Säga upp sig som medryttare?

S

Serioko

Kan man, eller med andra ord är det OK att säga upp sig som medryttare via Mail?
Och att från och med det ge en månads uppsägningstid? Och att man då beskriver varför man vill sluta osv.
:idea:
 
Sv: Säga upp sig som medryttare?

Kan man, eller med andra ord är det OK att säga upp sig som medryttare via Mail?
Och att från och med det ge en månads uppsägningstid? Och att man då beskriver varför man vill sluta osv.
:idea:

Mja, sånt tycker ju jag personligen alltid är trevligast om man talar öga mot öga med varann eller per telefon. Det känns liksom mer "rakt" tycker jag. Men; det beror ju på vilken relation man har till ägaren - är det väldigt ansträngt eller känns som om man kommit i någon slags konflikt och knappt kan prata med varann så kanske det är okej...
 
Sv: Säga upp sig som medryttare?

Nja, vi har inte direkt någon konflikt så. Vi har relativt bra kontakt, men träffas aldrig och har setts en gång i stallet utöver den gången jag provred vilket var en gång. Jag har runt jul ridit hästen i ett år, och började strax efter att jag sålde min egna häst. Det är nämnligen så att jag har blivit erbjuden att rida en valack som står på ett stall i närheten, och jag tror att det kan uppstå en konflikt på så sätt. :crazy:
 
Sv: Säga upp sig som medryttare?

Jag kan ju se det som hästägare (har själv medryttare), och från den synvinkeln hade jag uppskattat att man kan säga det "face to face". Sen beror det kanske på om det har blivit en allvarlig konflikt så kan jag förstå om det är jobbigt att säga det till ägaren.
Jag hade nog ändå försökt tala om det för ägaren- däremot är du ju inte skyldig att ha långa utläggningar varför du vill sluta.
Lycka till!
 
Sv: Säga upp sig som medryttare?

Sorry läste visst inte tillräckligt på tråden....:smirk:
Men så väldigt känslig kan väl inte ägaren vara??? Och även om hon/han skulle vara det- på vilket sätt har du ont av det?
Alla har väl sin fulla rätt att byta om det fungerar bättre och känns bättre för en själv?
Jag tycker du lugnt kan byta häst- men tala ändå om det till ägaren (telefon kanske känns bättre?)
 
Sv: Säga upp sig som medryttare?

Det är ändå bättre att du ringer ägaren och är rak och ärlig. Säg som det är rakt upp och ner, det brukar alltid komma fram om vart folk håller till och gör. Jag tror att ägaren kommer att uppsaktta att du berättar över telefon än via mail.
 
Sv: Säga upp sig som medryttare?

Jo, jag hade hur som helst tänkt att berätta hur det ligger till. men problemet är att ägaren låt oss kalla henne Berit. har en konflikt med Greta. Och Greta byter stall till det stall där denna häst står..
Just därför. Men. som sagt, jag förstår verkligen att man vill få det via telefon iallafall. Jag skulle ju vilja få det. Kanske kan skriva ett manus?
 
Sv: Säga upp sig som medryttare?

Telefon är alltid det bästa, det kan bli så fel med mail eller sms och sånt. Det kan bli väldiga missförstånd. När man pratar med någon så hör man på rösten vad den menar. I ett mail kan du inte låta t.ex trevlig, arg, ledsen eller glad. Det är så lätt att det blir otrevligt med bara ett mail. När du ringer, om du vill ha några tips så låt förstående. Säg att du har haft jätte trevligt med hennes häst, men att du nu har hittat en annan häst som du är väldigt intresserad av. Och att DU känner att det kanske är dags att prova på ngt nytt :idea:
Det är väldigt viktigt att låta förstående (som nämns ovan ;) ) och att man är trevlig och berättar samtidigt att man har haft jätte roligt med hennes häst och sett hur den har utvecklats mm. Men INTE till överdrift bara. Blir hon lite sur så ta det. Det är faktiskt medryttaren som ofta har övertaget i sådana här situationer :bump:
Det har hänt mig att jag sa upp mig på en häst en gång, sen har dom ringt och frågat om jag inte vill börja igen :D
 
Sv: Säga upp sig som medryttare?

NEJ, inte via mail det är inte schysst! Själv hade jag en medryttare som en morgon skickade ett sms om att hon slutade, detta var en lördagsmorgon och vi var på språng ut för att vara borta över natten till söndag gissa om jag fick problem:devil:
Förvisso hade hon inte haft honom länge och jag hade på känn att det skulle komma men inte via SMS!
Ta det direkt och säg som det är du kanske inte ens behöver uppsägningstid. När mina medryttare har slutat har jag "befriat" dem omgående, hellre tar jag hand om min egen häst än har någon som egentligen har tröttnat:crazy:
 
Sv: Säga upp sig som medryttare?

Gör ett tillägg här, säg som det är fast håll det kort "du vill inte fortsätta för det ger dig inget längre så du har börjat fundera över att prova en annan häst. Tala om att det är jobbigt för dig med eftersom du tycker mycket om hästen men att det blir bäst så här, hur länge behöver du min hjälp?

Kort och inget onödigt dravel samtidigt som du får henne att känna sig stolt öcver sin häst:D
Fortsätter hon att böna på sina bara knän att du ska vara kvar så tala om att det finns inget att diskutera, du har bestämmt dig:D

Det kommer att lösa sig:bow:
 
Sv: Säga upp sig som medryttare?

Tack för alla svar. Nu förstår jag verkligen hur det känndes när min medryttare sa upp sig för några år sedan. Måste ha varit svårt.. Att ha uppsägningstid är ok med mig. Då jag egentligen inte har tröttnat men jag vet att jag kommer ångra mig om jag inte byter häst.
Jag får helt enkelt försöka vara lite iskall och säga som det är. Att dra lögner är jag tillräckligt bra på iallafall :cool:. Som tur är är det ett tag kvar tills jag isåfall säger upp mig.
 
Sv: Säga upp sig som medryttare?

Telefon är alltid det bästa, det kan bli så fel med mail eller sms och sånt. Det kan bli väldiga missförstånd. När man pratar med någon så hör man på rösten vad den menar. I ett mail kan du inte låta t.ex trevlig, arg, ledsen eller glad. Det är så lätt att det blir otrevligt med bara ett mail. När du ringer, om du vill ha några tips så låt förstående. Säg att du har haft jätte trevligt med hennes häst, men att du nu har hittat en annan häst som du är väldigt intresserad av. Och att DU känner att det kanske är dags att prova på ngt nytt :idea:
Det är väldigt viktigt att låta förstående (som nämns ovan ;) ) och att man är trevlig och berättar samtidigt att man har haft jätte roligt med hennes häst och sett hur den har utvecklats mm. Men INTE till överdrift bara. Blir hon lite sur så ta det. Det är faktiskt medryttaren som ofta har övertaget i sådana här situationer :bump:
Det har hänt mig att jag sa upp mig på en häst en gång, sen har dom ringt och frågat om jag inte vill börja igen :D


Precis så här! bra skrivet :) per telefon eller face to face blir det oftast inte någon konflict eller sura miner efteråt vilket det ofta blir om man skrivet ett mail. Ta mod till dig och berätta vad du har på hjärtat, du har ju varit ett år; man kan ju inte vara medryttare hela livet ;)
 
Sv: Säga upp sig som medryttare?

min förra medryttarhästs ägare hade jag bara kontakt med via mail och sms (japp, det var lite udda) och när jag slutade med den hästen skrev jag ett mail och förklarade hur det låg till, "sa upp mig" med omedelbar verkan, men var hos hästen 2 gånger till för att hjälpa till. längre hade inte gått eftersom jag sen åkte hem till min familj 12 mil bort...

nuvarande medryttarhästen skulle jag för det första inte säga upp :love: och skulle jag göra det skulle jag ta det irl, eftersom jag har mkt bra kontakt med ägaren och vi träffas en hel del i stallet etc.
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Vilka rättigheter har man egentligen som kund? Två gånger den här våren har jag beställt, för mig, två dyra varor. Det första...
Svar
15
· Visningar
910
Senast: corzette
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
521
Senast: MiniLi
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 274
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
1 148
Senast: valy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp