Sakta ner farten, råd tack!

Iso

Trådstartare
Nu behöver jag råd igen!

Jag rider en jätte fin häst, som är väldigt känslig och VÄLDIGT pigg. När man hoppar är detta inget problem då han tar det lugnare när jag står i fältsits, men i dressyren så ökar han bara mer och mer som ett ånglok. Min tränare säger att jag har ett så kallat "electric ass" (att jag driver omedvetet), och då blir det att jag blir hårdare och hårdare i handen för det känns som om han inte lyssnar och allt går åt skogen. Att göra rikligt med halvhalter funkar inte riktigt, och tempoväxlingar hjälper lite.

Jag behöver nu lite råd om hur jag ska kunna minska farten med sätet och benen? :crazy: Efter att ha ridit på ridskolehästar i ett antal år så är det inte direkt min styrka. Så, ös på med råd!!!

Sv: Sakta ner farten, råd tack!

15 personer som har läst men ingen som kan slänga ut ett råd? Kom igen nu! Något måste ni väl kunna ge?

Ganska svårt att ge råd till detta, men mitt tips är att försöka att inte bli för passiv! Ofta sitter man och sitter och det händer inget. Se till att du sitter så rätt som möjligt och sen rider du alla roliga övningar du kan komma på, med massor av tempoväxlingar.
Det är mitt enda tips och jag vet inte om det är till någon hjälp ;)

Prova att rida lätt i otakt i traven. Skitsvårt, men lika effektivt som det är svårt. :)

Är du inne på ridbana eller i ridhus behöver du inte fundera så mycket på vart ni tar vägen, rid på spåret i trav. Glöm inte bort att andas, var jättenoga med att sitta centrerat och rakt utan att luta dig vare sig framåt eller bakåt. Var känner du att du har din tyngdpunkt? I bröstet, i baken, eller i fötterna?

Försök att låta bli tyglarna och rid lätt i den takt du vill ha, eller hursomhelst långsammare än vad hästen försöker få dig att göra. Det är lättare sagt än gjort eftersom det blir ruggigt obekvämt och bakvänt. Glöm inte bort att andas. Tala lugnt till hästen "saaktaaa".. Gör möjligen små halvhalter, men det går även utan att ta i tyglarna med träning. Min häst är också känslig och pigg, men detta fungerar jättebra på honom!

För att få in min takt i hästen så måste jag nästan "släppa" när jag är högst upp i min lättridning och landar med en liten duns i sadeln, det tar inte många steg innan hästen fattar att det är lättare att anpassa sig till ryttaren än att stövla på i egen takt.

Försök att vara mycket medveten om hur du sitter så att du inte råkar knipa med benen och därför jagar på hästen.

Det var jätte bra råd! Det ska jag absolut tänka på! Tyngpunkten vet jag inte riktigt var jag har..Skulle tro att jag har rätt mycket i fötterna..Men det var jätte bra råd! Hoppas dom funkar *hålla tummarna*

Det blir bara så tråkigt när det blir så att jag inte får stopp på honom liksom. Han har ett hjärta av guld och är bara väldigt pigg, och jag blir bara så hård i handen. Känner mig så elak efteråt. Han är i alla fall smart nog att protestera när jag blir för hård, då stegrar han, haha..

Hej, Jag vet precis hur det är, men våga släpp efter och slappna av, det hjälper ändå inte att dra i tyglarna. det tar ett tag, men man lär sig så småningom.

Om du har tyngdpunkten på rätt ställe kommer du att stå upp balanserat och stadigt även om man plockar bort hästen från dig om du förstår vad jag menar. Sitter du i stolssits/ har tyngdpunkten för långt bak i kroppen kommer du att ramla bakåt om hästen plockas bort, och har du den för långt fram så kommer du att tippa fram. det sistnämnda är en mycket vanlig orsak till att hästen springer iväg och blir "olydig".

Ett råd som hjälper på min häst/på mig är att jag hela tiden tänker, koncetrerar mig på att kontrollera varge steg, var enda liten rörelse i hästens kropp, skall jag känna i min och jag bestämmer hela tiden takt och tempo. Det är svårt, men när man gör det så blir det liksom en nivå upp, det är lätt att tänka på att man skall göra så här, men sen när man väl sitter där på ryggen så får man hela tiden påminna sig om att ha total kontroll för rätt vad det är så går det i hans takt igen.
Hjärna på högvarv... ;)

isiodith skrev:
Det var jätte bra råd! Det ska jag absolut tänka på! Tyngpunkten vet jag inte riktigt var jag har..Skulle tro att jag har rätt mycket i fötterna..Men det var jätte bra råd! Hoppas dom funkar *hålla tummarna*

Det blir bara så tråkigt när det blir så att jag inte får stopp på honom liksom. Han har ett hjärta av guld och är bara väldigt pigg, och jag blir bara så hård i handen. Känner mig så elak efteråt. Han är i alla fall smart nog att protestera när jag blir för hård, då stegrar han, haha..

Om hästen är känslig reagerar den nog med att springa (obehag) om du spänner dej i rumpan och benen vilket man omedvetet gör om hästen ökar och ökar så det blir en ond cirkel. Så jobba på att slappna av i rumpan och låren så tror ajg hästen kommer att gå lugnare. Det gäller att komma ihåg att andas och salppna av, sakta ner och få tillbaka din balans om den bara ökar. LÄgg volter och försök få tag på hästen i volten, genom nogrann ställning och genom att påminna dej om att slappna av i hela kroppen.

Jag hade precis samma problem när jag ställde om mig från ridskoleridning till ridning av välutbildad tävlingshäst. Att det ligger i din sits förstår du ju, eftersom problemet inte finns (lika mycket?) när du står i fältsits. Antagligen har du bättre balans när du står upp, plus att du då avlastar hästens rygg så att den lättare kan balansera och bära sig rätt.

Det finns olika skolor för hur man löser problemet, men det kan ju vara bra att tänka på vad som gör att det uppstår. Hästen springer fortare framåt och häver sig mot bettet för att få stöd när den har tappat balansen framåt, den försöker springa ikapp den. Då hamnar den på bogarna och kan inte bära sig. Jag misstänker att du sitter lätt bakåtlutad, vilket bidrar till hästens förlorade balans, och ju mer hästen faller framåt destu mer tar du spjärn åt andra hållet, spänner dig bakåt så att säga. Du trycker då också ner hästens rygg under dig, så att den sänks och spjärnar, och då kan den ännu mindre få in bakkroppen under sig för att hämta balansen därifrån. Så blir det en ond cirkel.

Jag vill råda dig att när det händer, gå emot din instinkt och luta dig lite framåt istället, och ge efter i handen. Låt aldrig hästen hänga sig i handen är en version av det, som inte sällan tolkas som att man ska ta hårdare i hästens mun, gärna såg också, för att lära den gå bakom handen istället... Jag vill istället säga: bli själv aldrig hängande i tygeln (man kan faktiskt skapa samma situation genom att ha för korta tyglar: hästen kortar halsen och kan inte jobba rätt, och blir tung i handen om den inte väljer att krulla sig bakom hand - då spänner den sig men känns lätt - själv spänner man sig för att ha kraft all hålla in hästens huvud). Ställ dig ev upp litegrann för att släppa spjärnet i sitsen. Om hästen inte får stöd av handen måste han själv balansera sin kropp och sänka tempot. Den första responsen blir dock antagligen att han springer fortare, så gör små förhållningar, där du inte blir kvar i handen utan bara "plockar upp" och ger efter, mjukt men tillräckligt koncentrationspockande för att inte ignoreras. Prata lugnande med hästen.

Vad ni måste jobba på är sedan att inte hamna så ur balans att det blir dragkamp-mot-ångvält. Undvik att själv tappa balansen genom att fokusera på din sits. Tänk dig att du ska landa på fötterna, rakt upp och ner i balans, om någon drog undan hästen under dig. Stabilisera mellangärdet men slappna av i nedre delen av ryggen och höfterna så att du kan följa med i hästens rörelser. Försök bli låång och avslappnad i benen. Krama samtidigt ihop rumpan och bakre insidan av låren så att du lättar din tyngd en aning från sadeln (skrev om det här på barock så kolla gärna där om du vill ha fylligare beskrivningar, men din tränare kanske är bra på sits? Man måste liksom balansera avslappning och följsamhet mot stabilisering och anspänning hela tiden för att det ska bli bra).

Träna sedan från grunden på att finjustera er kontakt. Det görs bäst i skritt. Börja med att göra halt från skritt, massor av gånger. Kontrollera antalet steg mellan halterna. Försök att göra det helt utan hand, prova dig fram till vad som funkar. För mig var det att tänka mig väldigt mycket "uppåt" i ryggen, tighta till hela sitsen, bakåt med benen (kändes nästan som jag skulle falla framlänges i början, av ovana) och så samla din kropp som om det var du som var häst och skulle bromsa: krama ihop rumpan och vinkla bäckenet lite till under dig, andas ut, stanna upp i följsamheten. För halvhalt kramar jag intensivare, men följer fortfarande med i rörelsen.

Den balans och kontakt man inte har i skritt, kan man inte springa ikapp i trav eller galopp heller.
När det funkar bra kan ni träna övergångar skritt- trav och halt från trav, prova även halvhalter. Gå tillbaka till skritt för att hämta andan och balansen så fort ni tappar den. När det funkar i skritt och trav kan du prova galopp. När du och hästen klarar att bromsa galoppen med din sits enbart är det bara att ge sig på piruetterna! :)

Lycka till!

Oj, väldigt långt men jag läste igenom allt! Jätte bra råd, speciellt det dära med att jag faller bakåt stämmer precis nu när jag tänker efter..och dragkampen. Men detta ska jag faktiskt skriva ut och ta med mig till stallet! Jätte bra, TACK! =D

isiodith skrev:
Nu behöver jag råd igen!

Jag rider en jätte fin häst, som är väldigt känslig och VÄLDIGT pigg. När man hoppar är detta inget problem då han tar det lugnare när jag står i fältsits, men i dressyren så ökar han bara mer och mer som ett ånglok. Min tränare säger att jag har ett så kallat "electric ass" (att jag driver omedvetet), och då blir det att jag blir hårdare och hårdare i handen för det känns som om han inte lyssnar och allt går åt skogen. Att göra rikligt med halvhalter funkar inte riktigt, och tempoväxlingar hjälper lite.

Jag behöver nu lite råd om hur jag ska kunna minska farten med sätet och benen? :crazy: Efter att ha ridit på ridskolehästar i ett antal år så är det inte direkt min styrka. Så, ös på med råd!!!
Det är väldigt svårt att säga vad DU ska göra med tanke på att man inte sett dig rida:smirk: . Det jag kan säga är att ju mer du spänner dig desto förtare kommer hästen spriga. En häst söker efter avslappning. Hästen kan inte gå avspänt om inte du är avslappnad.

Det tips jag kan ge dig är att försöka att inte spänna en enda muskel.
Jag har själv samma problem som dig, hästen har för mucket påsjut och faller då lätt över på frambenen och börjar springa. det är viktigt att få ner tempot så hästen kan hitta sin egen balans och rytm. för att lugna ner min häst brukar jag gå in på en 20 meters volt och rida den som en fyrkant med fyra hörn, vara JÄTTE nog med att hörnpasseringarna blir som en 6 metersvolt i skritt och max 8 meters volt i trav. om man är noga med halvhalter innan och efter hörnet är hästen uppmärksam på vad som kommer att hända, samt att den inte har en chans att springa. mellan "hörrnen" brukar jag försöka lägga in tre tempoväxlingar- väldigt korta och knapt synliga- men som ändå verkar. när du känner att du har ett bra tempo på volten kan du lättare gå ut längs spårtet och tänka tempoväxlingar. börja väldigt smått för att sedan öka lite succesivt. så fort du känner att du tappat kontrollen är det bara att gå tillbaka på volten igen. osv..

det viktigaste är att du rider på yttertygeln. att rida på innertygeln är mycket uppjagande för hästen och gör den ännu mer stressad och
spänd. eftersom jag inte vet hur du rider behöver du inte ta till dig av detta tips om du redan rider på yttertygeln.

hoppas att du hittar en lösning som passar dig!

Mitt tips: Kom ner djupt i sadeln, var stilla med överkroppen, följ lugnt med i hästens rörelser.
Det sa min tränare till mig när jag red en väldigt pigg häst i galopp. Hästen gick bara fortare och det spelade ingen roll hur mycket jag än höll på med tyglarna, men när jag gjorde som min tränare sa så blev det mkt bättre! = sitsen betyder mkt! Detta funkade för mig i galopp iaf…

Åååh, vilken bra tråd! Jag hamnar alltför ofta i din situation. Hästen pinnar på, jag spänner mig, hästen spänner sig, jag blir irriterad...
Det man kan göra är väl att försöka rida lätt långsamt, göra sig så tung som möjligt, ta halvhalter, tänka på andning, tänka långsamt...
Som det redan står skrivet i alla tips här ovanför *pekar*...
Ibaldn är det bästa att inte tänka på tempot utan bara koncentrera sig på att försöka få hästen att fokusera på att arbeta, så brukar den lugna sig efter ett tag...Lycka till:D

Du kanske släpper sätet när du rider.Du måste sitta ner i sadeln som om någon styckte ner dig.Håll om med underskänklarna. :banana:

Liknande trådar

Dressyr Frågar här bland alla duktiga, fast jag rider islandshäst. Jag har köpt en ny islandshäst som i grund och botten är mkt välriden (7 år)...
2
Svar
27
· Visningar
4 538
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Så blev det äntligen dags för höstens ridweekend som jag sett fram emot med spänning! Jag skulle åka till ett ställe jag aldrig varit på...
Svar
0
· Visningar
1 121
Senast: cassiopeja
·
Träning Jag har en ponny som saknar framåtbjudning. Han är lat, och otroligt trög. Jag måste kämpa sk*ten ur mig för att få igång han när vi...
Svar
2
· Visningar
1 473
Senast: raggsock
·
Träning Okej, nu behöver jag hjälp med att få lite tips och råd om vilken ände jag egentligen ska börja i! Jag har letat bland trådarna här på...
Svar
13
· Visningar
1 913
Senast: Brille
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Utreda för allergi eller inte
  • Akvarietråden V