Säkerheten i FreeJump SOFT'UP Pro?

Linnnea

Trådstartare
Jag undrar lite hur stor säkerheten är i dessa stigbyglar? Har någon testat dem och är det så att utsidan böjer sig vid ev fall eller ifall man skulle fastna? Har även hört att stigläderna ska åka av stigbyglarna om man skulle fastna?

Tacksam för svar! :)

Jag tror faktiskt inte ett dugg på säkerheten.

Däremot något som jag inte läst någonstans är att de sviktar. Testade dem på Falsterbo o kände just det innan hon hann säga ngt o blev dökär. Köpte dem av den anledningen o är stormförtjust! Rider annars i Sprenger ledade sedan över 10 år tillbaka o har även haft bow balance.

Utsidan är ganska böjbar men den är ju inte det hela vägen ner. Stigbyglarna ramlar av ibland när jag bär sadeln men det krävs isåfall att stigbygeln inte har någon tyngd i sig annars tror jag inte det går? Jag har iförsej inte ramlat av mer än några få ggr med dom men jag har aldrig fastnat, så jag tror nog att den böjbara utsidan ger viss säkerthet men inte 100% men det gör nog inga stigbyglar.

Det är lite så jag tänker med, bättre att rida i dem som är så kallad säkerhetsstigbyglar än att rida i ett par som inte alls är klassade som det. Sen kan det ju inte lovas 100% säkerhet heller, man har ju hört att någon, någon gång fastnat i alla sorters stigbyglar!

@Linnnea har du känt på dom i butik? Annars rekommenderar jag att du gör det om du tvekar, så du får en bättre uppfattning. De är som sagt ganska mycket böjbara på utsidan så jag tycker iallafall att de känns säkrare än många andra.

om man tänker på säkerhets så som att man inte lika lätt tappar dem eller kasar runt i dem så är de ju säkrare att rida i än t ex klassiska hela stigbyglar.
en stigbygel som följer med hela tiden och har en bred och greppig platta är det ju mindre risk att man halkar igenom.

men man kan ju fastna i allt och inget om det så vill. har till och med fastnat i gummibands säkerhetsstigbyglar då skosnöret hamnade om den lilla piggen.

så hur säker en stigbygel är beror ju också på vad man har för sko och hur man har foten då man rider.

Liknande trådar

Utrustning Är det nån här som testat dessa stigbyglar eller har nått annat bra tips? Jag är ute efter typ freejump men som är säkrare än just...
Svar
7
· Visningar
553
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
641
Senast: cowgirl81
·
Utrustning Hej. Hoppas på lite tips. Har en häst som förefaller avsky att åka släp. Leta nu efter nytt släp som förhoppningsvis hästen är mindre... 2
Svar
33
· Visningar
1 826
Senast: Murray
·
Hundhälsa Hej! Jag har en krypt hanhund där ena testikeln är kvar i buken. Jag vill inte diskutera varför, men jag tror inte att inte operera bort... 2
Svar
28
· Visningar
3 002

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka