sälja nu eller senare?

bondelinda

Trådstartare
Köpte en 3-åring i höstas, ett korsningsto (arab/halvblod/varmblod) som ett litet impulsköp. Var egentligen inte behov av en ny häst men såg det som ett roligt projekt att rida in och utbilda.

Har jobbat med att uppfostra henne, lasttränat, tömkört, löshoppat och även ridit in henne dock endast riden lite sporadiskt 10-15 ggr men det har funkat bra både ute och i ridhus, skritt och trav sitter men galoppen har vi inte fixat ännu.

Nu är det så att jag har blivit gravid och ska ha barn i juli. Jag rider fortfarande men det är ju en tidsfråga innan jag måste sluta.

Är i valet och kvalet om jag ska försöka sälja henne nu eller få ut henne på foder ett halvår-ett år. Men fodervärd kan ju vara både bu och bä. Eller så får hon stå nu och vila fram till hösten då jag kan börja rida igen, kan ju visserligen longera och tömköra lite när jag är gravid men det är ju osäkert hur mycket jag orkar.

Tror ni att hon är mer lättsålt som nyinriden 4-åring (med det hon kan nu) eller tjänar jag på att behålla henne och vidarutbilda henne och sälja henne nästa vår? Hästmarknaden ser ju rätt så dyster ut men vad tror ni priset på henne skulle ligga på om jag sålde henne nu eller om jag väntar och utbildar henne vidare och kanske startar några clear-rounder?
 
Sv: sälja nu eller senare?

Varmblod och arab drar ner priset. Kanske kan få 20 för henne i dagsläget om du hittar rätt köpare.
 
Sv: sälja nu eller senare?

Generellt är det lättare att sälja hästar när det är ljust och varmt ute d v s vår och sommar. Så om du ska sälja så är det nu till våren du ska försöka.
Men det är ingen lätt såld häst och priset får ju ligga därefter. 20" eller 10" beror lite på storleken på henne också.
 
Sv: sälja nu eller senare?

Betänk vilka kostnader du kommer att ha varje månad du behåller hästen och väg detta mot eventuell förtjänst.

Icke att förglömma innebär varje dag även en potentiell risk att hästen skadar sig och medför ännu högre kostnader samtidigt som den då inte går att sälja.

Med andra ord: sälj nu (om du har tur att hitta köpare).
 
Sv: sälja nu eller senare?

Det där med "spara och vidareutbilda" har man ju hört ett antal gånger. Sen försöker man sälja på "potential", sen står du där med en utvecklingsbar
12-åring. Om du missförstår mig rätt.

Sälj nu, till det pris du får, hästen kostar för varje månad som går.
 
Sv: sälja nu eller senare?

Svårsåld häst oavsett om du säljer i vår eller senare.

Jag tycker att beslutet beror på hur roligt du tycker att det är att utbilda.

Om du tycker att det är kul att utbilda - och är duktig på det så att du kan meritera hästen i åtminstone LB i vald gren, så kan ju det vara ett skoj projekt.
Har du en relativt ung häst som är meriterad LB, så kan det ju ge rimliga pengar även på en korsning.
Har du en outbildad korsning av den typen så blir det inte mycket pengar.

Man ska ju också tänka på att en graviditet och föräldraskap är en "okänd storhet" i sammanhanget.

Det är inte säkert att du kommer igång och rider på riktigt i höst.
Barnet tar tid och engagemang, du kan nog känna sviterna efter en förlossning i kroppen.

Om du säkert ska sälja hästen inom en relativt överskådlig framtid (säg ett år) så är det nog lika bra att sälja nu.

Pengarna som det kostar att försörja hästen, får du antagligen inte tillbaka om ett år.

Tillägg: du har suttit in hästen 10-15 gånger men inte fått till galoppen.
Du har inte frågat efter prisbild men jag skulle gissa 10.
 
Sv: sälja nu eller senare?

Som jag misstänkte, rasen drar ner priset oerhört...

Tycker själv att hon blivit betydligt trevligare och lydigare efter jag börjat jobba med henne och det har redan varit en hel del jobb, bara vanlig unghästuppfostran som förra ägaren "glömt"...

Hon är dessutom inte speciellt stor, ca 150 i mankhöjd vilket gör att hon troligen inte kommer att passa mig framöver. Själv är jag 175 cm lång. En tanke hade ju varit att behålla henne för eget bruk.

Jag har ju ingen jättebrådska att bli av med henne bums, det kan ju hjälpa att hitta rätt köpare.
 
Sv: sälja nu eller senare?

Tyvärr är storleken också ett minus för hästens del. Jag har försökt sälja en vbl-korsning, dock kapabel som d-ponny. Kommer aldrig köpa en sådan häst igen, just för att det inte finns någon marknad för dem om man måste avveckla. Kanske kan du få 10 för den, kanske inte. Hade annonserat redan nu, har hästen inte startat något med gott resultat kommer den inte kunna säljas dyrare trots utbildning enligt min erfarenhet.
 
Sv: sälja nu eller senare?

Ja tyvärr så i den storleken är det svårt att sälja renrasigt också. Tror den största efterfråga på hästar i den storleken faktiskt finns på ridskolor. Men då ska ju hästen vara välutbildad och lämplig som verksamhetshäst.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp