Luna10
Trådstartare
Ämnet kom ju upp i en annan tråd, så jag måste fråga: hur många här är det som INTE använder säkerhetssele i vagnen (alltså vanliga vagnen/sulkyn, inte kundvagn)? Jag har nämligen en kompis som hävdar att hennes dotter behöver inte sele för hon har aldrig försökt ta sig ur. Så då tycker hon det är synd att ta hål i fårskinnet. Dottern var vid det tillfället 1 år och några månader. Jag har inte ens tänkt tanken att inte använda sele sen sonen blev mer rörlig nånstans vid 5 månader eller så. I matstol tycker jag inte att man ska behöva sele, där är man ju närvarande hela tiden och kan hålla koll (om man inte gör som en mamma i Supernanny som använde stolen som "förvaring" medan hon lagade mat. Ungen skrek och försökte sig åla sig ur efter bästa förmåga).
Men i vagnen händer det ju att barnet är ensamt, t.ex. om det har sovit ute och vaknar utan att man märker det. Då vill jag helst inte att han trillar ur. Eller om han sitter i vagnen vid stallet medan jag grejar med djuren. Vilket han oftast är nöjd med, men ibland finns det ju intressanta saker man vill titta närmare på.
Men det är bara min åsikt.
Men är det någon som anser att även en 10-11 månaders ska kunna "uppfostras" till att sitta kvar i vagnen i alla situationer?
Bara nyfiken på hur andra tänker.
Men i vagnen händer det ju att barnet är ensamt, t.ex. om det har sovit ute och vaknar utan att man märker det. Då vill jag helst inte att han trillar ur. Eller om han sitter i vagnen vid stallet medan jag grejar med djuren. Vilket han oftast är nöjd med, men ibland finns det ju intressanta saker man vill titta närmare på.
Men det är bara min åsikt.
Men är det någon som anser att även en 10-11 månaders ska kunna "uppfostras" till att sitta kvar i vagnen i alla situationer?
Bara nyfiken på hur andra tänker.