Jag har sålt, och köpt, några bilar på Blocket och det kan vara en prövning. Det finns gott om halvprofessionella bilhandlare med rena skambud.
Något jag lärt mig är att sålla hårt bland spekulanter, och helt enkelt strunta i att svara andra spekulanter än de som känns seriösa. Därför sätter jag aldrig ut telefonnummer i bilannonser, och visar inte heller bilens registreringsnummer på bild. Det är inte alltid så kul att få telefonsamtal på korkade tider, eller någon som oannonserat ringer på dörren en kväll.
Provkörning, absolut. Men aldrig någonsin släppa iväg en spekulant ensam.
Och var uppmärksam. Jag har sett spekulanter köra alla möjliga fula trix för att pruta, t ex lättat på någon slang i motorrummet så att motorn går dåligt, eller diskret droppat vatten i oljan för att skylla på kass topplockspackning eller liknande fulingar.
Jag köper och säljer en hel del på Blocket, oftast något köp eller försäljning varje månad, och har gjort så i närmare 20 år. Oerhört få problem eller blåsningar, folk är i regel ärliga. Men bilannonser är en litet egen kategori, är min erfarenhet.