Sadla blöt häst

bejkonfis

Trådstartare
Ponera att hästen har gått i hagen utan täcke. Det är varmt väder men det har ösregnat hela dagen och hästen är genomblöt när du kommer till stallet för att rida.
Du har inte obegränsat med tid och hinner inte vänta på att hästen ska torka.

Hur gör du? Sadlar den blöta hästen och rider ändå eller hoppar över ridningen? Förklara gärna varför :)
 
Sv: Sadla blöt häst

En blöt häst är inget hinder för ridning för mig, jag duschar ofta min häst före ridning om den är lerig, bara bra om den hinner torka under ridpasset innan den ska ut igen i hagen.
Däremot om hästen är genomvåt och fryser, då hade jag sett till att den värms upp innan ridnng.
 
Sv: Sadla blöt häst

Torkar av det värsta och rider. Jag kan inte se något hinder för att rida en blöt häst så länge den är frisk och det itne är extremt väder.
 
Sv: Sadla blöt häst

Med tanke på att hästen ofta blir svettig under sadeln när man rider så ser jag ingen ökad risk för skav bara för att den är blöt innan.

Det svåraste är väl om man har en blöt häst som gillar att rulla sig i lera, svårt att få ren om man inte tvättar :)
 
Sv: Sadla blöt häst

Jag skulle tömkört i stället. En gång hade jag benskydd på en blöt häst och hästen fick blistermärken.
 
Sv: Sadla blöt häst

Sadlar och rider (förutsatt att den är ren, mina har en tendens att skita ner sig när det är blött). Vi som pysslar med distans "måste" sadla blöta hästar efter vilan/vilorna och där märks det direkt om det är något som skaver så mig hindrar det inte.
 
Sv: Sadla blöt häst

Nej, har aldrig hänt att hästen fått skav av att vara våt, som någon sagt, hästar blir ofta svettiga.
 
Sv: Sadla blöt häst

Sålänge hästen inte är kall så hade jag gnuggat där sadeln ligger med en handduk och sen ridit ändå..:)

Mvh Domino_s
 
Sv: Sadla blöt häst

Jag skulle tömkört i stället. En gång hade jag benskydd på en blöt häst och hästen fick blistermärken.

Som barn fick jag höra att om man la på en sadel på en blöt häst så kunde det bli som en brännande känsla för hästen och det kunde bli skador. Minns inte exakt vad denna hästgubbe sa..

Men som de flesta skriver; Hästen blir ju även svettig.. Så länge man är uppmärksam.
 
Senast ändrad:
Sv: Sadla blöt häst

tycker blisterskador låter mer som att utrustningen inte är rätt anpassad och på något sätt har skavt.
 
Sv: Sadla blöt häst

Heino häst blir ändå svettig när jag rider. Är det fullt med sand spolar jag sadelläget.
 
Sv: Sadla blöt häst

Jag brukar oftast lägga ett fuktigt sämskinn och ett så kallat "viskastycke" mellan hästen och padden (eller schabrak). Riktiga viskastycken finns att köpa men det funkar oftast lika bra med en handduk eller en vikt fleecefilt. Sämskinnet och viskastycket suger upp fukt, svett mm. Man håller då paddar och schabrak rena och minskar risken för bakterietillväxt som kan ge upphov till eksem, svårläkta sår med mera. Sämskinnet och viskastycket slängs i tvättmaskinen efter varje ridtur (jag har flera att byta med). Samma hantering gäller även för sadelgjordstunneln för sadelgjorden.

Så om hästen är blöt eller torr inför ridningen bryr jag mig inte så mycket om. Bara pälsen för sadelläget och bröstkorgen där sadelgjorden går är rengjord (spolad och viskad eller renborstad). Uppvärmningen är ju lika viktig oavsett om hästen är torr eller blöt. Och en blöt häst torkar fortare om den hålls i rörelse än om den ställs att torka i en kall box där den inte kan röra sig.

Många verkar inte tänka på vilken bakterietillväxt det blir i paddar, schabrak och inte minst speciellt sadelgjordar och sadelgjordstunnlar. Att de blir blöta och svettiga, torkar och sen används igen är ofta större orsak till eksem och svårläkta sår på hästen än att hästen rids blöt. Att lägga på ett smutsigt schabrak på en blöt häst är nog att be om framtida problem. Och ett viskastycke (eller bara en vanlig handuk) och en sadelgjordstunnel är mycket lättare att slänga i tvättmaskinen än sjäva padden eller schabraket och sadelgjorden.

Och hur är det med benskydd? Hur ofta rengörs de noga? Ofta borstas de bara rena och slängs fuktiga i en korg eller spann efter ridturen. Möglet kommer på beställning. Det finns där även om det inte syns med blotta ögat. Sen sätter man dem på en kanske blöt häst vid nästa ridtur. Allt för sällan rengörs benskydden med något bakteriedödande tvättmedel, sköljs och torkas väl i torkrum...
 
Senast ändrad:
Sv: Sadla blöt häst

Jag hade inte sadlat min häst jag har nu, å andra sidan så hade jag inte heller utsatt honom för risken att bli blöt över ryggen. ;) Han är en äldre herre som fått känslig rygg på äldre dar.

En annan häst hade jag dragit av med svettskrapa och torkat med handduk så gott det går och sen sadlat och ridit ett lösgörande pass.
 
Sv: Sadla blöt häst

Borstar, torkar och rider. Jag har då aldrig fått lära mej/veta annat. Min häst är blöt vid alla tillfällen hon får då hon gärna rullar på de lerigaste ställen hon kan hitta:D
Skulle en blöt häst vara hindret fick jag då aldrig ridaO_o
 
Sv: Sadla blöt häst

Eftersom hästen blir blöt av svett under sadeln ser jag inget problem med att sadla en blöt häst så länge den bara är blöt, inte smutsig. Om hästen får skav skulle jag säga att sadeln inte passar och då hade den fått skav ändå så fort den blivit svettig.

Gnuggar så torrt det går med en handduk, borstar alla hår i rätt riktning och rider som vanligt.
 
Sv: Sadla blöt häst

Red på en liten ridskola i frankrike en sommar.

Där spolades alla hästar innan lektionen, och drogs av bara med vattenskrapan, sen sadlades på. Efter lektionen spolades alla hästar av igen, innan de gick ut i hagen.

Då var det över 30 grader i skuggan, och de var ute på ridbanan. Alla hästarna var pigga och såg ut att må bra, och gillade att bli spolade.

Dock så lade de aldrig blött shabrak på blöt häst, utan de skulle vara torra och rena.
 

Liknande trådar

Hästhantering Kan ju börja med att vi har en vet tid på tisdag, men någon som har en aning om vad som kan vara fel eller haft liknande problem? Jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 808
Senast: JohannaB
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 103
Senast: Juli0a
·
Utrustning Vänder mig i första hand till er som bor på egen gård, och inte bara tar hand om hästen i samband med ridning. Jag behöver nya...
Svar
16
· Visningar
642
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
810
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp