Saker att göra när man är mammaledig

Status
Stängd för vidare inlägg.
U

ulda

För första och kanske enda gången i sitt liv är man ju faktiskt riktigt fri att göra (nästan) vad man vill när man nu är mammaledig. Min man tjatar på mig att jag ska "passa på att hitta på saker". Jag har själv kommit på:

*Åka på Finlandskryssning med t ex mamma el nån mammaledig kompis (kostar ju inte så mycket i veckorna)
*Gå på barnvagnsbio

men sen tog fantasin slut. Kan ni hjälpa mig att fylla i listan?!
 
Sv: Saker att göra när man är mammaledig

Nu vet ju inte jag om du gillar detta, men:

Lägga stora pussel man aldrig hinner lägga annars!!:bump:
 
Sv: Saker att göra när man är mammaledig

Ta lång promenader och få upp flåset?

Fynda på alla affärer man aldrig har tid att gå på annars!

Åka och hälsa på bekanta som bor långt bort.

Personligen så åker jag gärna på Finlandskryssningar med sonen då han tycker det är jätteroligt ( han är 5 år) , jag är själv sjukskriven så jag har också ganska mycket fritid att spendera.
 
Sv: Saker att göra när man är mammaledig

Gör de där fotoalbummen som bara blivit liggandes...

Det ska jag göra!
 
Sv: Saker att göra när man är mammaledig

Är det bara jag som tycker att mammaledigheten går åt till att -just det, bara vara MAMMA...? :eek:

Bära skrikigt barn, byta kissblöja på skrikigt barn, mata skrikigt barn, rapa skrikigt barn, natta skrikigt barn, upp igen och byta bajsblöja på skrikigt barn, försöka hinna duscha när skrikigt barn förhoppningsvis sover osv hela dygnet om....

Om jag hinner bädda, hänga lite tvätt och borsta håret är det en bra dag! :D
Fast har man ett helt normalt icke-kolik-barn är man säkert friare och mer pigg på att göra saker. *avundsjuk*

Så om du själv inte känner ett jättebehov av att hitta på en massa kreativt, låt inte din man få dig att känna att du MÅSTE det (fast så kanske det inte alls är). Överlag tycker jag att man ska släppa på måstena och bara njuta av tiden, innan man måste börja jobba igen. :mad: Tiden går alldeles för fort!

Tips är i alla fall:

Gå på babysim alt. åka och bada vanligt
Fika med kompisar man sällan träffar
Baka bröd eller bullar att frysa in
Ta hand om krukväxterna (byta jord, plantera om), ev. inhandla nya
Rensa i garderoberna och skänka till Myrorna
Åka på utomhusaktivitet en hel dag med barn och kompis, ex. pulkabacke, ta med picknick el. korv att grilla


Så, det var allt jag kom på nu....


Ha det så kul, vad du än tar dig för!



/Jossan
 
Sv: Saker att göra när man är mammaledig

Tja, just nu vill vår son bara sova med mig. Vaknar ganska snabbt om jag lägger honom i egen säng, alltid precis när jag ska börja äta frukosten/har schampo i håret/etc. Så just nu skulle jag säga att ja, jag hinner inte heller med så mycket annat. Men så är han ju rätt liten också (typ en månad). Men idag upptäckte jag att det duger att sova i BabyBjörnen i min famn så nu kanske jag får mer gjort igen...
 
Sv: Saker att göra när man är mammaledig

Jag känner också att jag vill göra någon mer utav min "ledighet".

Men dagarna går så fruktansvärt fort. Jag har ju en daghund som jag tar ut samtidigt som jag går ut med min egen. Så det tar ju ca 2-3/dag. Sen har jag ju hästen att åka iväg till och mocka, pyssla om och motionera. Sen ska man hinna hem och gärna ha maten på bordet (några dagar i veckan i alla fall :angel: ) och så har man ju allt vanligt som städning och tvätt.

Har fullt upp och hoppas på att jag någon gång får tid att åka till öppna förskolan, så Linnéa slipper se bara hund och häst om dagarna.
 
Sv: Saker att göra när man är mammaledig

Vi totalrenoverade vårt hus när jag var mammaledig, det kallar jag inte precis ledigt...men det gick det också!
 
Sv: Saker att göra när man är mammaledig

Vänta tills din man varit pappaledig (om han nu ska det förstås) så får vi se sen om han fortfarande tycker att man har all tid i världen att "göra andra saker" än "bara" vara pappa och sköta ett hushåll samtidigt...:smirk:

Jag kände ändå lite som du när jag var hemma med Hannah den första tiden, att jag gärna bokade upp mig på saker för att få göra lite normala saker och inte "bara vara mamma", men med denna bebis som nu är i magen tänker jag banne mig inte stressa runt som en tok, utan jag ska försöka njuta av det som kommer bli min allra sista "långledighet" (om man nu kan kalla det ledighet?!!!)
 
Sv: Saker att göra när man är mammaledig

Jag gick riktigt långa promenader med hunden varje dag (dem saknar jag!!!), och så köpte jag och red in min nuvarande häst under tiden jag var mammaledig. Lärde mig också html och skapade en egen hemsida (som numera självdött i brist på uppdatering....).
 
Sv: Saker att göra när man är mammaledig

Nu hör det ju till saken att vi har världens snällaste och lugnaste barn och det är inga problem att hinna med saker.

Fotoalbumen har jag redan hunnit med... Det mesta här hemma är med-hunnet, faktiskt. Nu vill vi ut och röra på oss!
 
Sv: Saker att göra när man är mammaledig

Följdfråga förresten: Hur gör man egentligen på Finlandsfärja om man har barn som sover i spjälsäng? Man får ju inte plats med en resesäng om man delar hytt med någon vuxen. Måste man beställa dubbelrum ensam eller kan man beställa rum med spjälsäng eller finns det rum som är större än de jag hittills har sovit i (har bara bott i c- eller b-hytt)?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
Svar
8
· Visningar
1 533
Senast: Modest
·
  • Artikel
Dagbok För längesen gick undertecknad in på en bilfirma och spontanköpte en ny bil. Jag behövde inte tänka så mycket på pengar på den tiden...
Svar
6
· Visningar
651
Senast: cassiopeja
·
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
4 264
Senast: Liran
·
L
  • Artikel
Dagbok Jag har tänkt VÄLDIGT mycket idag. Eller inte bara idag men MEST idag. Men om jag ska börja nånstans så var det med bråket eller hur jag...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 072
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Stora shoppingtråden II
  • Ridskoleryttare
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp