P

Pyrusan

Vilket sadelmärke tycker ni är bäst när det gäller dressyrsadlar?
Är speciellt intresserad av åsikter om Windsor, Stübben och Piab!

vi har en stubben colombo till våran stora häst. enligt mej e den seriöst de hemskaste sadel jag setat i! väldigt spetsig så man får ont *pekar* där nere. inte direkt djupt säte. flänger mest omkring i traven. hua.

jag har en griffin dressyr till min kuse som jag är väldigt nöjd med. ligger bra på honom o passar mej finfint :)

Jag provad en Piab Redline dressyr på "min" häst nyss. Jag tycker den var väldigt skön att rida i, ganska liten och nätt sadel vilket passar min häst väldigt bra. Tycker att tunneln var lite smal, men eftersom den gled runt lite så fick det bli en annan sadel istället. Nu har jag en Crown Regal, hästen trivs väldigt bra men jag har lite svårt att sitta riktigt bra i den men jag vänjer mig nog.

Skall köpa en AVG Bonfire.
Men de finns ju inte att hitta begagnade, därför undrar
jag om de verkligen är omtyckta eller att de som köpt dom inte vill sälja dom vidare.
AVG:n kostar ju ändå runt 20´ och är kanske inte värd sitt pris???
Var har du för CB?

Nej, jag har faktiskt också lite dåliga erfarenheter av stübben. Hårda tycker jag.. :crazy:

Amerigo!
Men viktigast är att sadeln passar häst och ryttare. Smaken är som baken. Dock tjänar man på att välja kvalitet.

Nirak

Hmm.. Denna Amerigosadel som alla talar så väl om har jag faktiskt ingen erfarenhet alls av! :o
Var säljs de någonstans?

Åh, ge mig!! (om den passa min pålle förstås) :devil: :)
Gillar stübbens kvalité på läder och hållbarhet, men alla jag har suttit i har varit hårda som sten näst intill.. :(

Vet inte riktigt vilket märke jag tycker är bäst, men Wintec Isabell-sadeln gillar jag i alla fall.
Stubbensadlarna är hemska att sitta i. Gillar dom inte alls, hårda som sten.

Älskar Röösli, Amerigo, Prestige (Venus D & Top Dressage) och Dominus (som är en billigare variant till Amerigo om jag förstått det rätt) är också förbaskat trevlig.
Annars gillar jag Zaldi och om man hittar en som är rak så är dom underbara, verkligen prsivärda! :) Atlantan då.

Jag tycker att Passiers sadlar är i en klass för sig själva bland de sadlar jag provat! De är bra utformade både för häst och ryttare, och läderkvaliteten är superb. Många sadelmakare talar väl om bomutformningen, och jag tycker det är ett + att de inte har hemfallit åt att tillverka dessa hemska extremdjupa dressyrsadlar med limpor till knäputor och jättelika kilbossor som sticker ut långt bakom sadeln. Själv har jag en Antares 16 1/2 som är jätteskön att rida i.

Jag har precis idag på förmiddagen provat ut en ny close contact Amerigo dressage till mina pållar. Vilken sadel!!! :p Min ena häst har musklat sig så att den Amerigo classic som jag nu har är lite trång på honom. Det kändes riktigt, riktigt bra att komma närmare hästen och slippa alla bulliga stoppningar. Så här ser cc-sadeln ut: http://www.frogpool.com/product-202.htm . Så här ser den sadeln ut som jag har idag och som skall bytas in: http://www.frogpool.com/product-1085.htm . Nu är jag inte direkt någon dressyrryttare utan mer en hoppryttare som även gillar dressyr. Är van att rida i cc-hoppsadlar, så därför kanske detta passar mig bättre.
För övrigt är det mycket bra andrahandsvärde i dessa sadlar.
/puppan

Sv: Sadlar

Gillar inte Stubbens dressyrsadlar. möjligtvis skulle jag kunna nöja mig med en Maestoso under en kortare tid.. däremot så är deras hoppsadlar helt okej.. Har en Windsor som jag faktiskt säljer nu (passar inte hästen längre) den är helt underbar. Men den var ju för liten för mig och för stor för hästen, har faktiskt inte hittat en begagnad, annars hade jag köpt en till... Men det beror ju på vad man gillar för sadlar. Windsor har ett väldigt djupt säte, så man sitter ganska still, och nu har jag vant mig vid lite mer "normalt" säte och det gillar jag bäst nu.

Sv: Sadlar

Jag har en piab (som visserligen inte passar min nuvarande häst), men den är, som någon skrev ovan, liten och nätt med djupt och bekvämt säte. Jätteskön att rida i enligt mig. Dock är kanalen lite smal, som sagt var.

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag skall snart åka på sadelutprovning för att prova kemnevall sadlar. Har hört så mycket bra om dessa . Vad tycker ni som har...
2
Svar
27
· Visningar
2 579
Senast: Elise4321
·
Utrustning Sitter å lurar på att införskaffa ett sidepull för att prova på grabbarna, men funderar på det här med designen på nosdelen Hur stor...
Svar
12
· Visningar
956
Senast: Shixle
·
Utrustning Jag är ganska usel på att putsa saker. Både i fråga om frekvens och i fråga om hur jag gör, och frekvensen blir ju inte bättre av att...
2
Svar
21
· Visningar
1 858
Senast: kurakosz
·
Utrustning Hejsan! Diskuterade sadlar med en stallkamrat och hur olika personer gör med sadlar. Har ni en sadel som är utprovad till just er häst...
Svar
6
· Visningar
759

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka