Säga upp sig innan pappren är skrivna?

Seaside

Trådstartare
Jag har ett nytt jobb på gång. Jag har fått ett muntligt erbjudande med fastställd lön som jag tackat ja till. Vi har kommit överens om startdag. Men avtalet är inte skrivet ännu. Jag vet att de håller på att ta fram alla papper men det tar tid. Hela rekryteringsprocessen har dragit ut massor på tiden, alla moment har tagit väldigt lång tid. Arbetsgivaren är ett stort svenskt välkänt företag så jag gissar att det är en massa byråkrati.

Jag går på semester nu på fredag och så gör även min chef och de flesta kollegorna. Jag skulle verkligen vilja säga upp mig nu, idag eller i morgon. Jag vill absolut inte komma med min uppsägning fredag eftermiddag eller när jag redan gått på ledighet. Min man säger att jag ska tänka bara på mig själv och vänta in att allt blir klart. Vad tycker ni?

Kan tillägga att sett till uppsägningstid så behöver jag inte säga upp mig än på över tre veckor. Men jag vill inte gå och hålla det här hemligt längre. Det har redan gått mer än en månad sedan jag tackade ja till nya jobbet.
 
Jag har ett nytt jobb på gång. Jag har fått ett muntligt erbjudande med fastställd lön som jag tackat ja till. Vi har kommit överens om startdag. Men avtalet är inte skrivet ännu. Jag vet att de håller på att ta fram alla papper men det tar tid. Hela rekryteringsprocessen har dragit ut massor på tiden, alla moment har tagit väldigt lång tid. Arbetsgivaren är ett stort svenskt välkänt företag så jag gissar att det är en massa byråkrati.

Jag går på semester nu på fredag och så gör även min chef och de flesta kollegorna. Jag skulle verkligen vilja säga upp mig nu, idag eller i morgon. Jag vill absolut inte komma med min uppsägning fredag eftermiddag eller när jag redan gått på ledighet. Min man säger att jag ska tänka bara på mig själv och vänta in att allt blir klart. Vad tycker ni?

Kan tillägga att sett till uppsägningstid så behöver jag inte säga upp mig än på över tre veckor. Men jag vill inte gå och hålla det här hemligt längre. Det har redan gått mer än en månad sedan jag tackade ja till nya jobbet.

Jag skulle rekommendera att vänta tills du har nytt avtal påskrivet. Se till att du håller din del av kontraktet med din nuvarande arbetsgivare och få in uppsägningen i tid bara. Om det nya företaget inte får rätt på kontraktssignering så får de ju också räkna med att ditt startdatum kan behöva flyttas framåt i tiden.
 
Har varit i samma sits, en gång väntade jag in papprena och en gång sade jag upp mig innan pappret var påskrivet, men då var det ett jobb och chef jag kände till sedan länge.

Kan du ringa upp det nya jobbet och känna av situationen? Bekräfta ert avtal och nämn att du vill säga upp dig nu? Om de kan säga att avtalet kommer imorgon och magkänslan är bra, kanske du muntligt kan prata med din chef och kollegor om uppsägningen och meddela din chef att du lämnar in skriftlig uppsägning innan veckan är slut.
 
Jag har ett nytt jobb på gång. Jag har fått ett muntligt erbjudande med fastställd lön som jag tackat ja till. Vi har kommit överens om startdag. Men avtalet är inte skrivet ännu. Jag vet att de håller på att ta fram alla papper men det tar tid. Hela rekryteringsprocessen har dragit ut massor på tiden, alla moment har tagit väldigt lång tid. Arbetsgivaren är ett stort svenskt välkänt företag så jag gissar att det är en massa byråkrati.

Jag går på semester nu på fredag och så gör även min chef och de flesta kollegorna. Jag skulle verkligen vilja säga upp mig nu, idag eller i morgon. Jag vill absolut inte komma med min uppsägning fredag eftermiddag eller när jag redan gått på ledighet. Min man säger att jag ska tänka bara på mig själv och vänta in att allt blir klart. Vad tycker ni?

Kan tillägga att sett till uppsägningstid så behöver jag inte säga upp mig än på över tre veckor. Men jag vill inte gå och hålla det här hemligt längre. Det har redan gått mer än en månad sedan jag tackade ja till nya jobbet.
Skulle inte säga upp mig utan påskrivna papper.
 
Jag har ett nytt jobb på gång. Jag har fått ett muntligt erbjudande med fastställd lön som jag tackat ja till. Vi har kommit överens om startdag. Men avtalet är inte skrivet ännu. Jag vet att de håller på att ta fram alla papper men det tar tid. Hela rekryteringsprocessen har dragit ut massor på tiden, alla moment har tagit väldigt lång tid. Arbetsgivaren är ett stort svenskt välkänt företag så jag gissar att det är en massa byråkrati.

Jag går på semester nu på fredag och så gör även min chef och de flesta kollegorna. Jag skulle verkligen vilja säga upp mig nu, idag eller i morgon. Jag vill absolut inte komma med min uppsägning fredag eftermiddag eller när jag redan gått på ledighet. Min man säger att jag ska tänka bara på mig själv och vänta in att allt blir klart. Vad tycker ni?

Kan tillägga att sett till uppsägningstid så behöver jag inte säga upp mig än på över tre veckor. Men jag vill inte gå och hålla det här hemligt längre. Det har redan gått mer än en månad sedan jag tackade ja till nya jobbet.


Jag brukar be om ett mail när jag får muntligt besked med allt man kommit överens om som tjänst, lön, startdatum och eventuella övriga villkor. Sen säger jag upp mig. Då har man det skriftligt om något skulle strula.
 
Jag förstår verkligen att man vill vänta in avtalet. Men också att det är skitjobbigt att inte kunna vara öppen och ärlig. Har haft en liknande situation precis, med en kollega som fått nytt jobb. Det tråkiga för oss har blivit konsekvenserna av att cheferna inte vetat, samtidigt som organisationen är i ett väldigt känsligt läge. Om de hade haft ”alla kort på handen” hade andra beslut tagits, förmodligen med bättre resultat. Vi är en liten organisation, som är i en svår sits med uppsägningar och varsel, så det påverkar såklart. Jag har dessutom vetat om hennes nya jobb, eftersom jag var referens. Har mått skit av att ledning och kollegor inte vetat, samtidigt som verksamheten planeras och omstruktureras utifrån den personalgrupp som (de trodde) att de hade. Om du bara ska tänka på dig själv är det säkert klokt att vänta. Samtidigt kanske det inte ger några större konsekvenser för dig att vara ärlig redan nu? Det beror såklart på verksamheten och relationerna tänker jag. Sen behöver man ju inte skriva på papper för uppsägning förrän det andra är klart, det är väl först vid påskrift som det gäller (osäker)?
 
Jag brukar be om ett mail när jag får muntligt besked med allt man kommit överens om som tjänst, lön, startdatum och eventuella övriga villkor. Sen säger jag upp mig. Då har man det skriftligt om något skulle strula.
Jag har gjort liknande då regionen var extremt sega på att plocka fram ett kontrakt. Hade förtroende för chefen som jag kände till sedan innan och fick överenskommelse om tjänst och lön på mail. Tror det dröjde fem veckor från vår överenskommelse till att HR fått fram kontraktet, så uppsägningstid och tänkt start hade ju havererat totalt annars.
 
Jag har gjort liknande då regionen var extremt sega på att plocka fram ett kontrakt. Hade förtroende för chefen som jag kände till sedan innan och fick överenskommelse om tjänst och lön på mail. Tror det dröjde fem veckor från vår överenskommelse till att HR fått fram kontraktet, så uppsägningstid och tänkt start hade ju havererat totalt annars.
Fast det ansvaret är ju nya arbetsgivarens
 
Jag har upplevt ett par fall i min närhet där tjänsten plötsligt inte längre fanns eller ag dragit sig ur.

Skulle ALDRIG säga upp mig innan avtalet var påskrivet.

Jag har varit i den sitsen. Vi hade skrivit papper, men bara på en timanställning (för att jag skulle kunna gå den betalda introduktionen innan jag började "på riktigt") eftersom startdatum inte var hundra procent spikat ännu. Sen hände det grejer som gjorde att tjänsterna inte längre fanns. Det var inget litet, obskyrt företag utan de har många anställda - det kan ändå hända.
 
Fast det ansvaret är ju nya arbetsgivarens
Absolut, men jag var också angelägen om att byta jobb, av anledningar. Det underlättar så klart att jag har ett yrke där jag knappast kommer gå arbetslös en dag om jag inte själv vill inom överskådlig framtid. Alla gör förhoppningsvis en riskbedömning utifrån sin egen situation vad gäller arbetsmarknad och livssituation. För mig där och då var det good enough att ha det skriftligt även om det inte var i form av ett kontrakt :)
 
Jag har ett nytt jobb på gång. Jag har fått ett muntligt erbjudande med fastställd lön som jag tackat ja till. Vi har kommit överens om startdag. Men avtalet är inte skrivet ännu. Jag vet att de håller på att ta fram alla papper men det tar tid. Hela rekryteringsprocessen har dragit ut massor på tiden, alla moment har tagit väldigt lång tid. Arbetsgivaren är ett stort svenskt välkänt företag så jag gissar att det är en massa byråkrati.

Jag går på semester nu på fredag och så gör även min chef och de flesta kollegorna. Jag skulle verkligen vilja säga upp mig nu, idag eller i morgon. Jag vill absolut inte komma med min uppsägning fredag eftermiddag eller när jag redan gått på ledighet. Min man säger att jag ska tänka bara på mig själv och vänta in att allt blir klart. Vad tycker ni?

Kan tillägga att sett till uppsägningstid så behöver jag inte säga upp mig än på över tre veckor. Men jag vill inte gå och hålla det här hemligt längre. Det har redan gått mer än en månad sedan jag tackade ja till nya jobbet.
Jag skulle alla gånger väntat till allt påskrivet och till du ”måste” säga upp dig för att inte strula till det med uppsättningstid. Jobbar delvis med rekrytering och vet fall där saker ändrats innan papper påskrivna (trots muntligt ok..) och även varit med om att personer blivit uppsagda innan tjänsten påbörjats. Så klart jätteovanligt men hade inte sagt upp mig innan jag varit ”tvungen”.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Gammal användare, men då inget är helt klart får det bli såhär. Jag har i princip bestämt mig för att säga upp mig från jobbet. Har...
Svar
2
· Visningar
1 379
Senast: VLMF
·
Skola & Jobb Eftersom buke är mitt orakel hoppas jag på bra svar från folket. Har hamnat i en lite knepig situation och jag vet inte riktigt vilken...
2 3
Svar
52
· Visningar
8 998
Senast: Fiorano
·
Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
10 357
Senast: Imna
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Så dök det då äntligen upp två kallelser till anställningsintervjuer - efter dryga 2 månads jobbsök. Jag ÄLSKAR att gå på...
Svar
11
· Visningar
1 810
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2025
  • Avels fråga
  • Hur är processen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp