Sälar i Skåne?

dramatik

Trådstartare
Jag och min pojkvän var ute och gick innan ikväll vid Haväng. Jag blev väldigt snopen när vi helt plötsligt såg en död säl guppa rundor vid strandkanten och tanken slog mig, finns det ens säl häromkring?

Jag har då varken sett eller hört talas om detta förr.

Haväng ligger i Simrishamns kommun i Skåne för er som inte vet:)

Sv: Sälar i Skåne?

klart det finns sälar i skåne :),,, här har ju till och med funnits sälar i lagan (laholm),.
vid hallandsväderö utan för torekov vet jag särskillt att det finns mycket säl :),,
mvh

Jaha, jag hade ingen aning om det faktiskt. Men...finns här många sälar? Blev så snopen när jag hittade en död nämligen för då kan de väl inte vara långt bort?

hitta info på en sida om hur många de finns på hallandsväderö iaf ;)... i hela skåne hittar jag inte :P :)..
Knubbsälarna är ett känt och kärt inslag runt ön. Sedan fridlysningen 1966 har kolonin ökat från tio individer till flera hundra.

Hmm...har googlat bilder nu och den sälen jag såg liknade mer en gråsäl än en knubbsäl.

Men alltså (ja jag är helt insnöad på sälar nu:P) det kan inte betyda något dåligt att det ligger en död säl där nu? Kan den ha dött av någon sjukdom eller självdöda sälar åker upp på land?

Var håller sälar till? För inte är de i havet alltid väl? Borde man inte kunna se dem på land någonstans isf? Eller de behöver inte alls finnas så himla nära även om man hittat en död?

om där inte finns några märken/sår på den så kan den ju vara självdöd, kanske av någon sjukdom?? ålder?
sälar håller väl främst till på uppstickande stenar/små öar långt ute i haven,. vet inte hur vanligt det är att se dem inne på fastland i skåne?? skånesdjurpark är ju iaf en plats ;)..
mvh

Förvarnar att jag inte vet något direkt om sälar ;)

Liknade det mer en gråsäl till kroppsformen eller färgen? Inte för att det är viktigt, men jag är nyfiken :p

Det kan ju vara möjligt att sälarna finns i närheten av den döda, men samtidigt kan den ha flutit runt i vattnet ett tag så det behöver inte alls vara så att de andra är i närheten.

Vet inte var knubbsälar håller till, men jag läste mig till att gråsälar mest håller sig på land mellan maj och juni, för att byta päls.

Varför skulle inte självdöda sälar kunna flyta upp på land menar du? ;) Den kan ju ha dött av en sjukdom också, eller ha blivit attackerad av något, men jag skulle nog tro att de kan flyta runt i havet oavsett hur de dött.

Den liknade en gråsäl både i kroppen och färgen. Har googlat och de ska tydligen finnas här nere men bara ca 250 stycken. Så det känns ändå inte så troligt att det är just en gråsäl.

Haha jo, självklart kan döda sälar flyta upp på land. Vet inte vad jag menade där riktigt:P

Spännande det här med sälar. Spec eftersom jag inte trodde de fanns här. Och de är ju så söta:love:

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag stöter på en del vilda djur i skogarna där jag bor. De flest har jag fått nåt slags förhållande till och vet på ett ungefär hur de...
Svar
1
· Visningar
2 105
Senast: Luff
·
Katthälsa I stallet där jag har mina hästar finns det fem katter. Katterna fanns där när nuvarande ägare flyttade in (drygt 1 år sedan) och är...
2
Svar
34
· Visningar
5 616
Senast: Puffindog
·
Äldre http://nyheteridag.se/nytt-sd-rekord-i-sentio-pa-otroliga-269-procent-moderaterna-stortdyker-till-samsta-nagonsin/ SD ( 26,9 )och C (...
Svar
19
· Visningar
1 842
Senast: Blue
·
  • Låst
Tjatter Middagen är i full gång, alla pratar, skrattar och har trevligt. Speciellt @Monstermom trivs med livet. Äntligen hemma från skogarna...
65 66 67
Svar
1 326
· Visningar
49 461

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka