Sälja Föl? Hur/När?

Chambery

Trådstartare
Hur gör ni som föder upp hästar och börjar annonsera ut dom direkt efter att dom är födda, Fölet är ju inte leveransklart förens tidigast vid 6 mån ålder.

Hur gör ni med betalning?
Försäkring?
Kontrakt?

mvh
 
Sv: Sälja Föl? Hur/När?

Mina föl är i regel till salu direkt när det är födda -eller ja när jag vet att dom är friska och fungerar normalt :D

Jag har sålt några föl tidigt och jag vill göra klart affären direkt. Ingen handpenning för betalning vid leverans osv. Det är helt och hållet upp till köparen om denne vill vänta tills fölet är leveransklart men jag håller det inte och då får dom ta risken att den blir såld, eller att priset går upp om jag inte lovar ett fast pris (isf står jag naturligtvis för det) osv.

Då skriver man kontrakt, vet besiktigar och fölet betals till fullo direkt om vi inte kommit överens om något annat.
Ibland har jag sålt på avbetalning men då ska fölet vara betalt innan det åker och vi har gjort upp en lämplig plan. Obs, det är inte detsamma som att köpa vid leverans utan köparen tar över risk, försäkring samt betalningsskyldighet oavsett vad som händer under tiden. Ett varv i transporten så har köparen tagit hästen i besittning.

Jag skulle aldrig sälja mot handpenning och stå där med föl och risk i 8-9 månader eller mer och så kanske det händer något och jag har tackat nej till andra köpare på vägen. Däremot är det inga problem som sagt om köparen vill vänta med att köpa hästen men då "på egen risk" likaväl som att jag tar risken att köparen hittar något annat och jag inte hittar någon ny köpare.
 
Sv: Sälja Föl? Hur/När?

Tack så mkt för svar!

Jag går nämligen i säljtankar gällande mitt hingstföl. Jag har stoet också till salu. Men säljer dom också varförsig men då leverans vid tidigast 6 mån ålder. :) Jag frågar då jag fått flertal förfrågningar på tele och e-mail gällande hingstfölet men alla vill betala handpenning och betala resten vid leverans? :crazy: Jag tyckte det var och kändes konstigt, jag trodde man skrev kontakt och gjorde full betalning dirket och att fölet sedan går kvar med sin mamma fram till leverans.

Fölungen säljs ju billigare nu vid 1 veckas ålder.... men är mycket möjligt att jag vill sälja han för det dubbla vid 6-7 mån ålder då man mer ser vad han blir för något och kanske har visas på fölpremierning. Därför hade jag lite tanken..affär nu då är det detta pris som gäller.. varesig hästen blir bättre eller ej... men affär ett halvår framåt i tiden vill jag kanske ha mer betalt. :angel:
 
Sv: Sälja Föl? Hur/När?

När jag köpte min så betalade jag en handpenning när jag bestämt mig, så skrev vi i kontraktet att hästen skulle hämtas visst datum (vi båda ville att fölet skulle vara minst 8 månader) och när kontraktet var underskrivet så började jag betala försäkring och stod för risken medan uppfödaren betalade för uppehället osv.
Jag skulle ha betalat hela köpeskillingen innan jag hämtade den.

Inga problem :D
 
Sv: Sälja Föl? Hur/När?

Det går bra att diskutera villkor och praktiska saker kring fölförsäljning, men inte priser för då blir det en smygannons.

Görel - moderator
 
Sv: Sälja Föl? Hur/När?

undrade faktsikt själv varför priset hade något me detta att göra?
Har desutom inte skrivit ut stam eller likande på någon... så tror inte att någon vill köpa utan att få mer info! :p
 

Liknande trådar

Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
955
Senast: Ketrawzc
·
Avel Hur snabbt efter fölning börjar ni rida era ston? Om de vart ridna under tiden lätt o är något äldre. Mitt sto är 15 och blir hennes...
Svar
11
· Visningar
1 400
Senast: Teilani
·
Avel Fick ett hingstföl i slutet av juni iår och planen var att ta hem sto och föl som inackordering för sällskap till honom. Tyvärr blev han...
2
Svar
32
· Visningar
3 660
Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under...
2
Svar
23
· Visningar
1 503
Senast: super
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp