Saknar galopp

Status
Stängd för vidare inlägg.
G

GoMatte

Rider en helmysig travare, duktig på banan och tycker om att hoppa. Men jag saknar att galoppera, speciellt vid hoppningen då jag inte alls kommer in i en bra rytm. När jag försöker fatta galopp så blir det bara en väldigt, väldigt snabb trav. "Han kan inte" säger ägaren. Jag undrar nu är det verkligen så att vissa aldrig lär sig? Han är ändå 15 år och vad jag vet så startade han aldrig några lopp. Han skulle kunna vara min dröm häst men jag saknar galoppen så grymmt mycket. Inte för att jag annars är så mycket för galopp men det är skönt att få galopera nu och då på banan och i skogen. Vad tror ni?

Sv: Saknar galopp

Träning av ridtravare

Här hittar du säkert något bra tips.

Det är aldrig för sent att lära en travare att galoppera, om man bara har kunskapen, tränaren och tålamodet. När jag började rida en travare hos en stallkompis för många år sen, kunde han (18 år) någon gång galoppera om man jagade på i sån snabb trav att ögonen tårades, lappade till honom på bogen eller i arslet, skrek och hojade. "Galopp då! KOM IGEN galoppera nu". Till sist kunde han ramla in i någon konstig gångart som någon kallade för galopp... Men jag vet inte jag... :devil: Ett halvår senare, när han hade ridmuskelstyrka och kondition för att bära en ryttare korrekt i lugn skritt och trav på volter och fyrkant, var det bara att sitta till och göra en vanlig galoppfattning ur halt, skritt och trav.

Mvh

IngelaH
moderator

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Ridning Jag har rider en 10 årig valack sedan några månader tillbaka. Han är en korsning mellan varmblod och ponny av okänd ras. Vi fick en...
Svar
3
· Visningar
1 400
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 480
Senast: Fiorano
·
Träning Jag har en stor valack född 2018 där vi har stora problem med att få till galoppen. Han är stor, närmre 180 och ganska tung. Mentalt en...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 780
Senast: banani
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 684
Senast: AbCdE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama