Sadlar med innbygd förgjord.

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare bussig
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 7
  • Visningar Visningar 1 297
B

bussig

Då min häst skickar fram dom flästa sadlar- så köpte jag en sadel med innbygd förgjord. Är det bra ?. Får för mig att det måste klämma på dom. Vad anser ni eller vad har ni för erfarenheter av detta ?

Sv: Sadlar med innbygd förgjord.

Hur menar du??? Vad menar du??

Jag menar. Med en vanlig sadel så sitter ju gjordstropparna mer mitt på sadel och fördelar trycket mer mitt på. Med innbygd förgjord så måste ju trycket bli längre fram. Jag menar - blir då inte hästen lite störd av detta på frampartiet. Eller är jag fel ute ? :confused:

Tanken var god med den här lösningen när den kom för att hindra sadeln att åka fram men du riskerar att hindra hästens rörelsefrihet.

Presis. Jag har redan bred bom på min häst. Har provat en hel del sadlar. Det verkar vara svårt det här med sadlar. Jag får dårar snart. Har anlitat en sadelprovare för 2 år sedan. Ska testa en annan sadelprovare om en v. Ska bli intressant vad den personen tycker min sadel passar. Men det här med innbygd förgjord- jag tycker det måste strypa framdelen på hästen och låsa den. Kanske man ska bli indian och rida barbacka !

Några av våra små knubbiga B-ponnisar har sådan förgjord och de är inte påverkade av den alls. Dremot så sitter sadeln kvar i samma läge vilket de uppskattar :p

Liknande trådar

Utrustning är äntligen mest nyfiken för har aldrig råkat ut för detta innan. Men beställde en sadel genom en svensk butik som säljer mycket bomlösa...
Svar
10
· Visningar
901
Senast: MissFideli
·
Utrustning Japp, då var det dags för det näst svåraste inköpet när det gäller hästar. Sadel. Jag har köpt en ung häst som både ska växa mer och...
Svar
5
· Visningar
390
Senast: Freazer
·
Utrustning Ni får gärna hjälpa mig med mina sadlar. Jag blir inte klokare av att googla runt. Jag har en Equipe Linnea med märkning ”+2 M från...
Svar
1
· Visningar
199
Senast: MiniLi
·
Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
860
Senast: Lisen82
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka