sälja eller avliva??

Fast man får tänka på att även om det är ren egoism a la "ingen kan ta hand om dem så bra som jag" som gör att de slaktas, så lider ju inte HÄSTEN av det... Resursslöseri - javisst. Men tack och lov inget som hästarna far illa av (de fattar ju inte vad som händer och sen är de borta..)

Då tycker jag eg det är värre när barnen växer ur ponnyn/ledsnar och den tillbringar sina återstående år i en hage utan att någon eg bryr sig om den, den tas nödtorftigt om hand bara. Iaf om man börjar titta ute på 'bondelandet" så är det inte helt vanligt att det går en ensam häst/ponny lite varstans. Endera är det då barnens ponny, eller så är det en gammal arbetshäst (börjar bli ovanligt) eller bönder som prompt 'ska' ha en ardenner och har planer på att köra i skogen med den men åren går och hästen står i sin hage. Dessa hästar far ju inte illa djurskyddsmässigt sätt, de får mat (oftast för mycket, fång är en rätt vanlig orsak de stryker med), de får sina hovar översedda hyfsat och så. Och de pysslas med nu och då. Men de aktiveras inte, de har inga hästkompisar (men andra djur, kossor eller får ffa) och de brukar överlag se rätt deprimerade ut iaf under icke-betessäsong.

jag tycker faktisk mer 'synd' om de hästarna än om de som slaktas pga ägarnas egoism.

(och för protokollets skull så säger jag inte att man måste sälja barnens ponny eller inte kan ha hästar som bara går, men då anser jag att de endera aktiveras eller ha sällskap. Mina ponnyer stannade kvar på pappas gård, och han körde dem några gånger i veckan och de hade sällskap av varandra. Andraponnyn gick ensam en del när förstaponnyn dött, men hade iaf beteskompisar)

Ja, visst finns det många hästar som inte har det bra och som inte får den stimulans och skötsel de behöver. Jättetråkigt på alla sätt och visst kanske det är mer synd om dem än de som slaktas i onödan.

Håller med om att hästen så klart inte lider av att tas bort, men vidhåller ändå min åsikt (hänvisande till tidigare inlägg) att det känns fel och oetiskt att ha ihjäl sin häst om man gör det bara för att man 1. Inte har lust/möjlighet att ha den kvar och 2. inte tror att någon annan kan ta hand om den (utan att egentligen har någon grund för detta resonemang).

Som jag skrev tidigare är det självklart så att det finns hästar som inte mår bra av att byta hem och matte, och hästar som är allt för svåra att hitta rätt hem till, men ursprungsmeningen i denna tråd var just detta att vissa människor tror att de själva är de enda som kan ge sin lille gulleplutt ett bra liv, och det var med det för ögonen jag skrev mina inlägg.

Och, även om det inte på något sätt är plågsamt för hästen att bli avlivad, är det, precis som du skriver, slöseri med resurser. Dessutom tycker jag att det är totalt oetiskt att slå ihjäl en pigg och frisk häst som både kan vara till glädje för någon annan ryttare OCH ha ett fortsatt trevligt hästliv.

Nåja, alla får ju såklart tycka vad de vill. Synd bara om trevliga, användbara hästar slås ut i förtid av ovan nämnda anledning. Själv känner jag mig jätteglad över att mina "föredettingar" både har det bra och kommer till glädje och användning hos människor som uppskattar dem och vill ha dem just för vad de är i dag, dvs promenadhäst resp fölmärr.

Hemskt är det däremot med människor som inte själva vill ta beslutet att ta bort sin häst och istället säljer den bara för att bli av med den utan att bry sig om vad som händer... De hästarna blir det troligen inte så kul för. Vad jag åsyftade i mina inlägg var inte heller slaktfärdiga hästar, utan som tidigare nämnts hästar som kanske inte längre kan gå 110%, men som ändå har mkt var att ge.

nej ja menade inte att man skulle avlivat honom.. bara att tjejen som köpte honom inte direkt gjorde som hon hade lovat ägaren.. och att hoppa honom är inte fel.. men däremot tycker jag att det är onödigt att tävla.. sliter lite mer än vanlig träning..

Hmm...
Om medryttaren som rider min häst skulle VILJA tävla, så skulle jag välkomna det!
Inte så många tävlingar per år som jag red, men i allafall NÅGRA skulle hon gärna få rida!
För pålle skulle tycka det var kul!

Är i den sittsen nu och jag avlivar hellre än säljer min häst vidare. Varför? jo...

1) Han är svår...är rädd att han itne skulle bli förstådd...vill itne riskera det.
2) Det finns aldeles för många missförstådda travare ute i landen. Min häst ska inte bli en av dem
3) Är egoisktisk...ja, men ajg har svårt att tro att min häst skulle få det bra hos någon annan
4) Min häst kommer endast hålla för lättare promenadridning, vill itne riskera tt de nya ägarna pressar honom för mycket.

älskar honom för mkt för att jag skulle kunna älsja honom vidare...känner ansvar för honom

Jag tycker också att det är grymt att avliva ett friskt djur, men faktiskt kan det ibland vara berättigat, tyvärr. Som djurägare har man inte bara ansvar för att djuret lever och har mat och vatten utan också att det har ett värdigt liv. Fast det borde ju vara väldigt få djur som inte går att sälja vidare.

Min häst skulle slaktas, men jag fick köpa henne eftersom jag varit med under hennes uppväxt, ägarna kände mig och framförallt var jag medveten om hästens brister och ville ändå ha henne. Hade en främmande människa köpt henne hade risken varit stor att hon farit illa och chansen att någon skulle vilja köpa henne av annan anledning än att hon var billig var i stort sett obefintlig. Hon hade blivit en vandringspokal!

Skaffar man ett djur så ska man ta ansvar för det. Och att tro att ens djur bara älskar sin matte och aldrig kommer att älska någon annan är ju bara en fantasi. Man kan äga en pryl helt och hållet, inte ett liv.

Varför avliva en äldre hund? Jag tog en omplacering som var 7 år och han trivdes hos mig och jag med honom. Hade honom i nästan 7 år innan han dog. Perfekt med en äldre, lugn och väluppfostrad hund!

Liknande trådar

Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
16
· Visningar
2 177
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 856
Senast: mars
·
Hästhantering Hej! Står lite i ett dilemma ang. min sällskapshäst.. Ska dra historien först: Jag har en häst som jag behövde sällskap till. Letade en...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
8 873
Senast: Dopy
·
Ekonomi & Juridik Sommaren 2014 åkte vi ut och hälsade på en kollega till min mamma då möttes vi av 3 hästar som var gravt undernärda, när vi frågade om...
2
Svar
22
· Visningar
5 422
Senast: exotic
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar