såg monté lopp igår

M

Marri

kanske fel tråd men...igår såg jag det första monté loppet i mitt liv.till min stora besvikelse insåg jag att jag nog är förlång för monté...jag är liksom 13 år å redan 171. dom som red såg ut å vara 150-160 :cry: har jag tur så växer jag nog inte så mycke mer.min pappa är 180 å min mamma 171. men jag kanske kan tävla stora varmblod? jag har en bild där jag sitter på ett varmblod som e 168.ser jag förstor ut att tävla monté på honom?
www.snyggast.se/?2973649

kram :bump:

nej! du är absolut INTE för stor!!! längden spelar ingen större roll. det är snarare vikten. man väger väl mer ju längre man är (nu vet ju jag inte vad du väger men det kan ju inte vara mycket!) men det är som sagt länge kvar innan du kan ta licens och ge dig ut på banan! men vill du rida så kan inget stoppa dig!! :) man skall ha mål! jag vet många som är strax under 1.70 som rider på bergsåker, så det borde inte vara några problem...

Jag är 178 cm och rider monté och det fungerar utmärkt. Däremot måste man vara mer "välbalanserad"(kroppsmedveten) som ryttare ju längre man är så där har kortisarna en fördel, som dock inte alltid är en fördel....för har man en häst som behöver balanseras upp så är det lättare om man har lite längd. Luddigt kanske men jag hoppas du förstår hur jag menar.
Var det på Romme du såg monte'loppet igår?

Det är absolut inget problem. Jag är 173cm och rider galoppörer..där kan man nog känna sig lite stor i bland (när man ser alla småttingar runt omkring sig)men jag håller med förra inlägget att allt handlar om kroppsmedvetenhet,styrka och balans. Har själv tänkt att ta montè licens snart men då kommer jag att stå i sadeln på samma sätt som jag gör när jag rider mina galopphästar. Har provat det även på travarna och även dom störs mycket mindre av att man står, i stället för som dom flesta i sverige rider idag. Det blir tyvärr mycket studds vilket i sin tur kan leda till att hästen mycket lättare hoppar.
Lycka till och våga prova!

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka