Särgymnasie

Status
Stängd för vidare inlägg.

Coop

Trådstartare
Någon som vet hur det fungerar med särgymnasie?

Tex om en elev är bort en termin och eleven får i allafall gå ut samtidigt som de andra. Betyder det att det inte är lika noga med att fullfölja eller får de inte fulla betyg och måste gå komvux för att komplettera det som fattas? Eller har det med ålder att göra att man inte får gå längre i gymnasie än tills man fyller 20 år?

Någon som vet??
 
Sv: Särgymnasie

Från skolverkets hemsida:
Omdöme och betyg
Elever i den obligatoriska särskolan ska få intyg om genomgången utbildning. På begäran kan eleverna också få ett studieomdöme. Om eleverna vill kan de dessutom få ett betyg år 8, 9 och 10. Betygen sätts på elevernas kunskaper i relation till de kriterier som anges i kursplanerna
för särskolan. Betygsskalan är tvågradig och omfattar betygsstegen Godkänd och Väl godkänd.

Betygsskalan i gymnasiesärskolans nationella och specialutformade program är tvågradig. Betygsstegen är Godkänd och Väl godkänd. Elever som inte når nivån för godkänd får ett intyg på genomförd utbildning. Ett sådant intyg får också de elever som går i verksamhetsträning inom det individuella programmet.

Särvux
Särvux är en egen skolform som följer samma läroplan som gymnasieskolan och kommunala vuxenutbildningen. Däremot har särvux egna kursplaner och timplaner. Skolformen vänder sig till vuxna psykiskt utvecklingsstörda som vill komplettera sin utbildning. Utbildningen bedrivs i form av fristående kurser och syftar till att ge kunskaper motsvarande de som ges i den obligatoriska särskolan och i gymnasiesärskolans nationella program. Eleverna kan välja att studera en enda kurs, eller olika kombinationer av kurser.

Timplanerna i särvux anger endast riktvärden. En elev kan behöva mer eller mindre tid för att nå ett utbildningsmål och har alltid rätt att fullfölja kursen. Förutsättningen är dock att eleven bedöms ha förmåga att nå ett bestämt utbildningsmål. Betygsskalan i särvux är tvågradig och omfattar betygen Godkänd och Väl godkänd. Betyget ersätts med intyg för de elever som inte uppnår betyget Godkänd.


Jag är inte helt säker, men jag tror inte att eleven måste komplettera "det som saknas". Det mest troliga är nog att man får ett intyg men inget betyg.
 
Sv: Särgymnasie

Funderar vidare på hur man får gå på särvux?

Om man går i särskola måste man väl ha papper på att man inte klarar vanlig skolgång eller har jag fel?

Fungerar det på samma sätt med särvux?
 
Sv: Särgymnasie

Från Skolverket:

Vem får delta i särvux?
Man måste vara minst 20 år (från och med 1 juli det år man fyller 20 år är man behörig). Om man är yngre än 20 år och har slutfört utbildning i gymnasiesärskolan är man också behörig.

Man måste vara utvecklingsstörd eller "har fått ett betydande och bestående begåvningsmässigt funktionshinder på grund av hjärnskada, föranledd av yttre våld eller kroppslig sjukdom". Vuxna med "autism eller autismliknande tillstånd" är också behöriga.
Man måste vara folkbokförd i en kommun.
Man måste sakna eller ha brister i de kunskaper som kursen ska ge
Man måste ha förutsättningar att följa kursen.
(Skollagen, 12 kap, 6 och 7 §§ samt 1 kap, 16 § Särvuxförordningen, 3 kap 3 §

Om villkoren är uppfyllda är man behörig till utbildningen. Det innebär inte att man har en garanterad rätt till den.

Alla som studerar i särvux ska ha inflytande över hur utbildningen utformas. Omfattningen och utformningen av detta inflytande ska anpassas efter de studerandes förutsättningar. (Skollagen 12 kap 2 § )


Jag har bara erfarenhet från grundsär, men hittade detta på nätet.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Jag är lite rådvill... dottern vill ju ha ett husdjur, och jag har tittat på massor av olika djur som kanske kunde funka men jag vet...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 982
Senast: Amha
·
Övr. Katt Så jag har ett fritidshus på landsbygden och en katt som inte är så väl anpassad till livet i utomhus. Men hon är ändå väldigt nyfiken...
2
Svar
23
· Visningar
1 186
Senast: GoLightly
·
Hundhälsa Ska försöka fatta mig kort. Har en 9 årig okastrerad Chihuahua tik. Hon har varit frisk förutom några småsaker under årens lopp. I...
Svar
0
· Visningar
457
Senast: cassina
·
Skola & Jobb Jag har varit anställd på mitt jobb i snart 4 år och har trivts varenda dag. Men nu har jag hamnat i ett läge där trivseln är borta. Det...
2
Svar
37
· Visningar
3 367
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp