Säga upp dagis

S

soma

Jag funderar på att ta Wilton från dagis till hösten. Inte för att det har varit något problem. Han älskar sitt dagis. Men han fixar ensamheten bra och det finns ju roligare saker man kan göra för 1700 kr/mån (köpa en ny valp :angel:). Han är då ca 1,5 år.

Mina arbetstider är olika för varje termin (lärare) men som gymnasielärare har man 34,5 h på arbetsplatsen och 10 h hemma. Visar den här terminens arbetstider som exempel. Min sambo är hemma på lunchen, men arbetar annars längre dagar än jag.

Må: 8-15 (Ensam 4+2 h Husse hemma på lunchen)
Ti: 9-15 (Ensam 3+2 h Husse hemma på lunchen)
On: 11-16.30 (Ensam 1+ 3,5 h Husse hemma på lunchen)
To: 9-15.30 (Ensam 2+2,5 h Jag hemma på lunchen (2h))
Fr: 11-14 (Ensam 3h)

Frågan är om dessa timmar 3-6 h är för mycket för honom att vara ensam. Tycker att det ser mycket ut när man ställer upp det så här. Eller är det mycket?

Sv: Säga upp dagis

Min hund skulle klara av det men jag skulle nog ändå leta runt efter en pensionär/student eller nån som kanske vill ha lite sällskap ett par dagar i veckan? Så han slipper sitta själv fem dagar i rad menar jag. Då kommer du ändå ner i kostnad rätt rejält.

Har inte dagiset han går på deltidsplatser?

Jag tycker inte det låter som att det är för mycket. Särskilt inte när det aldrig är mer än 4 timmar i sträck och aldrg mer än 6 timmar totalt. Det enda man får tänka på är att aktivera hunden ordentligt morgon och kväll :)

Jag tycker att det ser bra ut! Påminner ganska mycket om tiderna som mina vovvar har! :)

Jo, priset 1700 är halvtid, 1-3 dagar/vecka. Idag går han tre dagar må-ons på dagis och är hemma själv to-fr (de tider som ovan). Och det funkar bra.

Har också en mamma som endast arbetar 25% som gärna passar honom vid behov. Men jag vill inte vara beroende av att hon "måste" ta han en dag i veckan. Det är ju faktiskt jag som skaffat hund och inte hon. Men känner jag att han behöver sällskap någon dag kan han självklart vara där! Men absolut, en avlastning 1-2 dgr/vecka vore ju toppen. Ska kika efter bra alternativ.

Nä, han är hemma minst en timme. Äter lunch lite snabbt, promenerar och aktiverar hunden och lämnar sen. Vi har båda väldigt nära till jobbet. 10 min promenad, 5 min bil/cykel. Lyx :angel:

Jo det märks helt klart stor skillnad på de dagar han är på dagis och de dagar han är hemma.

Men jag funderar på att börja med agility så då har vi säkert alltid saker att träna. Just nu är det fortfarande mest vardagslydnad.

Men jag tror inte att det finns risk för underaktivering. Det är full fart här med skogspromenader, bus och träning på tomten osv...

Liknande trådar

Övr. Hund Hur perfekt måste ens liv vara för att det ska vara okej att skaffa hund? Jag menar - hur anpassat till hunden måste livet vara för att...
2
Svar
23
· Visningar
4 046
Senast: Migo
·
Foder & Strö Jag skaffade häst för ett halvår sedan och har lite bryderier i mitt stall. Jag har aldrig haft häst innan, men även de som har stallet...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 215
Småbarn Usch, sitter här alldeles ledsen för jag känner mej stressad över hur livet kräver att jag är ifrån min dotter så mycket. Går sista...
Svar
5
· Visningar
1 585
Övr. Hund I somras övertog jag en hund som nu precis har fyllt 6. Visste redan då att hon inte kunde vara själv men tänkte med gott mod att...
Svar
1
· Visningar
1 133

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Akvarietråden V
  • Kattbilder #10

Hästrelaterat

Tillbaka