Säkrast i bilen

Ishtar

Trådstartare
Lös i baksätet eller i tygbur i baksätet "fastklämt" bakom passagerarsätet? Buren är 50x60 cm så det står inte helt lös och rullar runt liksom. Gäller naturligtvis inte som en permanent lösning utan en resa i en annan bil.

Sv: Säkrast i bilen

Ishtar skrev:
Lös i baksätet eller i tygbur i baksätet "fastklämt" bakom passagerarsätet? Buren är 50x60 cm så det står inte helt lös och rullar runt liksom. Gäller naturligtvis inte som en permanent lösning utan en resa i en annan bil.

Köp hund bilbälte kostar inte så mycket o funkar bra.

Definitivt inte lös i baksätet i alla fall. Särskilt inte om det är en större hund.

Hundar som ska åka med mig sitter bak i kombin bakom lastgaller. Sedan är grindar eller krocksäker bur en bra grej också... (Dock är jag lite rädd för alltför stadiga burar som sägs trycka ut passagerarsäten vid kraftig kollision, eller för den delen halvdana burar där gallret trycks sönder och spretar hit och dit *ryser*)

Jag kommer inte inhandla varken bil eller krocksäker bur eller bälten eller selar till min kompis bil för EN biltur. I min bil åker de där bak bakom ett rejält krocksäkert lastgaller, men som sagt det är inte min bil och det är bara en biltur.

Varför jag frågar är att jag har fått höra synpunkter på att det ena är osäkrare än det andra och jag förstår inte hur det kan vara så.

Hund i en tygbur borde väl vara säkrare, det är ju ingen stålbur som inte är gjord för bil för dessa kan ju gå sönder och spetsa hunden i värsta fall. Och om det blir en krock så borde ju hunden slungas mot sätet framför istället för ut genom rutan om den är lös. Den väger ca 16 kg.

Nej det är ju alltid lika skoj o få en 16kg tung hund i nacken när man åker o skadar en för livet.

Så du vet inte vilket alternativ som du tycker känns säkrare än det andra då?

Jag har en Range Rover och mina hundar åker bakom lastgaller, men nu hade jag en fråga om dessa två alternativ. Vill höra lite åsikter för jag tycker det verkar konstigt att han borde åka helt lös istället för i en tygbur.

Ishtar skrev:
Så du vet inte vilket alternativ som du tycker känns säkrare än det andra då?

Jag har en Range Rover och mina hundar åker bakom lastgaller, men nu hade jag en fråga om dessa två alternativ. Vill höra lite åsikter för jag tycker det verkar konstigt att han borde åka helt lös istället för i en tygbur.

När man bygger en hundbur gör man den så stor att hunden ska kunna ligga normalt i den men inte förstort.
För har hunden för stort o bilen voltar då kan det lika gärna slå ihjälhunden i bilen o va gör då en tyg påse?

Ta en tyg påse med en potatis i o slå den i backen så får du se hur den ser ut sen. lär hjälpa noll så ha dom lös bak lär inte spela nån roll alls.

Men om det blir en krock så borde ju hunden klara sig bättre om den åker in i sätet som är 10 cm framför än om den åker ut genom vindrutan eller in i instrumentpanelen (från baksätet). Det är så jag tänker.

Sen om det blir en krock i 110 km/t så spelar det väl ingen större roll, men bortsett från det liksom.

Ja ja... det blir en resa utan lastgaller i alla fall så får vi se hur det blir där bak i baksätet. Småhundarna sitter i sin lilla tygbur iaf, mest för att de inte ska hoppa runt i bilen.

Ishtar skrev:
Men om det blir en krock så borde ju hunden klara sig bättre om den åker in i sätet som är 10 cm framför än om den åker ut genom vindrutan eller in i instrumentpanelen (från baksätet). Det är så jag tänker.

Sen om det blir en krock i 110 km/t så spelar det väl ingen större roll, men bortsett från det liksom.

Ja ja... det blir en resa utan lastgaller i alla fall så får vi se hur det blir där bak i baksätet. Småhundarna sitter i sin lilla tygbur iaf, mest för att de inte ska hoppa runt i bilen.

är det gjort i Canvas tyg kan hunden kanske stanna i påsen men skulle tror det blir en bra skjuts framåt annars ändå.

Jo. Jag vet ju att det inte är no1 alternativ men kanske av dessa 2...

Är väl om inte annat ett bra sätt att hålla hunden stilla i bilen och hålla honom precis bakom framsätet och inte i mitten.

Alles gut för ikväll! :smirk:

Har du att välja mellan att ha hunden lös i baksätet och på golvet bak är det senare förstås att föredra.;) Gäller det en enda resa så...

Han ryms inte på golvet mellan baksäte och framsäte, eller ja det kommer inte gå att han håller sig där i alla fall. Han är ju ändå 52 cm hög.

Klart att det är bättre att han sitter i tygburen är helt lös. Vid en krock (inte volt) så åker han förhoppningsvis bara frammåt och eftersom att han sitter 1-2 dm från sätet så blir det inte lika stor kraft som om han skulle åka ända från baksätet.

Men bäst vore ju om han kan sitta på golvet bakom sätena. Mina Labradorer som är högre än så och säkert dubbelt så tunga får plats även i små bilar... Men då får man så klart inte ha stolen längst bak.

Men min skrutt kan inte saker som "plats" t.ex. :rofl:
Han skulle aldrig ligga där utan att hoppa upp på baksätet, jösses vad TROR ni? :angel:

Det är en vinthund för sjutton gubbar, bara det allra skönaste duger.

Till och med Prinsessan på Ärten finner sig i att ligga där! Du får väl muta han med en filt eller nått...

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! Jag och min sambo har en staffe som blir 2 år nästa vecka. För 3 veckor sedan så köpte vi en ny bil, en hybridbil och vi har...
Svar
17
· Visningar
1 719
Senast: Grazing
·
Övr. Hund Egentligen en fortsättning på min tråd om att campa med hundar men frågan är lite specifik och kanske är det fler som undrar. Jag...
Svar
3
· Visningar
589
Senast: AraSlei
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 738
Senast: fixi
·
  • Låst
Övr. Hund Hej! Jag vänder mig till er kunniga hundmänniskor här inne, i hopp om att få lite goda tips och råd :) Vi har kommit fram till att vi...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
6 883
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp på vintern
  • Barmarksdrag/canicross