Saker som inte ska finnas i en hage.Hur många hästar får man ha i ett stall...

V

Vikingafru

Hej..Jag har några frågor ang hästhållning

Jag vet om några hagar som har gammla trasiga burar( typ hönsburar 2*2 m)som hästarna nästan alltid står o hänger vid.., staket, rotvältor mm, jag tycker det verkar livsfarligt att ha hästar i en sådan hage.
Nu undrar jag om det finns något som säger hur en hage ska se ut och vad som absolut inte får finnas där.

Sedan undrar jag var man kan läsa om hur många hästar man får ha i ett stall utan att ngn myndighet behöver godkänna det.

Vad får inte finnas i ett stall/stallgång som kan skada hästarna, alltså exempel.

Sv: Saker som inte ska finnas i en hage.Hur många hästar får man ha i ett stall...

:angel: putt putt*

Sv: Saker som inte ska finnas i en hage.Hur många hästar får man ha i ett stall...

Jag vet inte vad det finns för regler tyvärr. Borde väl kanske tagit reda på det men jag tycker nog att mitt sunda förnuft räcker mer än väl när det gäller sånt där.

Jag skulle aldrig ha min häst i en hage med en massa skräp som de kan göra sig illa på. Sen hur många hästar som får finnas i stallet tycker jag beror på två saker. 1: Det ska finnas tillräckligt stora boxar eller spiltor. Det finns måttbestämmelser på Jordbruksverket.
2: Det ska finnas tillräckligt stora hagar! En del avstyckade gårdar som hyr ut boxar har inte tillräckligt med mark till alla hästarna utan de får gå väldigt trångt och följden blir ofta slagsmål, skador mm.
De ranglåga måste kunna hålla sig undan de ranghöga.

Sen finns det många stackare som får stå hela "skånevintern" i lera hela dagen utan att kunna röra sig normalt. Sen åker de in i sin box och får fortsätta att stå där åtskilliga timmar. :( Denna vintern är dock ett undantag men en normal skånevinter är ganska blöt.

Stallgången ska man granska kritiskt. Finns det en massa grejor som ligger "slängda" överallt? Ryktlådor, hökassar, grimmor?
Sitter det krokar på utsidan av boxarna som hästarna kan riva upp sig på? Det finns (har jag för mig) en slags gummikrokar som ger med sig (böjer sig) vid tryck.

Ha fantasi och bry dig inte om någon tycker att du är fjantig och överbeskyddande. Det är bättre att tänka efter före.:)

I våran kommun är det upp till 4 hästar.
Men stallet måste ju alltid besiktas varken det finns
1 eller 10 hästar.

kolla in www.ridsport.ifokus.se
bli gärna medlem.

Finns en artikel om hagar där..

Det är djurskyddsmyndigheten som avgör vad som anses farligt i en hage samt hur stallet ska vara utrustat för att inte skada hästen. Ring djurskyddsmyndigheten i din kommun och fråga, då det kan skilja mellan olika kommuner. Du kan också tipsa anonymt då så åker de ut och kollar stallet du pratar om.
Djurskyddsmyndigheten i vår kommun är noga med att det inte får finnas t.ex. vassa föremål i hagarna, även i närmiljön runt omkring där hästarna vistas.

Det är förbjudet att använda sk. fårstaket till hästhagar,det är väl liknande de burar som ni har i hagen ..?!
Men av någon konstig anledning så får vi fortfarande använda taggtråd till hästhagar.suck..!!
Som tur e så kommer det att bli förbjudet,2007/2008.

:bow: Stort tack till Er som svarat :bow:

Skall ta tag i det som finns i hagen med en gång - får väl prata med ägarna för tyvärr så har två hästar blivit skadade, en vet vi pga att den blev jagad o trampade ner i en rotvälta och en misstänker vi att hon ev rev upp ett sår på benet vid "buren".

Liknande trådar

Anläggning Nytt användarnamn på Buke, då jag vill vara anonym och inte skriva det här under mitt vanliga användarnamn ifall någon skulle känna igen...
2
Svar
36
· Visningar
7 628
Senast: Karamello30
·
Ekonomi & Juridik Jag har stått ut i 5 år, nu orkar jag inte och behöver lagrum men hittar inget. Jag hyr ett helt stall, kallhyra, stallägaren har ingen...
Svar
10
· Visningar
2 303
Senast: Inte_Ung
·
Anläggning Hej Jag har tänkt skaffa häst igen inom de kommande månaderna. Då jag inte har tillgång till mitt gamla privata stall så håller jag nu...
2
Svar
26
· Visningar
3 498
Senast: Angel
·
Anläggning Jag står idag i ett nybyggt stall fullutrustat med tillhörande bekvämligheter som varmvatten, flera spolspiltor osv. Anläggningen har...
2
Svar
25
· Visningar
5 085
Senast: Cilla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar