M

MalibuSunrise

Vilka islandssadelmärken har ni att rekomendera?
Har en häst som är smäcker, ej bred över ryggen och knappt någon manke.

Vet någon om nån sida med islandsadlar?

Varför köpa just en "islandshäst sadel"?

Kan rek Wintec sadel som finns med luftkuddar( fördelar trycket)...har ridit flera islänningar med en sådan sadel, och de är jätte bra...både för hästen och för mig.

Sam

Har en allround och en dressyr nu. Vill gärn ha en islandssadel då allrounden inte passar prima längre.

Och jag har träffat på en, där det till att börja med funkade mycket bra men efter en tid så blev hästen lång och tråkig i just den sadlen och där sadelutprovaren tyckte den låg perfekt (hon undrade först vad jag hade där att göra) men när hon såg hästen med andra sadlar förstod precis vad jag menade.

Hon vägrade ta sadlen i utbyte just för att det var en wintec med luft, de hade dåliga erfarenheter av CAIR.

Du kan kolla på bl a Agersta, Islandshestkonsult, Lillhästen, Stenholmen, Karin Åberg (www.sadlar.info). Karin Åberg t ex, om hon har vägarna förbi pga tävling el liknande kan hon stanna o då får man prova igenom en hel del sadlar.

Men till vissa kan man sända in "mått". Det är lite olika.

Det är ju viktigt att sadeln passar, både på bredden o längden.

Kanske en Stübben kan passa? Finns ju som Benni`s harmony och i andra modeller (går ju att få i många olika vidder och sätesstorlekar). County är också en bra sadel, likaså M&N (finns bland annat på lillhästen i stav -> www.lillhastenistav.se). Finns oerhört många märken och modeller i dag så det är nog bara att pröva sig fram....Finns det inga sadelutprövare eller ridsportaffärer i din närhet som kan antingen kan komma ut till dig eller "låna" ut provsadlar till dig?

Top Reiters sadlar passar många olika typer av hästar. Funderar själv på att köpa en sådan till min häst.

Har inte själv råkat ut, eller de som jag vet använder den...men visst :cool:, det kanske kan hända :confused:...men jag har bara bra erfarenhet från dessa sadlar... :smirk:

Sam

Min sadelmakare hävdar att luften i sadlarna visserligen fördelar trycket, men gör det så bra att "sitthjälper", där man exempelvis använder sin vikt eller sina sittben blir lidande. Då dessa inte går igenom lika bra då luften fyller upp det tryck som ryttaren signalerar till hästen ex. med sitt ena sittben. Vet inte om jag förklarade mig någe vettigt! Men hoppas ni fattade vad jag menade!

Vad för slags dåliga erfarenheter? Frågar för jag har en flatseat med cairsystem själv...

Tja som jag skriver, efter så där ett halvår med sadlen så funkade ingenting. Hästen blev lång, stel, tråkig och helt omöjlig att korta upp. Det skedde typ över en natt (eller en vecka). När jag red barbacka var det okej och så även med lånad sadel och den sadel jag bytte till. Om det var CAIR kan jag inte svära på men sadelutprovaren (liksom jag och 10 andra som tittade på den) ansåg att sadlen passade men såg liksom jag en omedelbar skillnad vid sadelbyte. Det var inget fysiskt fel på sadelen utan den funkade bra på andra hästar. Hästen musklade sig under dena period och vi gjorde ganska stora framsteg.

Sadelmakaren menade att det inte var en helt ovanlig reaktion, att hästarna efter ett tag slutade fungera med CAIR. Den aktuella sadeln var en dresyr modell 500 tror jag.

Upplevde precis samma sak med min gamla sadel. Den ansågs passa, men då jag testade en annan sadel så insåg vi att det högst förmodligt inte var så. Snopet, men nyttig lärdom.

Jag kan varmt rekomendera Karin Åberg. Hon har ju som sagt (nästan)bara sadlar för isisar. Det är bara att ringa till henne och boka en tid, så kommer hon hem till dig, var du än bor i Sverige. Det är inget köptvång. Hennes annons finns med i SIF´s tidningar.

//Ewa

Men det finns ju andra sadlar som passar islänningar också, det måste ju inte promt vara just en islandssadel.
Det viktiga i sammanhanget är att man får proffisionell hjälp, att prova ut en lämplig passande sadel.

Detta för att vi skall ha rätt att kräva något av våra hästar, så att möjligheten finns för dom att uppfylla det vi önskar och kräver.

Tror att cair belastar ojämt om ryttaren belastar sadeln ojämt.(på mindre punkt än vad ull gör)
Detta sker ju inte lika mycket med ullstoppade sadlar.
Klart att detta leder till att hästen efter ett tag protesterar, men snäll som islandshästen är tar det tyvärr ett tag.

Hon har bla. Wintec. Henri de Rivel. Stübben. Så det är inte bara "islandshäst-sadelmärken". Hon kollar på hästen, frågar vad man har för önskemål om sadeln, tex djupsits, osv. sen tar hon fram sadlar å provar, man får även provrida i de. =)

Har köpt båda mina salar av henne å jag älskar de :love: HdR å Wintec Feldmann :love:

Hon har ju även begagnat =) å så kan man köpa på av bet.

//Ewa

Liknande trådar

Islandshäst Får hem ett par nya hästar inom kort och tittar just efter varsitt utegångstäcke för dem. Skulle gärna vilja ha ett som är anpassat för...
Svar
8
· Visningar
631
Senast: Ajda
·
Utrustning Ni med breda hästar som samtidigt inte har en rak rygg. Vad har ni för sadel till era hästar? Använder idag en wintec med uttöjt järn...
Svar
9
· Visningar
548
Senast: skiesabove
·
Dressyr Tips på bett till hispanoarab med liten munhåla. Import som 7-åring, riden på kandar med mycket stöd. Kontroll av mun vid ankomst...
Svar
12
· Visningar
712
Senast: Fiorano
·
Utrustning Får hem 2 varmblod och funderar om inte en av islandssadlarna jag har kan fungera. Naturligtvis kommer jag märks det när jag provar😅...
Svar
10
· Visningar
678
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama