F

Fregancya

Min häst surar ofta när jag ska sadla...:(
någon som har ett tips eller har ett sätt ni gör för att inte få den att bli det....
Snälla svara...
(även nej om ni inget vet)

Sv: Sadling!!

Kolla upp så att sadeln verkligen passar (sadelutprovare är lämpligt att ta hjälp av). Det kan vara så att sadeln inte passar och därmed skapar smärta någonstans.

En del hästar som surar vid sadling har ont någonstans.
Andra är missnöjda med utrustningen.
En del tycker helt enkelt det är obehagligt.

Det kan vara precis vad som helst. En jag känner blev av med alla problem efter att en kiropraktor hittat och rättat till en låsning i ryggen på hästen. En annan häst blev nöjd bara ryttaren hade fårskinnstunnel på sadelgjorden.

spänn bara lite i taget och inte allt på en gång

Hästen som jag rider surar också vid sadling. Det är en ridskolehäst så man kan ju anta att dom orutinerade ridskoleryttarna slänger på sadeln och drar åt så hårt dom kan det första dom gör.

Jag brukar lägga på schabraket först och sedan sadeln (han blir lugnast då, istället för att lägga på bådeoch samtidigt). Sedan spänner jag sadelgjorde så löst så att den knappt nuddar magen, går iväg en stund, går sedan tillbaka och spänner ett hål. Sedan spänner jag ingenting förrän det är dags att stiga upp. Då spänner jag litegrann, sitter upp från en pall och skrittar sedan.. Efter det spänner jag så det är klart för ridpasset! Det går jättebra för mig, och hästen är nöjd också. Det gäller att ta det jättelugnt och lyssna på hästen.

Lycka till med sadelträningen!

Jag lägger på sadeln först, sen sätter jag fast sadelgjorden på de lägsta hålen på båda sidor, sen drar jag lite i taget.

jo jag har börjat göra så hoppas det gör värkan

Min häst surade vid sadlning när jag hade min gamla hubertus, den var helt enkelt hemsk tyckte hon och det var den också, inge rolig sadel.

Nu "säger" hon ingenting när jag sadlar, tittar på sadel med bakåtstrukna öron bara men när hon ser att det är hennes gamla wintec så bryr hon sig inte, smart häst det där.

jo jag har tänkt på att det kan vara sadeln hon bryr sig om men har köpt en ny och det är samma med den:(

vi har en häst på ridskolan som är väldigt tjurig att sadla.
innan jag lägger på sadeln brukar jag känna med handen där vart sadelgjorden kommer ligga, och trycka lite grann (som man gör vid inridning när man vänjer hästen vid sadel, eller är jag helt ute och cyklar?) så att hon vänjer sig, sedan försiktigt lägga på sadeln och (som tidigare talare) spänna ett hål i taget.
visst, hon trivs fortfarande inte med det helt och hållet, men det blir bättre iaf.

tunn hud vid sadelgjorden kan göra att många hästar surar vid sadling. man ska spänna försiktigt och sedan dra ut huden jämt med handflatan. fårskinn eller dylikt kan underlätta för känslig häst på sadelgjorden.

mina tips är:

-kolla om sadlen sitter bra på hästen (sadelutprovare eller ngn som har bra erfarenhet)
- kolla ryggen (kanske har ont?)
- spänn sadelgjorden försiktigt! hellre 1 snäpp/flera ggr än flera snäpp/en gång
- lägg på sadlen försiktigt, släng inte på den.

min häst säger ingenting när jag lägger på sadlen.

jag är mycket försiktig med sadeln... spånner ett fål i taget...
ska nog köpa mig får ull hon har nog lite tun hud som jag kan se.. gör det ingen värkan tar jag dit någon.....

tack för tips:bow:

Min häst har sadelgjordstvång på vårvintern, när hon fäller.
Trots att hon är klippt även där sadelgjorden går så är hon håröm över hela kroppen i princip. Spänner man för fort eller sadlar lite för hastigt blir hon förbannad och bannar man henne blir hon ännu argare (hotar genom att bitas, sparkas i luften).
Brukar ta sadlen på ena armen och sedan stryka (klappa) henne med andra handen en stund över hela sadelläget, lägger på sadlen, stryker lite till, drar sadlen till rätta, stryker lite till, spänner gjorden FÖRSIKTIGT. Efter denna procedur går det bra. Pratar samtidigt lugnt med henne.

Sadlen passar till 100% och på resten av året rör hon inte en min vid sadling!

Har hästen tunn hud, kan du ju ha en sadelgjordstunnel i ull eller nåt annat mjukt, se till att ha ett mjukt schabrak/vojlock utan skavande kanter osv.

Jag saldar olika varje gång. Men först lägger jag på schabraket och sen sadeln och sist gjorden som spänns många gånger innan den sitter.
Lägger på sakerna från olika sidor och gör det långsamt och utan stress. Brukar även ta hovkratsningen efter sadling för att få tiden att gå lite och hästen att slappna av så jag sen kan dra gjorden ett hål till.

Men givetvis måste man ju först kolla så att hästen inte surar för att den har ont :idea:

/M

*kl*

Bind upp hästen på båda sidorna av grimman och se till så att sadeln inte åker av innan du har satt fast gjorden, så h*n inte blir skrämd

Du har redan fått bra svar så det tänker jag inte svara mer på. Har inget att tillföra.

Tänkte bara säga att vissa hästar alltid är såna. De har ett förflutet som gör att det satt sig psykiskt. Finns inget att göra något åt. Man får bara se till att göra det så bekvämt som möjligt.
Har själv ett sånt sto hemma, men har också ett annat sto som alltid haft det bra med sadlar som inte bryr sig ett skvatt när man lägger på sadeln eller spänner gjorden.

Min häst har mer o mer visat att hon inte gillar sadeln hon har trots att jag lägger på den försiktigt o drar gjorden minsta möjliga i början. Jag har funderat på detta ett tag..När jag för några veckor sedan testade en bomlös sadel var det INGEN reaktion..:smirk: Saken är ganska klar, hennes egen sadel ligger fel!
Nu ska jag fixa en bomlös!:idea:

Min häst var som en varulv tidigare vid sadling. Hon är fortfarande inte så där ruskigt förtjust, men det har blivit bättre. Tidigare högg hon efter allt å alla vid spännandet av gjorden, idag kan hon kasta lite irriterat med huvudet eller kraffsa med ena benet.
Hur jag har gjort då?
Tagit god tid vid sadling, inget stress med att snabbdra gjorden. Verkligen kollat att gjorden är i bra längd, så man inte behöver tokdra för att få upp den till stroppen, men framförallt att sadeln sitter som den ska så jag behöver inte dra åt gjorden så vi blir blå! Rider med hyfsat lös gjord för något annat accepterar hon inte.

Liknande trådar

Hästhantering För 1 år sedan köpte jag en ny häst. Hon gick igenom besiktningen utan anmärkning och förra ägarna sålde henne pga att hon inte trivdes...
2 3
Svar
43
· Visningar
5 539
Senast: Badger
·
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
238
Senast: Lavinia
·
Träning Behöver tips på hur man kan träna häst från marken för att hästen ska få bättre kroppshållning. Hästen är i dagsläget framtung med...
Svar
5
· Visningar
791
Senast: Lejd
·
Hundhälsa Hunden äter nu detta foder ett tag för totalt paj mage. Jag har med kulor ut på promenaden som belöning vid behov. Men tänker när vi...
Svar
9
· Visningar
421

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Hönstråden II
  • Storlek på rastgårdar?

Hästrelaterat

Omröstningar