Saft- och syltutrustning

moiran

Trådstartare
Jag är på jakt efter bra syltburkar och saftflaskor, och nu när klarbärssäsongen nått sin höjdpunkt börjar det brinna lite i knutarna....

Jag har några få gamla burkar från köpesylt, men jag tycker locken verkar så dåliga på dem, så jag tänkte köpa nya ordentliga som jag kan använda om och om och om igen. Fördelen blir ju också att alla lock passar alla burkar så man slipper sitta och prova lock när det är dags att koka sylt. :D

Jag har hållit lite utkik och hittat ett par ställen som säljer burkar och flaskor med patentkork/-lock plus reservdelar så som extra gummiringar. Var köper ni era burkar?

Vidare. Mamma och farmor brukade alltid koka bären och slå dem i en silduk där de fick stå och droppa av för att bli saft. En silduksställning har jag inte hittat på något enda ställe. Däremot verkar det finnas gott om saftmajor. Vad är fördelen med en saftmaja? Den är ju rätt skrymmande under de typ 10 månaderna man inte använder den... Och går det fortfarande köpa silduksställningar att ställa på gryta/hink någonstans, eller måste jag tillverka en själv?

Sv: Saft- och syltutrustning

Silduk har jag köpt på Ica Maxi. Burkar däremot har jag aldrig tänkt på, brukar frysa sylten i glasslådor, helst Sias ½-liters;)Och glassen är ju så god, så man samlar ju på sig några stycken:angel:

Jag använder gamla konserveringsburkar i glas till min sylt och gelé, brukar finnas sådana i lager hos föräldrar/mor-farföräldrar :). Även på loppisar och secondhand butiker kan man göra fynd. Mina följde med i huset som jag flyttade till och jag tycker de är både smidiga och snygga. Eftersom locken är i glas blir de heller inte så sunkiga som gamla lock till köpeburkar kan bli.

Jag använder saftmaja och det är betydligt mindre bökigt än att koka bären och sila i från i duk och sedan koka upp med socker igen. Saftmajan består av tre delar, överst lägger man bär (upptill 10 liter går i samtidigt) och socker. Längst ner fyller man på vatten och sedan låter man vattnet koka i cirka en timme (fyller på regelbundet så att det inte kokar torrt) och då bildas det färdig saft i mitten som bara är att tappa ur rakt ner i flaskorna. Min saftmaja övervintrar på vinden och tar ju egentligen inte större plats än den kastrull man måste ha för att koka bären i om man använder silmetoden.

Jag använder gamla konserveringsburkar i glas till min sylt och gelé, brukar finnas sådana i lager hos föräldrar/mor-farföräldrar :). Även på loppisar och secondhand butiker kan man göra fynd. Mina följde med i huset som jag flyttade till och jag tycker de är både smidiga och snygga. Eftersom locken är i glas blir de heller inte så sunkiga som gamla lock till köpeburkar kan bli.

Jag använder saftmaja och det är betydligt mindre bökigt än att koka bären och sila i från i duk och sedan koka upp med socker igen. Saftmajan består av tre delar, överst lägger man bär (upptill 10 liter går i samtidigt) och socker. Längst ner fyller man på vatten och sedan låter man vattnet koka i cirka en timme (fyller på regelbundet så att det inte kokar torrt) och då bildas det färdig saft i mitten som bara är att tappa ur rakt ner i flaskorna. Min saftmaja övervintrar på vinden och tar ju egentligen inte större plats än den kastrull man måste ha för att koka bären i om man använder silmetoden.

Just såna konserveringsburkar var vad jag var ute efter. :) Jag har turligen hittat såna att köpa (inklusive extra gummiringar) då min mormor behöver sina och min farmors har gått ett ont öde till mötes. Men de är ju inte direkt snorbilliga.... :p

Saftmajan måste väl vara större än en saft och syltkastrull om man ska få plats med vatten också..? Dessutom måste man väl ändå ha en sån där stor kastrull för att koka sylt? :D Nu har jag väl egentligen inga problem med lagringsmöjligheter, men det tar alltid lite emot för mig att köpa specialgrejer som man bara kan använda till en grej några få dagar om året. ;) Men jag ska tänka över det där med syltmaja, för jag har hört många som gillar den!

Delen för vattnet rymmer inte många liter vatten, största delen är där man häller i bären. Tycker den är guld värd! :bow:

Ställningar till sildukar tycker jag finns i alla större varuhus typ Coop och Maxi. :idea: Var hittade du återförsäljare för gummiringar?

Delen för vattnet rymmer inte många liter vatten, största delen är där man häller i bären. Tycker den är guld värd! :bow:

Ställningar till sildukar tycker jag finns i alla större varuhus typ Coop och Maxi. :idea: Var hittade du återförsäljare för gummiringar?

Aha, jag tyckte jag letat där, men jag kanske inte har letat på rätt ställe. Ska fråga nästa gång jag är på Coop och handlar (attans att jag var där idag)!

Jag pm:ar om återförsäljaren!

Jag och pojkvännen köpte silduk och syltburkar på Ö&B nyligen. Det var ingen gummring på burkarna vi köpte (även om det fanns såna också) - behövs det verkligen? Min pappa gör sylt och mos i mängder varje år, och han använder vanliga glasburkar som det varit t.ex. sylt, tomatpuré, senap osv i. Han använder samma burkar igen och igen, det är inga problem.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka