säkerhetsväst

M

*Maria*

Hur många av er är det som rider med säkerhetsväst?
jag gör det enbart när jag tävlar och jag vet inte varför. Jag vet att denna är en jättebra livförsäkring(eller vad man nu ska säga) men jag känner mig bara låst och klumpig...
vet att det e fel. det är ju ungefär samma sak som att använda hjälm eller säkerhetsbälte.

mvh/maria

Sv: säkerhetsväst

Jag använder säkerhetsväst på ungefär samma sätt som du (vid träning o tävling). Vet inte heller riktigt varför.. Jag känner mej lite klumpig just när jag fått på mej västen, men sen när man ridit en stund så känns den inte alls..., så jag vet faktiskt inte varför. Men jag skulle nog kunna tippa på att det är ren och skär LATHET ;) !!! Att jag inte orkar ta på mej den..

Jag använder inte. Hade tänkt att köpa en men efter att jag känt på en väst i affären (tung!!) visste jag att det inte var lönt eftersom jag aldrig skulle ta på mig den ändå. Tyvärr, för det är säkert jättebra!

Nej....

rider ju mestandels dressyr, och känns väldigt klumpigt och stelt att skrumpa omkring i den.. kass ursäkt *vet* men.. nej, när jag växte upp med ridningen fanns det inget som hette säkerhets väst... har ju kommit nu på senare år. gamal vana, dumhet? tycker att det är otroligt obekvämt och stelt.

Jag har det när jag rider ut, oftast, och när jag hoppar, vilket är sällan. Känns som att den inte skyddar så mycket mot fall på banan eftersom den är till för att fördela trycket när du landar på någon ojämnhet. Dessutom blir man så klumpig vid dressyr. Men rider man ut eller hoppar finns det ju saker man kan landa på...Fast jag måste säga att jag är lite lat ibland jag med...

Jag har alltid väst när jag rider ut.
Jag använder även väst ibland när jag hiopptränar.

Jag ska skaffa en så snart som möjligt och ska alltid använda den!!
Om man har den ska den användas ;)

ibland, när jag hoppar eller rider ut.
men varje gång jag sitter av så slår den emot sadeln, och jag får den i fejset. jobbigt

Använder inte säkerhetsväst längre, gjorde för ett par år sedan
men sen jag växte ur min senaste har jag inte köpt någon ny.

Använder alltid väst :D
Den är inte så farlig att ha när man vant sig vid den men som Zindy skrev slår den alltid i sadeln när man hoppar av :mad: men det kan det vara värd gör nog ondare om man inte har den om man faller av :angel:

Jag använder min när jag hoppar eller rider ut, det är ju oftast då man trillar av och som nån skrev, det är ju då det finns hårda grejer att landa på. Har användt den när jag red dressyr innan också men nu tycker jag att den hindrar mig från att sitta rätt och inverka rätt. Men egentligen borde man väl ha den på sig alltid, man vet ju aldig vad som kan hända!

Sen så är det ju lite så också att i början känns det klumpigt just för att man inte är van och då tycker jag man får stå ut ett tag och ge den en chans. Hur som helst kan jag ju säga att jag är glad att jag har haft den på när jag väl har trillat av, är helt säker på att jag hade skadat mig mer utan den.

Skönt att fler varit med om att slå i sadeln. Första gången jag red i väst hoppade jag av som vanligt, slog i bakvalvet med västen, varpå den åkte upp och slog mig i hakan, vilket gjorde att jag bet ihop ganska hårt, i tungan... behöver jag säga att jag inte är så förtjust i den efter det? :)
Men allvarligt, jag rider mkt sällan i den, däremot hade jag den en hel del när vi körde in åringen. Även om jag måste säga att det blev vääldigt varmt att tömköra med den på! Jag hade egentligen aldrig nån nytta av den då heller, men Om han hade slagit eller nåt skulle den ju skyddat väldigt bra.

Har äntligen köot en nu efter alla år som jag funderat på. Eftersom jag har en förmåga att landa på ryggen när jag ramlar av. Använder den dock bara när jag rider ut men då har jag alltid väst. Jag trodde att det skulle vara mer obekvämt än vad det är, tycker mest att det blir så himla varmt men nu när det är vinter snart kan det ju vara skönt. :)

Jag använder alltid säkerhetsväst och har alltid gjort det.
Jag använder det eftersom skaderissken om man ramlar av är väldigt stor, :( i både hoppning och dressyr, även om man bara ska skritta eller gallopera.
Jag uppmanar alla att börja använda ridväst dagligen! :)
Kram Åsa

Jag gör, när jag kommer ihåg :angel:
Men har faktiskt alltid haft den när jag råkat ut för olyckor, som tur är!
Men from nästa helg kommer jag alltid ha säkerhetsvästen, då jag ska köpa mig en fyraåring nu och rida in själv, och kommer säkert åka av några gånger :p

*Maria* skrev:
Hur många av er är det som rider med säkerhetsväst?
jag gör det enbart när jag tävlar och jag vet inte varför. Jag vet att denna är en jättebra livförsäkring(eller vad man nu ska säga) men jag känner mig bara låst och klumpig...
vet att det e fel. det är ju ungefär samma sak som att använda hjälm eller säkerhetsbälte.

mvh/maria

Rider så gott som alltid med säkerhetsväst; longerad, dressyr, hoppning, i ridhus, paddock och i skogen.

Sen kan det ju vara skönt att ha på den ibland när man t ex tar in bråkiga hästar från hagen.

ja har en använder när jag hoppar och ibalnd när jag rider ut

förr använde ja den jämt
men den försämrade min sits då ja aldrog behövde tänkt på att vara rak i ryggen .. de fixade ju västen
så när ja tog av mig den red jag som en kratta :P

men lite bättre borde jag nog va

Har typ aldrig på mig min, men för ca 1 mån sen när jag skulle rida en unghäst var det tur att jag hade den kvar ;) Flög av 2ggr :angel:
Men jag kan inte låta bli att tycka att det var västens fel att den var ivägen överallt och att det var dens fel att det var så svårt att sitta kvar :D

Jag har ingen egen men var på väg att köpa en när jag köpte min häst för 6år sen. Fick usel hjälp i affären och otroligt dumma kommentarer av säljaren så jag kom av mig helt. Däremot har jag lånat en väst av en tjej på stallet som är byggd ungefär som mig. Den västen är jätteskön när man väl satt sig till häst och börjat rida för då glömmer man helt bort att den är på. Den känns lite klumpig när den nyss satts på men det beror säkert på att jag bara använt den vid några få tillfällen. Hade jag köpt en väst redan då för 6år sen hade jag förmodligen använt den dagligen.

Jag rider nästan alltid med säkerhetsväst. Var jobbigt i början för jag kände att det var lite obekvämt och man var ju inte van så det kändes som man var låst.
MEN!

Det där släppte för mig efter ett tag. Nu känner jag mig nästan lite naken utan den! :D Har den ALLTID vid hoppning (har inte åkt av hittills, men jag vill inte slå mig sönder och samman utifall att...)

Köpte den efter att jag brutit revbenen och fått en leverskada pga att en häst sparkade mig (stod på marken så jag åkte visserligen inte av). Men jag vill ALDRIG bryta revbenen igen, för det var bland det jobbigaste och mest smärtsamma som jag någonsin känt. :eek:

Man vänjer sig och då känns det bra sen. Iaf jag, du kanske inte funkar så! :p

Liknande trådar

Utrustning I somras skapade jag en tråd om att köpa ridhjälm. Nu försöker jag välja en säkerhetsväst att köpa och det är precis lika svårt 🙈. Då...
Svar
11
· Visningar
831
Senast: Takire
·
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
238
Senast: Lavinia
·
Träning Hej! Vi har två islandshästar som står på mina föräldrars gård, valack 23 år och sto 16 år. Vi har haft dem i många år och tidigare red...
Svar
12
· Visningar
1 236
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har nyligen sålt min häst pga att han inte passade mig. Sålde honom självklart till ett femstjärnigt hem till en tjej som lånat...
Svar
16
· Visningar
1 942
Senast: Shaggy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama