Säkerhet?

Ela

Trådstartare
Som "ny" inom western har jag allt mer börjat att inse att säkerheten inte är lika hög som inom den "vanlig" ridningen. Varför?

Jag tänker på saker som stigbyglarna, på vanliga sadlar lossar de ju ganska enkelt och dessutom finns det en uppsjö av olika säkerhets stigbyglar.
Finns det någon motsvarighet inom western?

Fler ryttare även på lägre nivå rider utan hjälm.... varför är det mer okej inom western?

Eller har jag fel?

Sv: Säkerhet?

Jag tycker inte att man ser mkt hjälmridning alls, jobbar med hopphästar på elitnivå och här ser man SÄLLAN någon som rider med hjälm/väst, bara på tävlingsplatserna där det är ett krav.

PS: Tidigare red jag reining och anledningen till att man ej rider med hjälm (tror jag) är historisk, samt att sadlarna är som gjorda för att sitta som fastklistrad i.

Senast ändrad av en moderator:

Detta är vad jag själv tycker, men inom dressyr och annan engelsk ridning ska hästarna vara explosiva, och om dom börjar "bråka" , så säger man bara att det är bra, för då orkar hästen att utöva det den ska utöva (Här har man fördommar) ;) .
Medans i western är allt lugnare och hästen "ska hålla sig i skinnet". Men så håller jag också med Hast-hund, flera elit människor använder inte hjälm hemma, men så är det nog överallt. :P :)

Det har du rätt i att elit ryttare inom dressyr och hoppning även dom sällan rider med hjälm.

Mne inom western tycker jag att det förekommer även bland de mindre duktiga ekipagen.

Jo du har en poäng där att western hästar överlag är lugnare och stabilare än dressyr och hopphästar men trots allt är de ju hästarna just hästar och dom kan bli rädda.

Jo, visst är westernhästarna fortfarande djur. Själv rider jag mycket sällan utan hjälm. När det händer är det för att man ska fotas eller tävling, jag personligen är inte intresserad av ett liv som en "mupp" om det hände över att jag var lat/fjollig och inte bar min hjälm. Det är den billigaste försäkringen och antagligen bästaste när det kommer till att rida. Men de som rider på lägre nivå, utan hjälm, tycker nog att det där med att hästen ska busa händer aldrig mig, och för vissa är det sant.
Sedan är det mycket tradition i western (om en cowboy i vilda western kom i värsta säkerhets utrustning skulle han nog inte vara den populäraste i gänget). Man ska helst rida i hatt på en tävling, men om man vill rida i hjälm kan ingen stoppa en, men man skulle nog få blickar om man det var den lugnaste pleasuren :p :)

Nänä, inte tittar folk konstigt för man tävlar i hjälm.
Jag har världens såsbunke till häst (en fjord/island med ett par kilo för mycket och mentalitet som en.. tja.. köksbänk.), det ska mycket till innan han blir så rädd att man ramlar av. Jag har trillat av honom kanske tre fyra gånger på alla våra 8 år ihop, och då har det varit för jag suttit och tänkt på annat, barbakca och helt enkelt glidit av hans tunnformade kropp.
Jag har alltid hjälm. Jag har tävlat med hatt en gång. Sist vi var ute hade jag hjälm, red då bara trail men ingen kommenterade någonting om vare sig min huvudbonad eller hästens brist på explosivitet. Och med den hästen väcker jag en hel del uppmärksamhet, oavsett om jag har hatt, hjälm eller showutrustning.

Angående säkerhetstänk inom ridning
Min syn på saken är att westernhästarna generellt sett är mycket mer väl- och lätthanterade både från rygg och backe än "traditionella" hästar.
Säkerheten är i mina ögon lägre i ex en hopptränares stall (ja, jag har arbetat i ett sådant. Hästarna gick knappt leda en gång och ändå skulle man upp på dem! Inte konstigt folk skadar sig..).
Men visst, hjälmbärandet bland "cowboysarna" är lågt speciellt på tävling. Säkerhetsvästar är knappast designade för en westernsadel, bakvalvet tar emot och man får västen upp i nacken alternativt man får sitta som en påse nötter och hur bra ridning blir det?

man kan också vända på det och se det från ett annat håll. säkerhetstänket börjar ju redan i hur man lär sin häst att bete sig vid hantering. lär man sin häst att stå lugnt i stallgången, stå stilla vid uppsittning, inte springa över en när man leder mm så har man ju också kommit väldigt långt vad gäller att förebygga olyckor. utan att ha några direkta fördomar verkar det som att flera säger att det i ett hoppstall/dressyrstall ofta är lite si och så med det där, jämfört med westernryttare?
jag tror att alla tänker på säkerheten, men kanske ser på olika sätt hur man löser det? *spekulerar vilt*

det känns lite som att jobba med det förebyggande istället för att gå direkt på symptomen. säger inte att man därför inte ska ha hjälm mm,( jag rider alltid i hjälm) sådana saker är jätteviktiga, alla hästar kan ju bli skrämda, men saker kan ju ses från olika håll:)

Stular narmaste knapp:

Sakerhet ar eg. upp till var och en att bedomma - och vad man kanner sig saker med. Oftast ar det kanslan att man Kanner sig saker och skyddad som hjalper en och inte sa mkt alla "sakerhetspryttlar" sa att saga.

Jag ar inte emot hjalm, men sager inte heller nagot om nagon rider utan. Det far vara upp till var och en - sjalv slarvar jag mkt nu for tiden, med just hjalmen, daremot ar jag otroligt noga med att bara ha taspetsarna i stigbyglarna sa att jag snabbt och latt kan komma ur dom om det behovs. Valjer jag att rida med hjalm ar det Mitt beslut - och det ar ingen som ska komma och ifragasatta det. Valjer jag att rida utan ar det OCKSA mitt val sa som en myndig manniska - och ingen har ratt att ha asikter om det heller. Det ar ett medvetet val sa att saga.

Fryner man pa snoken over att nagon valjer att (inte) ha hjalm tycker jag nog lite kallt att man behover kopa sig ett liv..

Hastar ar hastar, men -overlag- tycker jag att "westernfolk" har ett rakare och mer konkret satt att hantera hastar, och dar tanken nog finns att "sakerhetssaker" som hingstkedjor, hjalm och sakerhetsvast -inte- ska behovas nar hasten ar fardigutbildad.

...for er som rider med sakerhetsvast komemr ahr ett tips: motorcross skydd funkar bra, men sjalv kopte jag en ledad sakerhetsvast och klippte helt sonika av "svanskoteskyddet". Hellre en sabbad svanskota an att bli tryckt ur sadeln av sakerhetsvasten.

Angående säkerhetstänk inom ridning
Min syn på saken är att westernhästarna generellt sett är mycket mer väl- och lätthanterade både från rygg och backe än "traditionella" hästar.
Säkerheten är i mina ögon lägre i ex en hopptränares stall (ja, jag har arbetat i ett sådant. Hästarna gick knappt leda en gång och ändå skulle man upp på dem! Inte konstigt folk skadar sig..).
:bow::bow::bow:

man kan också vända på det och se det från ett annat håll. säkerhetstänket börjar ju redan i hur man lär sin häst att bete sig vid hantering. lär man sin häst att stå lugnt i stallgången, stå stilla vid uppsittning, inte springa över en när man leder mm så har man ju också kommit väldigt långt vad gäller att förebygga olyckor. utan att ha några direkta fördomar verkar det som att flera säger att det i ett hoppstall/dressyrstall ofta är lite si och så med det där, jämfört med westernryttare?
jag tror att alla tänker på säkerheten, men kanske ser på olika sätt hur man löser det? *spekulerar vilt*

det känns lite som att jobba med det förebyggande istället för att gå direkt på symptomen. säger inte att man därför inte ska ha hjälm mm,( jag rider alltid i hjälm) sådana saker är jätteviktiga, alla hästar kan ju bli skrämda, men saker kan ju ses från olika håll:)

Håller med dig! :bow:

Som "ny" inom western har jag allt mer börjat att inse att säkerheten inte är lika hög som inom den "vanlig" ridningen. Varför?

Jag tänker på saker som stigbyglarna, på vanliga sadlar lossar de ju ganska enkelt och dessutom finns det en uppsjö av olika säkerhets stigbyglar.
Finns det någon motsvarighet inom western?

Fler ryttare även på lägre nivå rider utan hjälm.... varför är det mer okej inom western?

Eller har jag fel?

Som flera redan skrivit så brukar westernhästarna vara coolare än "vanliga" hästar. De hanteras oftast på ett annat sätt som gör att dom blir lugna och trygga.

Om man väljer att använda hjälm eller inte är ju upp till var och en. (om man är över 18)

Att det inte finns "säkerhetsstigbyglar" är nog tur, hade nog inte blivit så bra att gå in i tex en cutting och stigbygeln släpper. :p

Utrustningen är helt enkelt utformad till ändamålet.

Ja det är nog så att men inom western har betydlligt mer hanterade hästar och framförallt att man har ett bätte ledarskap på marken vilket givetvis underlättar ridningen.

Som någon nämnde har även jag sett och ridigt de där dressyr och hopphästarna som knappt går att hantera från marken och som man sedan sitter upp på..

Jag har nu snöat in lite på detta med säkerhetsstygbyglar :D

Jag förstår ju att det inte är så lämpligt i exempelvis cuttingen...

men säg att det är småbarn som ska börja rida med westernutrustning på sina så ponnyer. Finns det då någon form av säkerhetsstigbygel?
Att barnen ska fastna i en stigbygel och bli hängande är en av mina stora fasor... och därför har mina barn tåhätta och säkerhetstigbygel för säkerhets skull :p

Nu kanske jag är helt ute och cyklar men de tapaderos som ibland finns att köpa som tillbehör till stigbyglar kanske kan fundera som tåhättor gör på engelska stigbyglar?

sa ratt sa :D

Kanske inte ar jattelatt att hitta i en butik i sverige, men borde ga att prata med en duktig skomakare sa kanske..

har aven sett "damstigbyglar" som har en metallforstarkt sula formad som en fot + tillhorande tapadero... tror dock inte sanna saljs langre..

Och jag har en annan typ av säkerhetsstigbygel till westernsadeln. Ser ut som en westernstigbygel med läderklädd utsida men "inuti" sitter en stigbygel av plast som lossnar om man blir släpande efter hästen. Mycket praktisk sak som även går att fälla ner så att man kan använda den som "stege" om man har svårt att komma upp. Inhandlad på Westernbiten. Snordyr enl mig men mycket praktisk.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag vet inte om jag ska posta detta under "Vård" eller "Ekonomi och Juridik", men nu blev det det senare. Vi har en ponny sedan 3 år...
Svar
14
· Visningar
1 464
Senast: Grazing
·
Utrustning Jag har börjat titta på barbackapaddar och bomlösa sadlar, men det är inget jag har någon erfarenhet av själv. På "min tid" var en...
2
Svar
29
· Visningar
2 056
Senast: iNHALE
·
Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
16
· Visningar
2 177
L
Kläder & Bli fin Jag hoppas att man får fråga om tips om kläder här! Men det är såhär att jag skulle vilja ha lite tips om var jag kanske kan hitta några...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 275
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar