Såg en annons

Mysgrisen

Trådstartare
En kvinna som regelbundet återkommer på den annonssidan har återigen blandrasvalpar till salu. Hon har flera kullar varje år, avlar alltså regelbundet på blandisar.

Min undran är, hur kan man veta att valpar som är precis nyfödda har toppenpsyke och fysik? :crazy:

Känns väldigt oseriöst.. :crazy:

Sv: Såg en annons

Jag antar att hon säljer dom vet.besiktadeoch ID märkta(chip)!! Annars är det olagligt!!!
Kolla också hur ofta hon tar kullar på tikarna...man får inte låta hundar få valpar på varje löp!!!
Då är det ett fall för djurskyddet!!!

Man kan ju ha gjort kombinationen tidigare, med lyckat resultat. ;)

Men jag förstår vad du far efter - det finns många tveksamheter när det kommer till seriös/oseriös hundavel, både bland rasfolk och blandrasodlare...

ancan skrev:
Jag antar att hon säljer dom vet.besiktadeoch ID märkta(chip)!! Annars är det olagligt!!!
Kolla också hur ofta hon tar kullar på tikarna...man får inte låta hundar få valpar på varje löp!!!
Då är det ett fall för djurskyddet!!!

Jo dom är besiktade märkta och avmaskade.
Det verkar inte vara samma tik varje gång.

Itchie skrev:
Man kan ju ha gjort kombinationen tidigare, med lyckat resultat. ;)

Men jag förstår vad du far efter - det finns många tveksamheter när det kommer till seriös/oseriös hundavel, både bland rasfolk och blandrasodlare...

Men även om man gjort den kombinationen förut så kan man ju inte veta vilken ras som kommer att slå igenom denna gång.

Mysgrisen skrev:
Men även om man gjort den kombinationen förut så kan man ju inte veta vilken ras som kommer att slå igenom denna gång.

Vad är det för raser i annonsen..Tänkte om det är samma som jag sett!!

Nja, om det är en korsning i första generation (dvs båda föräldrarna är renrasiga men av olika raser) så kan man förvänta sig relativt homogena kullar. Om det är t ex fyrvägskorsningar blir det lite svårare, men om du har gjort samma kombination innan och valparna då var relativt lika sinsemellan, så är chansen stor att du får likvärdigt resultat om du upprepar parningen. Men, som du skriver - man kan ju aldrig VETA säkert.

svart arabhingst skrev:
Vad är det för raser i annonsen..Tänkte om det är samma som jag sett!!

Den här gången var det Golden retriever-leonberger och appenzellersennen.

Förut har det varit golden-rottweiler och bernersennen-leonberger + en till ras som jag inte kommer ihåg just nu.

För ett par år sedan (eller kanske fortfarande???) var det någon från Småland som härjade på Tv4 Text med ideliga blandraskullar innehållande Golden Retriever, Berner Sennen och Border Collie. Ev Labrador också, är inte säker. Har alltid undrat över honom/henne/dem, om det sköttes väl. Det måste varit rena "puppy mill"en...

Mysgrisen skrev:
En kvinna som regelbundet återkommer på den annonssidan har återigen blandrasvalpar till salu. Hon har flera kullar varje år, avlar alltså regelbundet på blandisar.

Min undran är, hur kan man veta att valpar som är precis nyfödda har toppenpsyke och fysik? :crazy:

Känns väldigt oseriöst.. :crazy:

Du kan inte veta att valpar som är nyfödda kommer att bli perfekta varken då hunden är renrasig eller blandras...
Det har ju varit rätt många diskussioner om blandras/renras och sanningen är att många blandraser är helt ok. Visst det är oseriöst att avla på dom men det tycker jag det är att avla på eng. bulldog också eftersom dom har många rasrelaterade problem.
Min poäng är egentligen att man inte ska höja renrasaveln upp i skyarna för det förekommer en hel del oseriös avel även där :smirk: .

I halland finns en kvinna som säljer border collie valpar som renrasiga, vilket dom iofs är, men hon "glömmer" att tala om att föräldrarna är helsyskon!!!

ancan skrev:
I halland finns en kvinna som säljer border collie valpar som renrasiga, vilket dom iofs är, men hon "glömmer" att tala om att föräldrarna är helsyskon!!!

Vissa anser ju att det bästa är att avla på detta sätt...dock inte jag...fast jag har egentligen inte nog med kunskap för att uttala mig om linjeavel :smirk: .

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Hundhälsa Detta är nog det absolut svåraste jag någonsin har behövt skriva. Jag har en pomeraniantik på snart 4 år, hon är min första hund och...
Svar
17
· Visningar
6 508
Senast: Sel
·
Hundavel & Ras Frågat med glimten i ögat, men detta tycker jag är lite filosofiskt intressant. Vem är det som ska vara tacksam i en hundaffär...
Svar
12
· Visningar
1 473
Senast: Hyacinth
·
Hundavel & Ras Idag fick jag reda på att en släkting till mig (med registrerad kennel) har låtit para sin blandrastik som har den värsta mentaliteten...
2
Svar
23
· Visningar
4 373
Senast: BornAgain
·
Övr. Hund Min hund fyller sju år i mars. Han är en blandras mellan 75% Jack russel och 25% Dansk-svensk gårdshund. Han är en fantastiskt snäll och...
Svar
11
· Visningar
6 162
Senast: paradiset
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka