Säga upp sig och bli timmis?

bergstopp

Trådstartare
Ja, vart ska jag börja.
Jag har i många år lidit av ångest och extremt dåligt samvete. Jag har aldrig jobbat mer än 65% innan jag blev gravid och bara det tyckte jag var jobbigt i perioder.
Jag var sjukskriven ett tag för några år sedan när jag hade en riktig dipp. Då jobbade jag bara 50% men behövde ändå bli sjukskriven.

Jag tycker det är jättejobbigt, jag vill ju också kunna klara av jobb och vardag som alla andra.

Det senaste har jag funderat på om mina arbetstider förvärrar mitt mående. Jag jobbar dag/kväll och varannan helg vilket såklart gör det svårt att skapa en rutin i livet.

Nu när jag är mamma känner jag att det får vara nog. Jag vill bara LANDA, hitta mig själv, vara nöjd med det jag gör och inte må dåligt för allt.
Var hos läkaren för några veckor sedan och han tyckte det var duktigt av mig att jag jobbar trots mitt mående.
Jag skulle kunna bli sjukskriven om jag ville och ett tag tänkte jag att det kanske är lika bra.
Jag mådde som bäst när jag var hemma under graviditeten och var mammaledig.
Jag kunde skapa rutin och ta hand om barn och hästar i lugn och ro.

Nu har jag precis blivit timanställd på mitt absoluta drömjobb, som är dagtid.
Först om ett år finns det möjlighet att bli fast anställd där.
Då vill jag inte vara sjukskriven, då missar jag chansen att jobba extra där och således öka chanserna att bli fast anställd nästa år.

Jag pratade med min man om detta igårkväll. Han föreslog att jag skulle säga upp mig från mitt jobb och bara jobba extra dagpass.
Då har jag ändå en inkomst men kan planera lite själv.
Men vågar man det? Har någon gjort det?
 
Jag har för mig att det finns fler fördelar med månadsanställd men kommer inte ihåg vilka.
 
Står lite i en liknande sits just nu. Vet inte hur jag ska göra, men har tidigare valt bort fasta tjänster och heltid till fördel att jobba deltid eller på timmar. Att få styra sin tid själv är guld värt för mig och mitt mående. Klarar man det ekonomiskt med ev månader utan/lite jobb så borde det inte finnas några större hinder.

Skriv en lista på för- och nackdelar på dina alternativ. Brukar kunna hjälpa att ta beslut i de fallen.
 
Jag har länge haft jobb som jag inte trivs med, bara för att ha en inkomst. Har velat utbilda mig till något som kan ge mig ett vettigare jobb som jag kan trivas med, men då jag studerat tidigare så tyckte jag mig inte ha riktigt råd, måste nog läsa en termin utan inkomst + att vi köpt hus..men så blev jag sjuk och fick ett lite annat perspektiv. Livet är för kort! Alldeles för kort för att gå till ett jobb man nästan gråter för att man måste gå dit och ångesten på söndag kväll..näe! Det är inte värt det. Så idag började jag skolan :) Och trots att jag kanske inte är så himla sugen på att plugga så har jag iallafall målet framför mig och det känns oändligt mycket bättre än jobb. Oj vad jag haft ångest över att behöva gå tillbaka till jobbet (varit sjukskriven 7 månader) men nu behöver jag inte det!
 
Jag har gjort nått liknande. Trivs inte på mitt fasta jobb. Tog först tjänstledigt i 6 månader och provade att jobba som timvikarie på olika ställen. Ett fastnade jag för och vill verkligen fortsätta vara där så att jag kan ha någon chans den dagen det kommer ut fasta tjänster. Nu när tjänstledigheten är slut har jag ändå fått fortsätta ett halvår till med 25% tjänstledighet så jag jobbar bara 50% på mitt vanliga ställe(är anställd på 75%). Vilket gör att jag kan ha en fot på varje ställe, jag har tryggheten kvar i den fasta tjänsten men kan styra min övriga tid hur jag vill. Känns toppen! När jag inte får vara tjänstledig längre så kommer jag nog gå ner dom 25% helt och hållet i väntan på en fast tjänst på andra stället.
 
Jag har gjort det :) Bästa jag gjort :) Visst, det kan bli lite ångestfyllt att få ihop tillräckligt med timmar, men det är det värt.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Nu måste jag få skriva av mig lite. Allt går åt helvete för mig och jag verkar inte kunna göra någonting för att stoppa det. Inte som...
2 3
Svar
51
· Visningar
8 440
Senast: sjoberga
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 718
Senast: Blyger
·
Relationer Jag skulle vilja bolla lite kring det här med initiativförmåga och känslan som jag har av att alltid vara den som tar initiativ och "tar...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
6 055
  • Artikel
Dagbok Jag vill bara gnälla av mig, så jag gör det här. Jag hatar att jobba, det har jag alltid gjort sedan jag började sommarjobba. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
3 409
Senast: Exile
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp