Säkerhetssele i vagn eller inte?

Luna10

Trådstartare
Ämnet kom ju upp i en annan tråd, så jag måste fråga: hur många här är det som INTE använder säkerhetssele i vagnen (alltså vanliga vagnen/sulkyn, inte kundvagn)? Jag har nämligen en kompis som hävdar att hennes dotter behöver inte sele för hon har aldrig försökt ta sig ur. Så då tycker hon det är synd att ta hål i fårskinnet. Dottern var vid det tillfället 1 år och några månader. Jag har inte ens tänkt tanken att inte använda sele sen sonen blev mer rörlig nånstans vid 5 månader eller så. I matstol tycker jag inte att man ska behöva sele, där är man ju närvarande hela tiden och kan hålla koll (om man inte gör som en mamma i Supernanny som använde stolen som "förvaring" medan hon lagade mat. Ungen skrek och försökte sig åla sig ur efter bästa förmåga:crazy:).

Men i vagnen händer det ju att barnet är ensamt, t.ex. om det har sovit ute och vaknar utan att man märker det. Då vill jag helst inte att han trillar ur. Eller om han sitter i vagnen vid stallet medan jag grejar med djuren. Vilket han oftast är nöjd med, men ibland finns det ju intressanta saker man vill titta närmare på:).
Men det är bara min åsikt.

Men är det någon som anser att även en 10-11 månaders ska kunna "uppfostras" till att sitta kvar i vagnen i alla situationer?

Bara nyfiken på hur andra tänker:laugh:.

Sv: Säkerhetssele i vagn eller inte?

Jag skulle aldrig lämna ett barn som rör sig utan tillsyn om barnet hade sele på sig..

Nej jag anser inte att man kan förvänta sig att en 10-11 månaders bebis ska ligga kvar i vagnen om den vaknar och ingen förälder är i direkt anslutning.

Min son har bara haft sele på sig när han inte lyssnat, lite som "bestraffning".
I 2 år bodde vi på 3e våningen med tvättstugan på andra sidan gården så när vi tvättade så gick jag först ner och satte honom i vagnen och sen upp för att hämta tvätten. När tvätten hämtes så gick jag upp med tvättkorgen först och då fick sonen sitta i sin barnvagn. Han var 6 månader när jag blev ensamstående så dom första gångerna hade han sele och leksak för att sucessivt i takt med åldern så slutade det med att han satt i sin vagn utan sele och ropade på mig när han ville något. Men han satt kvar.

Många åsikter om detta finns det säkert men tyvärr så var det enda sättet för mig att kunna tvätta och sonen led inte av att leka några minuter i sin vagn. Så ja en 10 - 11 månader barn kan mycket väl sitta kvar i vagnen i alla lägen men som förälder så får man ha "ögon i nacken" för dom är attans snabba i den åldern och gör defintivt inte alltid som man vill ;) Jag har haft väldigt tur med min son för han stannade i sin vagn i alla lägen men då visste han inget annat heller, det blev en del av hans vardag att vänta i vagnen. Men lita 100 procent kan man aldrig göra gällande småbarn , det gör jag inte ens nu när han är ute och leker själv.

Jag forstar inte riktigt detta stigma med sele i vagnen, den finns ju dar av en anledning. Jag har hund och ar ute och promenerar mycket dagligen. For att komma ner till sjon som vi brukar ga runt sa maste man nerfor en hyfsat brant trappa. Da ar det skont att veta att barnen sitter sakert i sina selar sa att de inte ramlar ut om de skulle luta sig framat eller om man skulle raka luta vagnen lite for mycket :eek:
Och som du skriver, nar de sovit i vagnen och vaknar sa kanske man inte ar precis just dar och da ar det bra att de inte kan ta sig ur/ramla ur.
Balte i bilen, balte i vagnen - ingen storre skillnad for barnen aven om vi vuxna forstar vad skillnaden mellan de tva ar!!

Selen är inget substitut för uppsikt. Fruktansvärda saker kan hända om ett barn i sele försöker ta sig ur ändå. Jag använder sele för att få de där extra ögonblicken på mig att hinna fram om barnet skulle vara på väg ur eller ramla. Eller för att store killen ska ha lite bökigare att ta sig iväg på bus när vi är på väg nånstans i vagnen. Sova får de allt göra i närheten eller inom hörhåll och visst har lilla tösen sele då, men jag ser till att finnas där om hon vaknar. Annars får man nog lösa det med en babywatch el.dyl, eller flytta barnet till en säker sovplats. Så tänker iaf jag...

Jag hade ett barn som man var tvungen att ha sele på i alla lägen, satte man honom i matstolen utan sele hann man inte sätta sig själv på stolen bredvid förrän han var försvunnen.
Vi hade lock på spjälsängen också ...
Jag förstår inte varför det ska vara så fult att spänna fast sitt barn så att inga olyckor ska ske i onödan?

Jag har selen på fast inte 5-punkts sele, bara magbälte och mellan benen. De andra har jag aldrig använt för han hade fått spunk om han satt fastnaglad sådär. I bilen är det ju annorlunda, man kör ju oftast inte i 100 km/h med vagnen...

I kundvagnen kanske jag hade använt bälte om det redan suttit där, men att ta med en selanordning för att spänna fast barnet känns för mycket.

Jag gör också så, dvs använder bara den nedre delen av selen.

Det är möjligt att jag kommer använda hela selen i framtiden, men som det ser ut nu behövs det inte och My blir vansinnig om hon sitter fast (hon gillar inte att åka bil av den anledningen).

Hittills har jag inte använt selen när hon sover i vagnen dock, eftersom hon vill ligga på sidan och det då är väldigt svårt att ha selen på. Men hon sover alltid under uppsikt och oftast bara under promenader.

//julia

Synd att allt man skriver ska övertolkas här. Jag har inte skrivit att det är "fult". Selen fyller visst en funktion och som jag också skrev använder jag den på mitt livliga större barn av samma anledning som du nämner i ditt inlägg... jag använder den på min lilla flicka av säkerhetsskäl för att hon kan ramla ur vagn och stol. Men vad jag ville få fram med mitt inlägg är att det existerar risker med selen också om den används som "barnvakt". För att nu vara extra tydlig igen då, menar jag inte att någon här gör detta, men vet att det finns de som gör det. Förmodligen av okunskap för vilka konsekvenser det kan få. Alltså sele=jättebra, rätt använd.

Ber om ursäkt om jag skrev lite otydligt, det var inte menat till dig personligen utan en allmän reflektion på hur folk i gemen resonerar om selar.

Sorry!
mimmipigg

Haha ja men då fattar jag med :) Ingen fara!

Sova får de allt göra i närheten eller inom hörhåll och visst har lilla tösen sele då, men jag ser till att finnas där om hon vaknar. Annars får man nog lösa det med en babywatch el.dyl, eller flytta barnet till en säker sovplats. Så tänker iaf jag...

Om sonen sover i vagnen så står den ju nedanför trappan om jag är inne eller så utanför stallet om jag är där. Och jag har babyvakt, men det händer ju att sonen vaknar utan att säga något. Eller så hör man att han vaknar men sitter på toa eller nåt. Då vill jag att han har sele så att man har nån minut på sig att hinna ut.

Likadant resonerar jag om man sitter framåtvänd i sulkyn på stan, det tar väldigt kort tid för honom att ta sig ur om han vill det, och då kanske jag inte hinner se att det håller på att hända.

Sonen har btw inget emot att sitta fastspänd med 5-punkts varken i bil eller vagn, åka bil älskar han:love:, har alltid gjort.

Vi använder aldrig sele numera. Sonen är 20 månader och är aldrig själv i vagnen. Sover han i den så är vi också där (bor i lgh på andra vån så att lämna vagn ute är uteslutet). Han är dessutom en stillsam kille som faktiskt nästan aldrig ens gjort någon ansats till att ta sig ur vagnen själv.

När han var 6-12 månader var vi flitigare på att använda selen. Då satt han alltid fast i den.

*kl*

Nu måste jag använda selen då Oscar vänder sig om och ställer sig upp i kärran.

//Linda

Självklart använder jag sele i vagnen! Och det handlar inte bara om att barnet inte ska ta sig ur själv, vid fel tidpunkt, utan även om att det kan hända saker som gör att barnet trillar ur utan selen. Tex när man drar vagnen upp och ner för trappor eller trottoarkanter. Det handlar om säkerhet för barnet!

Små barn kan vara nog så uppfostrade, men det går inte att lita på dem på det viset. De har ingen impulkontroll och förstår inte trafik, har ingen avstånds- eller hastighetsbedömning.

Man har inte sele (i barn/sittvagn eller kundvagn eller matstol för den delen) för att vara taskig mot barnet, utan för att man är rädd om det och inte vill att det ska skada sig.

Använder bara selen om hon vill göra annat än sitta still i vagnen när vi är ute och går.

Och det handlar inte bara om att barnet inte ska ta sig ur själv, vid fel tidpunkt, utan även om att det kan hända saker som gör att barnet trillar ur utan selen. Tex när man drar vagnen upp och ner för trappor eller trottoarkanter. Det handlar om säkerhet för barnet!

Det är en jätteviktig aspekt absolut.

Nu när vi skulle köpa paraplyvagn att ha på resor och när man åker och handlar och så, så var vi förvånade att de flesta modellerna saknade frambåge? Det efterfrågades inte enligt försäljaren?
Har man dessutom inte sele på i en sån vagn och det kommer ett för barnet oväntat gupp:eek:.
Vi fastnade för en Babytravel Buggy Lyx, den är vi väldigt nöjda med hittills!:laugh: Den har både frambåge och sele och nästan fullt liggläge.

Liknande trådar

• Låst
Övr. Barn När är det ok att barnen sitter framåt vända i vagnen? Jag har en dotter på 5 månader som börjar bli för tung att bära runt på i babybil...
2
Svar
30
· Visningar
3 339
Senast: Lydia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar