Säkerhetsstigbyglar

feel

Trådstartare
Jag har ett par kwikout, men tycker fotplattan är så sjukt dålig, särskilt på vintern.

Vad har ni andra för säkerhetsstigbyglar? Hur är Mountain Horses? Tyckte de såg lite klumpiga ut?

Sådana med snodd, eller svängd utsida går helt bort.

Sv: Säkerhetsstigbyglar

Jag har safe rider som faller ihop helt och hållet om man skulle fastna i dem.

Jag har tidigare haft Kwik-out men upplevde dem som tunga och klumpiga.

Jag har haft kwik-out men gillade dem inte..
Nu har jag MH och tycker faktiskt om dem, de är helt okey! Men jag är ju så frälst i mina sprenger, men de är ju inga säkerhetsstigbyglar..

Vi har bara Kwikout. Håller med om plattan, den är värdelös. Vi tog bort den och skar till ett par vanliga gummiplattor så de passade och limmade dit.:idea: Perfekt!:banana:

Jag har ledade stigbyglar (från Shires o Mark Todd), samt att jag precis har köpt "korgar" att sätta på stigbyglarna, de har jag dock inte hunnit prova än.

MH är inte klumpiga och tunga då? De såg så "stora" ut på produktbilderna?

De finns i flera storlekar :) Jag bytte från tunna plast till dem, och trodde de skulle vara tunga och otympliga, men är nöjd långt över förväntan.

Vi har bara Kwikout. Håller med om plattan, den är värdelös. Vi tog bort den och skar till ett par vanliga gummiplattor så de passade och limmade dit.:idea: Perfekt!:banana:

Smart! :idea:
Vad var det för gummiplattor? De brukar väl vara ganska tjocka.
Tycker det är konstigt att det bara finns filtplattor till dem, de finns ju att byta ut, varför inte även ha i gummi då?

Har du bild på hur de blev? :laugh:

Helt vanliga svarta plattor, inte de för fillisstigbyglar. Man får skära bort det mesta av det som är på undersidan som ska ner i hålet på en vanlig stigbygel. Ovansidan rör man inte. när man tar bort det gamla värdelösa halkskyddet blir det ett grunt hål där man passar in den nya plattan. Kontaktlim för att få fast dem.

Jag har korgar. Tycker det fungerar bra, speciellt ihop med plaststigbyglar. Lätt, tyst och varmt på vintern :)

kl
Jag har nyss börjat rida med korgstigbyglar efter att ha prövat dem på turridningar och tyckt de fungerat bra. Men mina är liksom kortare, jag får bara in en liten bit av foten, så det blir inget stöd på "trampdynorna" utan på tårna, och det funkar inte alls! Och jag har inte för stora skor ens, i så fall skulle jag kunna förstå det. Även min ridvana plastdotter hade problem med att rida lätt, även om hon inte visste vad som var felet utan trodde det berodde på hästen eller sadeln. Köpt mina på H**ks, antar att det finns olika modeller även på korgstigbyglar, fast jag inte tänkte på det då jag skaffade dem.. Någon som haft samma problem? De jag ridit i tidigare har känts som vanliga.
:(

Har du fått rätt storlek på korgarna då, så du inte råkat köpa junior? Jag har damstorlek och har inga problem att köra in ett par grova jodphurs storl 39 så långt jag behöver.

Haha! Ja det kanske jag gjort, visste inte det fanns olika storlekar! Tack, då fattar jag! :D

Liknande trådar

Utrustning Jag har aldrig ridit i något annat än klassiska säkerhetsstigbyglar med gummiband (jo, ett par plaststigbyglar av enklaste snitt utan... 2 3
Svar
49
· Visningar
3 150
Senast: Capybara
·
Utrustning Såg igår att de ridstövlar jag använder i hoppsadeln har gått sönder. Har ett par andra som jag tycker mycket om men som är för små, så... 2
Svar
23
· Visningar
1 045
Senast: Ajda
·
Utrustning Tjo, har fått för mig att jag nog kommer va ut mer i vinter om jag inte fryser, och då jag inte hittat fodrade shortchaps i sverige...
Svar
8
· Visningar
616
Senast: Emma-pemma
·
Utrustning Nu måste jag få puttra ur mig litegrann. Varning för extremt nördigt prat om reflexer 😂 Jag ÄLSKAR reflex- och varselkläder. Jag vet... 2 3
Svar
52
· Visningar
3 391

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka