Saker att tänka på inför första katt?

Sasse

Trådstartare
Jag kommer (eventuellt) att få hem en katt om några veckor. Då det är min första katt, så vill jag gärna ha råd och tips hur jag ska gå tillväga. Jag vill även gärna ha svar på mina frågor, om det går för sig ;)

Katten ifråga är en hane av norsk skogskatt. Det är meningen att han ska få vara både ute och inne, men då jag bor i ett villaområde och vill undvika att han blir påkörd - hade jag tänkt ta med honom till "vårt" stall (läs; där hästen är inackorderad), så att han får lufta sig där istället. Tror ni att det skulle gå bra, eller tror ni att han blir förvirrad av att vistas på två ställen?

Jag har även en hund. Han är inte så jättekattvan, men har de gånger vi stött på katt inte brytt sig märkbart (undantag om katterna springer iväg, då springer hunden efter..). Katten är inte hundvan, kan det bli något problem när jag introducerar dessa? Och hur ska jag introducera dom på bästa sätt? (Kanske ska tilläggas att det handlar om en kattunge?)

Angående fodret, ska man ha både torrfoder och mjukmat? Är det något annat speciellt man ska ge/inte ska ge en katt?

Hur stor risk är det att katten river sönder möblemanget? Även om jag köper en klösbräda?

Finns det något sätt att underhålla en katt om den blir uttråkad, vad gör ni med era katter exempelvis?

Ursäkta om tråden blev lång/rörig. Känner dock att jag behöver ha lite råd innan jag skaffar katten. Övriga tips och tricks, mottages jättegärna! :) Tackar på förhand!

Sv: Saker att tänka på inför första katt?

Är det alltså en vuxen omplaceringskatt eller en unge? Är den vuxen så undrar jag om den är kastrerad och är den inte det bör du få det ordnat innan den får gå ut på egen hand. Jag tycker att torrfoder räcker bra men brukar bjuda mina på mjukfoder ibland då jag kanske barnsligt nog vill inge dem en känsla av "kalas" :o Det finns viss risk att den ger sig på mer än klösträd med klorna då det där med att klösa även är ett sätt att markera revir.
Jag brukar försöka roa mina katter med leksaker och så har de aktiveringsboll samt ibland får de torrfoder under en glasskål och får arbeta med tassarna för att få fram bitarna. Då mina katter är i huvudsak innekatter så är det även en aktivering för dem att jag ibland tar med dem på promenad men det är bara den ena som går med på det, den andra vill inte ut alls. Så har de ett klätterträd samt leker en hel del sins emellan i form av tagare och brottningsmatcher.
Jag tror att alla hundar och katter kan vänja sig vid varandras sort men det är klart det är enklare om den ena eller båda är unge/valp. Men har den ena väldigt dålig erfarenhet av den andres art så kan det så klart bli besvärligt. Försök att ta reda på hur katten reagerar på hundar innan du tar hem den så den inte blir "galen" och river ner hela lägenheten och klöser hunden i ansiktet.
M.v.h

NU såg jag att du skrev att det handlar om en kattunge! Då tror jag allt blir enklare, särskilt vad gäller introduktionen med hunden. Var bara lugn och låt dem ta det i sin egen takt, tvinga inte ihop dem och stötta hunden med beröm när den är lugn och varlig mot den lille samt säg åt den om den blir arg eller för framfusig.

Vad gäller utevistelsen skulle jag avvakta så länge det går så att katten blir riktigt hemvan i sitt nya hem och sen kanske låta den vara inne i stallet på besök några gånger och se till att den trivs där så att den gärna återvänder efter en promenad ute.

Har själv ingen katt(även om jag får min i september)

Om du vill ge katten mjölk så ska det vara mjölk för just katter(katten kan bli dålig i magen om vi matar dom med vanlig mjölk)

Om du "uppfostrar" katten att hon/han inte ska klösa på möblerna tror jag det kan hjälpa. Annars finns det ju vissa hjälpmedel att spraya på de saker du vill ha ifred.

Ps.Detta var lite utav mina tankar, hurvida de stämmer låter jag dock vara obesvarat.Ds

Du kan träna katten att gå i koppel redan när du får den då slipper du oroa dig att den blir överkörd. Du kan även bygga en inhägnad rastgård.

Att ta katten med till stallet tror ja inte är så bra, tyvärr. En stor fara där är just hästarna. Råkar en häst sparka eller kliva på katten kan den bli rejält skadad. En annan stor fara är de ev andra stallkatter som är etablerad där, kommer en inkräktare kan det bli slagsmål eller bortjagning av din lilla katunge.

andra råd till dig.
Se till att kattungen inte är yngre än 12veckor när du får den. Det är en ny lagstiftning om det och katten behöver sin mamma och syskon tilll 12v annars kan man få beteendeproblem.
Om katten inte är ID-märkt eller vaccinerad, gör de. ID-märkningen är extra viktigt om katten springer bort och någon annan hittar den så kan den återges till dig.
Vaccinering skyddar din katt för att bli väldigt dålig.

För att få katt och hund att komma överrens är precis som Tispe skrev att inte tvinga på dom varandra utan låta dom bestämma takten själv. Har man möjlighet är det bra om man kan spärra av bostaden med kompostgaller eller något som gör att dom kan titta och vänja sig vid varandra i lugn och ro.

Lycka till!!

NU såg jag att du skrev att det handlar om en kattunge! Då tror jag allt blir enklare, särskilt vad gäller introduktionen med hunden. Var bara lugn och låt dem ta det i sin egen takt, tvinga inte ihop dem och stötta hunden med beröm när den är lugn och varlig mot den lille samt säg åt den om den blir arg eller för framfusig.

Vad gäller utevistelsen skulle jag avvakta så länge det går så att katten blir riktigt hemvan i sitt nya hem och sen kanske låta den vara inne i stallet på besök några gånger och se till att den trivs där så att den gärna återvänder efter en promenad ute.

Ursäkta att inlägget blev så rörigt! Men ja, det handlar om en kattunge :) Jag kom på att jag har en kanin också, men jag antar att introduktionen kommer vara ungefär likadan då?

Det här är kanske en dum fråga (jag har inte hunnit läsa på så mycket än) men hur ser jag till att katten trivs i stallet?

Tackar så väldigt mycket för dina råd! :)

Jag kom på en till fråga, jag hade tänkt kastrera katten, men när är det lämpligt för ett sådant ingrepp egentligen? Kommer katten att fortsätta markera revir lika mycket eller minskar det när den är kastrerad? Finns det några fler skillnader från kastrerad/okastrerad? :angel:

Har även för mig att jag läste att kastrerade hankatter lättare får urinsten, vet ej huruvida sant det är, men vad kan man göra för att förhindra det isof?

Känns som om jag ska låna några böcker på bibblan fortast möjligast, men tackar så mycket för era svar!

Du kan träna katten att gå i koppel redan när du får den då slipper du oroa dig att den blir överkörd. Du kan även bygga en inhägnad rastgård.

Hade tänkt göra detta :)

Att ta katten med till stallet tror ja inte är så bra, tyvärr. En stor fara där är just hästarna. Råkar en häst sparka eller kliva på katten kan den bli rejält skadad. En annan stor fara är de ev andra stallkatter som är etablerad där, kommer en inkräktare kan det bli slagsmål eller bortjagning av din lilla katunge.

Vet inte om det gör någon skillnad, men kattungen kommer från den gården jag har hästen hos, dvs är de katterna som finns på gården redan van vid kattungen. Angående det med hästarna så kommer jag givetvis ha stor koll om katten kommer i närkontakt med dessa. Hästarna är väldigt uppmärksamma för "smådjur", de går gärna fram och nosar men inte mer. Jag har haft både hund och kanin lösspringandes i närheten av hästarna, det har aldrig hänt något. Däremot kan det såklart hända saker, det är därför jag kommer ha koll.

andra råd till dig.
Se till att kattungen inte är yngre än 12veckor när du får den. Det är en ny lagstiftning om det och katten behöver sin mamma och syskon tilll 12v annars kan man få beteendeproblem.
Om katten inte är ID-märkt eller vaccinerad, gör de. ID-märkningen är extra viktigt om katten springer bort och någon annan hittar den så kan den återges till dig.
Vaccinering skyddar din katt för att bli väldigt dålig.

Tack för råden! :bow:

Liknande trådar

Övr. Katt Hej alla, Vi behöver råd om hur vi kan få vår katt och nya valp att trivas tillsammans. Vi har en 7 år gammal katt som inte är särskilt...
Svar
4
· Visningar
598
Senast: MJLee
·
Katthälsa Är förstagångskattägare men är inte ny på djurmat sas, har haft hundar med känsliga magar och allergier så att läsa...
Svar
15
· Visningar
753
Senast: Krålus
·
Övr. Hund Hej alla, Vi behöver råd om hur vi kan få vår katt och nya valp att trivas tillsammans. Vi har en 7 år gammal katt som inte är särskilt...
Svar
3
· Visningar
481
Senast: Trott
·
Katthälsa Jag med familj har bott utomlands i sambons hemland under en del av föräldraledigheten i 3,5 månader. Under tiden vi har varit borta så...
2
Svar
22
· Visningar
4 385
Senast: Kaching
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar