sig utmärkt på en grov häst. Tror inte jag har sett någon så stor bröstsele som skulle ha passat på min ardenner.

Jag skulle behållt den. Jag lovar att du kommer ångra dig om du sålde en så bra och fin sele!
Men - känner du att du behöver pengarna mer ska du ju sälja den. Men om du klarar dig utan så... BEHÅLL!

Den kan nog passa min häst... synd att jag inte är stadd vid kassa annars hade jag lagt ett bud omgående :angel:

VILL haaaaaa en sådan sele ju.

*skrapar frenetiskt på trisslotten*

Nu har jag med hjälp av er alla bestämt mig för att behålla den, så den blir väldigt dyr om någon vill köpa den... :D

Den är nu ordentligt upputsad och kommer hängas undan för förvaring nu. Hur ofta tror ni jag behöver smörja den? Den kommer hänga torrt, svalt och dammfritt.

Här kommer några bilder. Ursäkta bakgrunden, vi håller på att renovera vårt nya hus... ;)

Komplett sele:
http://www.pixbox.se/pic_show_id18169294.html
Bara selen:
http://www.pixbox.se/pic_show_id18169295.html
Loka:
http://www.pixbox.se/pic_show_id18169297.html
Beslagen kring dragringen:
http://www.pixbox.se/pic_show_id18169296.html
Rejäla doningar! :bow:

/Milla

Jättefin! Skulle oxå behållt den! Gå du och känn/se på selen med jämna ,mellanrum så märker du nog när det behöver putsas!

Jisses vilka hemska bilder!;):p:love: :D

Nä bra att du behåller den!:) Den ger garanterat avundsjuka blickar;):D

Oh shit... *tittar i plånboken* du vill inte sälja den för säg... sju och femtio???

:angel:

Jag skulle definitivt behållt den vackra selen!!! Vilket du ju också tänker göra. Förr eller senare lär du väl ha en häst som passar i den. Ser framför mig annonsen: Häst köpes, ras och mankhöjd oväsentlig, liksom ålder och stamtavla samt utbildningsnivå. Priset är detsamma bara hästkraken passar i min vackra sele!

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har fått ett kan man tycka angenämt "problem". Hur som helst så har jag en tvåårsvalack med i mina ögon en mycket god stam för den...
Svar
10
· Visningar
1 275
Senast: rebus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Oseriös avel 2023
  • Valp 2025