Sadlar! Hopp och Dressyr.

J

jojjo_blondin

Jepp, nu åker vi iväg med ponnyn på onsdag. För att köpa både hopp och dressyrsadel.

Dressyr då: Tanken är väl egentligen en begagnad, men eftersom vi inte hittade någon sådan som passade, så bestämde vi oss för en ny i tiotusenkronorsklassen. Köpte en Olympic Jessica, som visade sig vara alldeles för vid i bommen och sjönk ihop jättefort, lämnade vi tillbaka.
Vi ska kolla på begagnat igen, men tankarna har mer övergått till något i 13-15 tusen kronors klassen. Det vi kollat på mest då är Albion och Kieffer.
Någon som har några andra tips, ideér, erfarenheter eller funderingar över dessa sadlar?
15 tusen är verkligen max.

Över till hoppsadeln.. Vi har beställt hem en Wintec Pro, då jag verkligen gillade den sadeln. Provade en vanlig Wintec 500 hopp och den passade bra, så Pro:n bör ju passa.
Så, ni som har erfarenhet av Wintec, alla tips och funderingar? Hur ser era hästar ut i ryggen..?

Min häst är rätt rak i ryggen, har f.n. en JC sadel, som dock inte passar längre = för svängd.
Man märker verkligen på henne om sadeln passar eller inte.. denna sadeln vi har nu biter hon hejvilt efter.. men när vi prövade Jessican första gångerna stod hon lugnt. Sedan började hon bita efter den också och våran sadelkunnige vän tittade över den, och konstaterade att den var för vid i bommen.

Mvh Janna

Sv: Sadlar! Hopp och Dressyr.

Jag har just fått en Albion Style, och den är helt underbar!! Jag som inte ens gillar dressyrsadlar har kärat ned mig fullkomligt.... :p Mjuk, skön som en soffa, stora knästöd. Väldigt brett mellan bossorna, rak bom. Tror jag kommer behålla den, måste bara vara säker på att Arrow också gillar den - men det verkar så. :)

Okej.. vad var det för pris på den..? Gillade den Albion sadeln jag provade i affären, men att den passar på Ezzan återstår att se..
Får gärna vara stora stöd, men inte för "tvingande", alltså pressa ner benet i nån konstig vinkel :crazy: , då kommer jag inte åt nånstans..

Tvingar benet gör stöden inte, jag klarade till och med att rida lätt i den. :p
Just Stylen görs väl inte längre, jag har fått tak på en begagnad för 5000,- och det är nog ett väldigt bra pris, andra jag sett ligger runt 8000,-

Bomvidderna är ganska vida, men sitsstl är nog lite mindre, den jag har hemma nu är en 17, skulle säkert kunne haft en 17,5 också. Gillar att dom är lite breda i sitsen, det är bra när man har låånga ben! ;)

Kankse skulle din häst kunna ha en Zaldi Atlanta?
Morris and nolan är också relativt raka.
Även hopp skulle kankse en Zaldi Star passa.

Min häst har väldigt rak rygg och då passade inte Wintec bra.
Den är verkligen bananformad under.

Zaldi är rakare.
Pessoa är också lite rakare men jag tycker att de är lite smala mellan bossorna.

Butet eller Devoucoux skulle säkert passa :)

Prövade en Zaldi Classic tror jag, och benet hamnade helt fel i den.. dom andra vet jag inte...
Men är dom omstoppningsbara då? lilla fröken förändrar sig väldigt mkt i ryggen för tillfället, och det hoppas jag att hon ska fortsätta göra (bredda sig alltså..)

Okej.. det är därför jag inte kunde hitta den någonstans då.. men vi får kika lite. tack så mkt för hjälpen.

Okej :) . Men hoppsadlarna är väl permanentstoppade?

TIPS:
Om du tittar på begagnade Kieffersadlar ska du vara ytterst uppmärksam så de inte är sneda, lättast att se brukar vara bakifrån, jämför båda bossorna och linjer i sadeln som ska vara jämna. Jag har så många bekanta och vänner med väldigt sneda Kieffersadlar =(

Jag har en Morris & Nolan dressyrsadel på min häst med rak rygglinje. Den ligger jättebra. Stübben sa sadelutprovaren skulle passa fint med, har provat att rida med min kompis blott några år gamla Stubbenhoppsadel som låg bra, dock ligger de äldre modellerna inte bra.

Lycka till i djungeln och se till att få provrida i alla sadlarna så du ser hur de ligger efter 10 minuters sittande i den på hästryggen!

okej.
Tack så jättemycket alla.. ska vara uppmärksam för sneda sadlar!

Jag har haft en Wintec Dressyr 500 till min förra häst, och allmänt tycker jag Wintec är bra, dock verkar hästarna ha en tendens att muskla ur dom fort, just för att de låter ryggen röra sej mer. Har man en "färdigmusklad" häst så är den säkert jättebra, föutsatt att hästen ändå har lite svank. Jag är själv ute efter en Wintec Allround 2000 eftersom jag tror den skulle passa min nuvarande häst. Men det får bli ett senare projekt för sdlar kostar ju så äckligt mycket !

Okej. Nej hon är ju inte "färdig" trots sina åtta år, men hon kommer inte musklar sig mer under denna sadel, eftersom den säger "stopp".. så sadlarna måste ju bytas.. hmpphh..:S

Då kanske Wintecsadeln gör att du måste byta ut bägge sadlar inom ett halvår :D
Min Wintec som utprovades av sadelmakare musklade hästen ur REJÄLT (så att det glappade nästan 1dm baktill) inom några månader :P kusen fick bra rygg och jag fick tom plånbok :D

oj..
men hjälpte det inte att bredda bommen.?
Hon har ju rätt rak rygg (inte spikrak men..) så om vi köper typ En kieffer dress. och wintec hopp, så går ju båda bommarna att bredda... så det borde väl gå..? eller..
vill ju inte "kasta" bort alla pengarna..

Fast Kieffer och Wintec är verkligen varandras motpooler i sadelväg... Om Kieffern ligger bra gör Wintecen garanterat inte det, och vice versa.

Som någon skrev

"Fast Kieffer och Wintec är verkligen varandras motpooler i sadelväg... Om Kieffern ligger bra gör Wintecen garanterat inte det, och vice versa."

Så är det också, Kieffer är mer bananformad/svängd och Albion och Wintec är mer raka, själv har jag en Kieffer Malmö, gjorde mankmall och beställde en ny, är ABSOLUT den skönaste sadeln som jag ridit i! Jaguar, rössli m.m är som stenar hämfört med min Kieffer =P

:bump:

Liknande trådar

Utrustning Köpt min drömhäst för ett par veckor sedan som är helt underbar på alla sätt och vis. Jag har dock enorma problem med att hitta en sadel...
Svar
7
· Visningar
2 911
Utrustning Varning för novell! Min ponny/häst har världssvår rygg och vi hittar inget som ligger bra.... Han är nu ganska omusklad, speciellt...
Svar
17
· Visningar
4 167
Senast: lillamy73
·
Utrustning Jag behöver lite erfarenheter från allvetande buke här. Unghästen har explosionsväxt de senaste månaderna och sadeln är nu en katastrof...
Svar
6
· Visningar
3 138
Senast: Rimfaxe
·
Utrustning Kusen min har en utprovad Tekna S-line dressyr, köpte den i vintras en känner just nu att jag ångrar valet lite grann att jag köpte en...
Svar
1
· Visningar
1 195
Senast: Buck
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka