sakta av gallop till trav

T

thatshot27

hur göra? alltid när man ska göra det så känns det som om man ska glida av eller så bumpar jag upp o ner i sadeln är ja för stel

Sv: sakta av gallop till trav

Läs vad jag skrev i din andra tråd ang att känna hästens rörelser, finna balans tillsammans med hästen osv.

Jag tror att du behöver hitta en bra tränare, eftersom du skrivit trådar om att du har problem med lite saker.. man lär sig inte så mycket av att bara läsa texter. Men det är ju bra dte med ;)

hur göra? alltid när man ska göra det så känns det som om man ska glida av eller så bumpar jag upp o ner i sadeln är ja för stel

Luta dig lätt bakåt sjunk ner i sadeln och slappna av och sig potroo så ska du se att det gör skilnad (:

delvis så kommer det allt efter som att eran kontakt byggs upp (har samma "problem") för mig funkar det om jag i galoppen samlar och samlar (plockar på ytter, sitter sitter driver driver nästan som tt du tänker avbrott) när du har hästen till max samlad => olika på alla hästar <= så gör du en halvhalt sedan avbrott det funkar för mig det förutsätter dock att gossen jag rider är ORDÄNKLIGT uppvärmd så detta funkar inte alls första halvtimmen...

arbeta mycket samlat i trav med ex. trav halt trav halt galopp trav halt det gäller att vara flexibel (som i allt annat) och kunna anpassa sig efter tempot - jag rider PIGG *till tusen* påååni och där måste man vara massa flexibel och inte låsa handen och bara dra

A och O för en bra avsaktning är KONTROLL och RYTM

Det är inte bara du som måste kunna göra en korrekt övergång från galopp till trav, det är din häst som måste kunna det. Det kräver styrka av hästen för att den ska kunna göra en bra avsaktning, den måste kunna sätta sig på bakdelen lite.

Psssst! Vill du veta en hemlis? Innan hästen har lärt sig sakta av på ett samlat sätt så blir avsaktningarna skumpiga. Det är normalt. Och hästen är inte på något vis hjälpt av att man till varje pris försöker sitta tungt i avsaktningen, är den inte tillräckligt stark så kommer den bara att sänka ryggen.

Mitt tips är att du helt enkelt rider lätt i avsaktningarna, tills hästen blir stark. Då blir det lättare för den att våga sakta av med ryggen uppe, och då blir den stark snabbare. När man tävlar så måste man ju förstås sitta ner i avsaktningarna, men då kan man *hysch, hysch* FUSKA!!!. Lägg mer vikt i stigbyglarna och på låren, fjädra i knäna, låt ridbyxorna ha kontakt med sadeln, men lyft själva sittbenen lite grann och håll sitsen lodrät.

fan va bra tips, ska jag börja med, hhaa. Har länge haft problem med min ponny i avbrytningarna till trav, trav/skritt är ju en helt annan grej, men galopp och trav blir plötsligt jätte ´"fula" hela tiden! ¨

Någon som har några tips om enkla galoppövningar och gärna sitsövningar också, jag spänner och kniper så mkt hela tiden:(

Jag brukar ha samma problem ibland, man tappar liksom rytmen.
Ytterligare ett tips är att inte titta ner på hästens ben för att se när den saktar av. Det känner man i alla fall! ;)
Om man tittar ner så lutar man sig lätt framåt och tappar balansen. Och börja inte rida lätt före hästen. Det är nog vanligt att man tänker lite före hästen och när hästen väl saktar av så är man oförberedd eftersom man inte styrt exakt när den ska sakta av.

Träna mycket övergångar mellan just galopp och trav så du får in snitsen. Och upp med blicken! Lycka till!

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
257
Senast: Lavinia
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 724
Senast: Freazer
·
Ridning Jag har rider en 10 årig valack sedan några månader tillbaka. Han är en korsning mellan varmblod och ponny av okänd ras. Vi fick en...
Svar
3
· Visningar
1 395
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 751
Senast: mamman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama