Sv: Sakta ner farten, råd tack!
Jag hade precis samma problem när jag ställde om mig från ridskoleridning till ridning av välutbildad tävlingshäst. Att det ligger i din sits förstår du ju, eftersom problemet inte finns (lika mycket?) när du står i fältsits. Antagligen har du bättre balans när du står upp, plus att du då avlastar hästens rygg så att den lättare kan balansera och bära sig rätt.
Det finns olika skolor för hur man löser problemet, men det kan ju vara bra att tänka på vad som gör att det uppstår. Hästen springer fortare framåt och häver sig mot bettet för att få stöd när den har tappat balansen framåt, den försöker springa ikapp den. Då hamnar den på bogarna och kan inte bära sig. Jag misstänker att du sitter lätt bakåtlutad, vilket bidrar till hästens förlorade balans, och ju mer hästen faller framåt destu mer tar du spjärn åt andra hållet, spänner dig bakåt så att säga. Du trycker då också ner hästens rygg under dig, så att den sänks och spjärnar, och då kan den ännu mindre få in bakkroppen under sig för att hämta balansen därifrån. Så blir det en ond cirkel.
Jag vill råda dig att när det händer, gå emot din instinkt och luta dig lite framåt istället, och ge efter i handen. Låt aldrig hästen hänga sig i handen är en version av det, som inte sällan tolkas som att man ska ta hårdare i hästens mun, gärna såg också, för att lära den gå bakom handen istället... Jag vill istället säga: bli själv aldrig hängande i tygeln (man kan faktiskt skapa samma situation genom att ha för korta tyglar: hästen kortar halsen och kan inte jobba rätt, och blir tung i handen om den inte väljer att krulla sig bakom hand - då spänner den sig men känns lätt - själv spänner man sig för att ha kraft all hålla in hästens huvud). Ställ dig ev upp litegrann för att släppa spjärnet i sitsen. Om hästen inte får stöd av handen måste han själv balansera sin kropp och sänka tempot. Den första responsen blir dock antagligen att han springer fortare, så gör små förhållningar, där du inte blir kvar i handen utan bara "plockar upp" och ger efter, mjukt men tillräckligt koncentrationspockande för att inte ignoreras. Prata lugnande med hästen.
Vad ni måste jobba på är sedan att inte hamna så ur balans att det blir dragkamp-mot-ångvält. Undvik att själv tappa balansen genom att fokusera på din sits. Tänk dig att du ska landa på fötterna, rakt upp och ner i balans, om någon drog undan hästen under dig. Stabilisera mellangärdet men slappna av i nedre delen av ryggen och höfterna så att du kan följa med i hästens rörelser. Försök bli låång och avslappnad i benen. Krama samtidigt ihop rumpan och bakre insidan av låren så att du lättar din tyngd en aning från sadeln (skrev om det här på barock så kolla gärna där om du vill ha fylligare beskrivningar, men din tränare kanske är bra på sits? Man måste liksom balansera avslappning och följsamhet mot stabilisering och anspänning hela tiden för att det ska bli bra).
Träna sedan från grunden på att finjustera er kontakt. Det görs bäst i skritt. Börja med att göra halt från skritt, massor av gånger. Kontrollera antalet steg mellan halterna. Försök att göra det helt utan hand, prova dig fram till vad som funkar. För mig var det att tänka mig väldigt mycket "uppåt" i ryggen, tighta till hela sitsen, bakåt med benen (kändes nästan som jag skulle falla framlänges i början, av ovana) och så samla din kropp som om det var du som var häst och skulle bromsa: krama ihop rumpan och vinkla bäckenet lite till under dig, andas ut, stanna upp i följsamheten. För halvhalt kramar jag intensivare, men följer fortfarande med i rörelsen.
Den balans och kontakt man inte har i skritt, kan man inte springa ikapp i trav eller galopp heller.
När det funkar bra kan ni träna övergångar skritt- trav och halt från trav, prova även halvhalter. Gå tillbaka till skritt för att hämta andan och balansen så fort ni tappar den. När det funkar i skritt och trav kan du prova galopp. När du och hästen klarar att bromsa galoppen med din sits enbart är det bara att ge sig på piruetterna!
Lycka till!