Såld inventarie (häst), hur bokföra?

athena

Trådstartare
Jag har sålt ett avelssto. Hon hade ett bokfört värde om 35' och såldes för 24'. Jag har således bokfört på följande sätt (enligt Björn Lundéns bok):

konto
1940 30 000:- (debet)
2611 6 000:- (kredit)
1220 35 000:- (kredit)
7973 11 000:- (debet)

(går inte att ställa upp på ett bättre sätt här, hoppas ni fattar vad jag menar)

Men på inventariekontot ligger ju fortfarande de 35' kvar? Hur får jag bort dem, genom avskrivning eller?

Senast ändrad:
Sv: Såld inventarie (häst), hur bokföra?

Hej!

Nej, de 35 000 kr ligger inte kvar på kontot om du har bokfört som du har beskrivit.. de är borta.

Om du nu har lagt upp hästen som en inventarie en gång i tiden så borde du ha bokfört ungefär så här:

1940 (kredit) - pengar ut från banken
2641 (debet) - ing moms
1220 (debet) - inventariekonto 35 000 kr

Du har ju i din bokföring krediterat konto 1220 med 35 000 kr vilket blir plus/minus noll, dvs dessa ligger inte kvar på kontot. Förlusten på 11 000 kr ligger ju bokförd som "förlust inventarier" o det kan inte bli mer än rätt... stämmer inte inventariekontot så är det pga något annat.

!Håller med Klubban. Kontrollera hur du bokförde när hon kom in i rullorna... Det kontot tar du och krediterar...

Förresten skriver man av en häst? (Bara nyfiken fråga)

... Oftast brukar man lägga upp hästar som lagertillgångar i bokföringen. Om man istället har hästarna som inventarier utgår jag ifrån att det gäller samma rekommendationer för dem som för övriga inventarier då man ska göra avskrivningar.

Inventarier i allmänhet ska man ju beräkna en nyttjande period på (de antal år man kommer behålla inventarien) och ett restvärde (det pris man kan tänkas få när man säljer). Avskrivningen sker då på det antal år man fått fram och ned till det beräknade restvärdet.

Eftersom trådskaparen inte har återfört någon värdeminskning utgår jag ifrån att hon inte haft någon nedskrivning på dem... Finns det en värdeminskning då måste ju den också återföras annars blir det inte riktigt rätt i bokföringen...

Har kollat noga nu, hela helgen. Och de 35 000:- finns kvar. Och jag har bokfört rätt.

Men. Jag kom på. Till slut. Att det var andra 35 000:- :D. Så det var bara slumpen att det var just 35'.

Så nu är allt löst, och dekl klar, ska lämnas i morgon då jag fick uppskov tills dess.

Men tack för era svar :banana:.

Är det avelsston kan man lägga dessa som inventarier, och då även göra avskrivning på dem. Uppskrivning av värdet gillar inte revisorn.
Föl och saluhästar bokför man på lagerkontot, motkonto blir då ett lagerförändringskonto.

Vill man att ens momsrapport skall stämma med bokföringen använder man ett intäktrskonto, försäljning hästar, och när det är dags för bokslut gör man bokningen via balansräkningen samt bokför mot vinst/förlust inventarier och lägger tillbaka de eventuella avskrivningar som gjorts.

\P

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka